«نگاری منی» بدون اجازه و نام‌بردن از صاحبان اثر در قسمت آخر «صداتو» اجرا شد

«صداتو» حق مؤلف دوقلوهای آواز اصفهان را زیر پا گذاشت

آخرین قسمت فصل دوم مسابقه موسیقایی معمایی «صداتو» در حالی به پایان رسید که در قسمت آخر، کام اهالی موسیقی و هنر اصفهان تلخ شد. در این قسمت قطعه‌ای با لهجه اصفهانی اجرا شد که بدون اجازه و رضایت خالقان و صاحبان اصلی اثر یعنی خوانندگان علی و محمد سعیدی (دوقلوهای آواز ایرانی) و آهنگ‌سازی سینا فرزادی‌پور، توسط فرد دیگری در این برنامه اجرا شده است

«صداتو» حق مؤلف دوقلوهای آواز اصفهان را زیر پا گذاشت

 آخرین قسمت فصل دوم مسابقه موسیقایی معمایی «صداتو» در حالی به پایان رسید که در قسمت آخر، کام اهالی موسیقی و هنر اصفهان تلخ شد. در این قسمت قطعه‌ای با لهجه  اصفهانی اجرا شد که بدون اجازه و رضایت خالقان و صاحبان اصلی اثر یعنی خوانندگان علی و محمد سعیدی (دوقلوهای آواز ایرانی) و آهنگ‌سازی سینا فرزادی‌پور، توسط فرد دیگری در این برنامه اجرا شده است. تصنیف «نگاری منی» اثر برادران سعیدی (دوقلوهای آواز ایرانی) که از مشهورترین خوانندگان اصفهانی هستند و از کودکی و نوجوانی آواز سنتی را فراگرفته و از اساتید آواز سنتی ایرانی محسوب می‌شوند اواخر زمستان 1397 با صدای علی سعیدی  و محمد سعیدی، آهنگسازی، تنظیم و ترانه سرایی سینا فرزادی‌پور ساخته شد. خالقان این اثر در مسیر ساخت این آهنگ با وسواس بسیار زیاد، ماه‌ها تحقیق و پژوهش انجام دادند تا لهجه به‌درستی ادا شود و اثری در خور و شایسته مردم اصفهان منتشر شود. این قطعه که اولین قطعه موسیقی جدی و عاشقانه با لهجه اصفهانی است بهار 1398 در سایت‌ها و پلتفرم‌های موسیقی منتشر شد و با استقبال بالایی نیز روبه‌رو شد و توانست به‌سرعت فراگیر شود  اما پس از گذشت پنج سال نتیجه تلاش برادران سعیدی و سینا فرزادی پور در یک مسابقه و شوی موسیقیایی بدون اینکه صاحبان اثر خبر داشته باشند توسط فردی که هنرجوی آواز بوده، خوانده و اجرا شده است، اجرایی که با واکنش صاحبان این اثر و هم چنین اهالی موسیقی اصفهان و مردم روبرو شده است.

خالقان این اثر علی و محمد سعیدی و سینا فرزادی‌پور درباره بی تفاوتی برنامه «صداتو» به حقوق موظف و ماجرای اجرای این قطعه در آخرین قسمت صداتو می‌گویند: دی‌ماه ۱۴۰۲ از طرف برنامه «صداتو» با برادران سعیدی تماس گرفته شد تا به‌عنوان شرکت‌کننده در برنامه ویژه دوقلوهای این برنامه شرکت کنند و تأکید داشتند که تصنیف «نگاری منی» را نیز حتما اجرا کنند. برادران سعیدی اعلام می‌کنند که خودشان صاحب‌سبک و مدرس آواز هستند و صاحب رزومه و در این برنامه به‌صورت افتخاری شرکت می‌کنند و حضور در این مسابقه به‌عنوان شرکت‌کننده برایشان مقدور نیست، درهرحال همکاری با صداتو صورت نمی‌گیرد و ماجرا همین‌جا به پایان می‌رسد تا اینکه  چند روز پیش متوجه شدیم که در قسمت آخر برنامه «صداتو» یکی از شرکت‌کنندگان که از هنرجوهای اخراجی کلاس آواز ما (کلاس آواز برادران سعیدی) هم بوده در این برنامه قطعه «نگاری منی» را بدون اینکه اسمی از صاحبان اثر ببرد اجرا کرده است، این موضوع ما را به شدت آزرده و ناراحت کرد، از طرق مختلف با عوامل سریال ارتباط برقرار کردیم و هم چنین اعتراض خودمان را به عدم رعایت حقوق اثرمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردیم و برای عوامل برنامه نیز این موضوع را ارسال کردیم  و حتی با تهیه‌کننده آقای حامد جوادزاده تماس گرفتیم ایشان تماس ما را پاسخ ندادند و به پیام‌های ما نیز پاسخی ندادند.

خالقان «نگاری منی» در ادامه به اصفهان امروز می‌گویند: برنامه «صداتو» حقوق معنوی اثر را زیر پا گذاشت و علاوه بر اینکه نامی از صاحبان اثر در جریان برنامه برده نشد حتی یک تماس تلفنی نگرفتند که اجازه بگیرند و از همه بدتر اینکه در صفحه اینستاگرام این برنامه، قطعه نگار منی که توسط شرکت‌کننده بدون نام‌بردن از صاحبان اثر  اجرا شده بود منتشر شده است و آنجا هم‌نامی از برادران سعیدی و سینا فرزادی‌پور نیست.

علی و محمد سعیدی و سینا فرزادی‌پور ادامه می‌دهند: ما از یاوران این برنامه امیر مهدی ژوله که خودش موظف است، محسن شریفیان که خود در عرصه موسیقی فعالیت دارد و محمد بحرانی و شبنم مقدمی که بازیگران توانمند و چیره‌دستی هستند توقع داشتیم که حداقل از اجراکننده قطعه، درباره صاحبان اصلی اثر سؤال کنند که حتی همان هم در برنامه انجام نشد و این بسیار تأسف‌آور است که نسبت به حقوق هنرمندان، این‌چنین بی محلی و بی‌تفاوتی می‌شود.

پدیدآورندگان و صاحبان اثر «نگاری منی» می‌گویند: «ما به کمک وکیل متخصص حوزه‌ رسانه زیر پا گذاشتن حقوق مادی و معنونی اثرمان را پیگیری می‌کنیم و به مراجع  حقوقی ذی‌صلاح شکایت خواهیم کرد.»

خالقان قطعه  «نگاری منی» به نگاه از بالابه‌پایین و بعضا بی‌انصافانه به هنرمندان فعال در شهرستان‌ها نیز اشاره می‌کنند و به اصفهان امروز می‌گویند: «متأسفانه نگاه برخی از فعالان فرهنگ و هنر و تولیدکنندگان برنامه‌ها در پایتخت به هنرمندان فعال در شهرستان‌ها نگاه بالابه‌پایین است و تصور می‌کنند که اگر هنرمند در پایتخت نباشد اثرش در سطح بالایی نیست که نتیجه چنین تفکری چنین برخوردی در برنامه‌هایی مانند «صداتو»  است که برای هنرمند در شهرستان ارزشی قائل نمی‌شوند. ما از اتفاق پیش‌آمده به‌شدت ناراحت و دلگیر هستیم و آسیب مادی و معنوی دیده‌ایم و هیچ‌کس تلاشی برای رضایت ما نکرده است و همین موضوع بسیار آزاردهنده و تأسف‌آور است. اثر هنرمند میوه باغ زندگی اوست تصور کنید اشخاصی بدون اجازه، میوه‌های باغ شما را ببرند و به نام خودشان به فروش برسانند چقدر برای شما خسارت آور خواهد بود.»

گفتنی است متأسفانه عدم رعایت حق مؤلف موضوع تازه‌ای در عرصه فرهنگ و هنر نیست اما از برنامه‌سازان حرفه‌ای انتظار می‌رود که حساسیت بیشتری بر روی این موضوع داشته باشند و حقوق مادی و معنوی هنرمندان را زیر پا نگذارند. تا لحظه نگارش این گزارش، پلتفرم فیلیمو و تهیه‌کننده  برنامه «صداتو» هیچ واکنشی در این باره نداشته‌اند و به گفته خالقان اثر حتی در شبکه‌های اجتماعی مربوط به این برنامه نیز خبری از عذرخواهی و دلجویی از هنرمندان اصفهانی نیست.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار