فیلم پیر پسر با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد
فیلم پیر پسر به کارگردانی اکتای براهنی در جشنواره فجر اکران شد.اطلاعاتی از خلاصه داستان، نقد، تیزر، اسامی و بیوگرافی بازیگران و...را آورده ایم:
![فیلم پیر پسر با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد](https://static1.esfahanemrooz.ir/thumbnail/Z87f9sL3Fpvz/RXZF5nMadCDjuYFqxSxbheDPzybMWlh14pOao5aEXBJOybECu9wTrWm_xSaqNFTGFUZjrWswkn9cIy7Fc6GyrYtWUXROSRn-/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85+%D9%BE%DB%8C%D8%B1+%D9%BE%D8%B3%D8%B1+%282%29.jpg)
پیر پسر فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی و تهیهکنندگی بابک حمیدیان محصول سال ۱۴۰۰ است که این فیلم برنده جایزه پرده بزرگ بهترین فیلم از پنجاه و سومین دورهٔ جشنواره بینالمللی فیلم روتردام شد و در بیست و سومین دورهٔ جشنواره بینالمللی فیلم ترانسیلوانیا نیز به عنوان بهترین عملکرد و اجرای بازیگران مورد تقدیر قرار گرفت. در این مطلب اطلاعاتی از فیلم سینمایی پیر پسر از جمله خلاصه داستان، اسامی و بیوگرافی بازیگران را در اختیار شما قرار می دهیم.
فیلم پیر پسر ایرانی
نام فیلم |
پیر پسر |
کارگردان |
اکتای براهنی |
محصول | ایران |
زبان | فارسی |
زمان |
190 دقیقه |
ژانر | اجتماعی |
رده سنی | - |
سال ساخت | 1400 |
تاریخ اکران |
- |
داستان فیلم پیر پسر ایرانی
داستان فیلم پیر پسر ایرانی درباره دو برادر میانسال (حامد بهداد و محمد ولیزادگان) است که با پدر قلدر و زورگویشان (حسن پورشیرازی) زندگی میکنند و تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند.
بازیگران فیلم پیر پسر
-
لیلا حاتمی
-
حامد بهداد
-
حسن پورشیرازی
-
محمد ولیزادگان
-
محمدرضا داوودنژاد
-
بابک حمیدیان
-
فهیمه رحیمنیا
-
علی رحیمی
-
میثم غنیزاده
-
مهسا باقری
-
مهری کاظمی
-
هژیر سام
-
وحید رحمتی
بیوگرافی بازیگران فیلم پیر پسر
در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم پیر پسر را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:
بیوگرافی لیلا حاتمی بازیگر فیلم پیر پسر
-
تاریخ تولد: ۹ مهر ۱۳۵۱
-
تحصیلات: کاردانی معماری داخلی
-
شروع: 1361
-
شهرت: فیلم لیلا
-
ازدواج: مجرد
![لیلا حاتمی](https://static2.esfahanemrooz.ir/servev2/CJ5Ue6RE7jqt/eYFLnMzXdX4,/%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A7+%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C.jpg)
بیوگرافی حامد بهداد بازیگر فیلم پیر پسر
-
تاریخ تولد: ۲۶ آبان ۱۳۵۲
-
تحصیلات: بازیگری تئاتر
-
شروع: 1379
-
شهرت: فیلم آخر بازی
-
ازدواج: مجرد
![حامد بهداد](https://static1.esfahanemrooz.ir/servev2/rUl8GvJgTw9H/eYFLnMzXdX4,/%D8%AD%D8%A7%D9%85%D8%AF+%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AF.jpg)
بیوگرافی حسن پورشیرازی بازیگر فیلم پیر پسر
-
تاریخ تولد: ۱۰ اسفند ۱۳۳۶
-
تحصیلات: رشتهٔ بازیگری و کارگردانی
-
شروع: 1363
-
ازدواج: متاهل
بیوگرافی محمد ولیزادگان بازیگر فیلم پیر پسر
-
تاریخ تولد: ١٧ آذر ۱۳۶۵
-
تحصیلات: کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر
-
شروع: 1383
-
شهرت: فیلم شیطان وجود ندارد
-
ازدواج: متاهل
![محمد ولیزادگان](https://static2.esfahanemrooz.ir/servev2/iN9iWOV8mtlN/eYFLnMzXdX4,/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D9%88%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.jpg)
عوامل فیلم پیر پسر
کارگردان | اکتای براهنی |
تهیهکننده
|
بابک حمیدیان، حنیف سروری |
نویسنده | اکتای براهنی |
فیلمبردار | ادیب سبحانی |
تدوینگر
|
رضا شهبازی |
مدیر فیلمبرداری | ادیب سبحانی |
مشاور تدوین | هایده صفی یاری |
طراح گریم | بابک اسکندری |
طراح صحنه | آناهیتا تیموریان |
طراح لباس | آزاده قوام |
صدابردار | وحید مقدسی |
صداگذار | احسان افشاریان |
آهنگساز | حسام ناصری |
عکاس | جواد جلالی |
برنامهریز و دستیار اول کارگردان | علی جناب |
منشی صحنه | گلنوش انتظامی و فائزه فرزام |
مدیر تولید | وحید رحمتی و مهدی چراغی |
مدیرتدارکات | محمدعزیزی |
جلوه های ویژه میدانی | آرش آقابیک |
جلوه های ویژه بصری | سینا قویدل |
اصلاح رنگ و نور | فربد جلالی |
استدیکم من | امیر کتب زاده |
مستند پشت صحنه | علی اصغری و مهدی وثوقی |
تهیه کننده اجرایی | حنیف سـروری |
روابط عمومی | مهسا همتی |
طراحی پوستر بین المللی | حنیف سـروری و فاطمه حسنوند |
تیزر فیلم پیر پسر
دانلود فیلم پیر پسر
دانلود فیلم پیر پسر که با عبارتی چون دانلود رایگان فیلم سینمایی پیر پسر حامد بهداد، دانلود فیلم پیر پسر حامد بهداد و...جست و جو شده است فعلا امکان پذیر نیست زیرا در سینماهای کشور هنوز اکران می شود.
نقد فیلم پیر پسر
نسیم قاضی زاده: حسام ناصری را بیش از آنکه به موسیقی فیلم بشناسیم، به آثاری که در مقام آهنگساز طی چند سال اخیر برای علیرضا قربانی نوشته است میشناسیم. او طی همین چند سال کارهایی بسیار خاصص برای قربانی انجام داد و نه تنها توانست قطعات ماندگار و ملودیهای خاطرهانگیزی بسازد بلکه افزایش چشمگیر مخاطبان قربانی در داخل و خارج از ایران نشان از موفقیت او در این زمینه داشت.
اما در حوزه موسیقی فیلم، او نزدیک به چهارسال است که در این عرصه حضور دارد، آهنگسازی روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)، تابستان همان سال (محمود کلاری) سریال سرگیجه (بهرنگ توفیقی) و در جشنواره امسال هم بازی خونی ( حسین میرزامحمدی) را عهدهدار بوده است. در کنار اینها موسیقی چند فیلم کوتاه را هم کار کرده است.
اما اگر حسام ناصری را به واسطه موسیقیهای ترانهها تصنیفها میشناسید، از اساس آن تصور را کنار بگذارید و به تماشای پیر پسر بروید. موسیقی پیرپ سر به واسطه قصه و آشفتگیهای ذهنی و رفتار شخصیتهایش، موسیقیای است که توامان فضای الکترونیک و آکوستیک را به هم پیوند داده است. اما در این میان به خلق قطعاتی شگرف انجامیده است که با صداهای دیستورت شده به سبک تکنیکهای موسیقی معاصر پریشان احوالی موقعیت فیلم و شخصیتها را روایت کرده است.
در کنار این صداهای مدرن، موسیقی چند ترک طولانی دارد که از قضا نه تنها فیلم را از ریتم نمیاندازد بلکه به فهم و دنبال کردن آن بیشتر کمک میکند. این چند قطعه که در موقعیت های خاصی از آنها استفاده شده است در فضای رمانتیک و تماتیک هستند. همین آرامی آنها و ساده بودن دنبال کردنشان برای گوش مخاطب باعث شده است تا آن چند سکانس از جمله حضور پدر در خانه رعنا و بعد ترک خانه و ایستادن علی در میانه کوچه و وصل آن به رقص شمشیر شادی پدر بیادماندنی شود. با این وجود، ناصری ماهیت موسیقی فیلم را با تمامیی فراز و فرودهای قصه رعایت کرده است، برای دوئل پدر و پسر قطعههایی در فضای اکشن نوشته و برای زمانی که جوانترها در میهمانی مشغول استعمال مواد مخدرند، سراغ موسیقیهای الکترونیک رفته. برای صحنه قبر کندن پدر موسیقی وحشت نوشته و برای عشق موسیقی رمانتیک. حتی در موقعیت هایی سراغ سلوی ویولنسل رفته که بارزترین سکانس آن، سکانس حضور پسر کوچک تر (رضا) در آرایشگاه مادرش در زیرزمین نور و پر از تار عنکبوت است.
مهم ترین ویژگی موسیقی پیرپسر که او را به یک اثر منحصر به فرد بدل کرده است، حضور متفاوت، قطعات اریجینال، ملودی جااندار و قوی و نهایتا انسجام معنادار آن است. امید که حسام ناصری فعالیتش را در حوزه موسیقی فیلم گسترده تر و بیشتر کند.
سهامالدین بورقانی: اولین سکانس «پیرپسر» مخاطب را بهسرعت به جهان مهیب فیلم پرتاب میکند و فیلم از همین نقطه چنان نفسگیر شروع میشود و صورتمسألهای دشوار طرح میکند که البته در آن گریزی از تقدیر نیست. ویرانهای که خانه نام دارد، عتیقهفروشی چرکینی که پر از نفسهای مردانِ تاریخگذشته است و مردسالاری پررنگی که در تاروپود فیلم درهمتنیده شده و صورت نمادین هم پیدا میکنند همه محصول هنرمندی است که داستان را رج به رج، یا حوصله و وسواس زیاد یافته است. مردانی که بهدنبال عشق، هویت و نوری هستند تا تاریکخانهشان روشن شود و زنانی که یا قدرت رهایی از دایره تنگ و تیره سنت را ندارند و یا قربانی میشوند؛ همه اینها نتیجه دنیای مردسالاری است که جز تباهی عایدی دیگری ندارد. نه عشقی به سرانجام میرسد و نه ارادهای میتواند اندکی از نفرینشدگی این ویرانه و ساکنانش بکاهند؛ پول اما تا بخواهی هست و با گشادهدستی تمام خرج میشود، اما سعادتی در کار نیست.
«پیرپسر» سه ساعت تمام نفس همه را در سینهها حبس کرد و کسی پلک نزد و با تمام وجود فیلم را دیدند. میزانسهای دقیق، فیلمنامه پاکیزه، دیالوگهای پینگپنگی جذاب، شخصیتهای درست، فیلمبرداری استاندارد و حرفهای، بازیهای دقیق و حتی تیتراژ کمنظیر که تازه برای خودش نقطه اوج بود، چنان همه را مبهوت و متحیر کرده بود که نه کسی دوست داشت فیلم تمام شود و نه سالن را ترک کند. براهنی با این فیلم استانداردها را بالا برده و دستاوردهای بسیار مهمی نصیب سینمای ایران کرده است. هرطور شده باید تلاش کرد تا فیلم روی پرده بیاید وگرنه ظلمی بزرگ در حق سینماست.
۴ نکته از فیلم:
-
فیلمنامه و درام روانشناختی دقیق و کمنقص
-
بازیهای فوقالعاده و بازی بینظیر حسن پورشیرازی
-
ترسیم درست جهان فیلم به همراه ریتم
-
جسارت، وسواس و دقت بالا کارگردان
محمد صابری: ۱۹۰ دقیقه سکوتی که کات به یک تشویق ممتد شد؛ این گزارش خلاصهای از مواجهه با فیلمی است که حالا جدیتر از قبل میتوانیم درباره چرایی محرومیت از تماشایش در بخش اصلی مهمترین رویداد سینمای ایران، بپرسیم و تن به هیچ توجیهی برای آن ندهیم! اکران ویژه «پیر پسر» غافلگیرکنندهترین اتفاقی است که در حافظه همه ما حک میشود تا سالها بعد به نشانی آن جشنواره فجر سال ۱۴۰۳ را به یاد بیاوریم. فیلمی که صادقانه انتظارش را از کارگردان فیلم ضعیف «پل خواب» نداشتیم اما اکتای براهنی، ثابت کرد که میتوان درجا نزد و اثری خلق کرد که بالغبر سه ساعت مخاطبش را روی صندلی سینما میخکوب کند. «پیرپسر» در سالن سینما به پایان نمیرسد و همزمان با سرکشیهای دوربین به گوشهگوشه خانهای که دقایقی در آن از ته دل خندیده بودیم و دقایقی بعدتر حجم خشونت لانه کرده در زیرپوست ساکنانش مبهوتمان کرده بود، خراشهایی به ذهنمان انداخت که تا ساعتها بعد از تماشا، بهدنبال مرهمی برای آن بودیم. تعمد دارم که داستان فیلم را تشریح نکنم چرا که اینجا پای «قصه» درمیان نیست و این «سینما» است که معجزه میآفریند و مخاطب را مسحور خود میکند. «پیرپسر» را برای هیچکس نباید تعریف کرد؛ این دقیقا همان نسخهای از یک تجربه سینمایی است، که فقط باید آن را دید و چه ظلمی است اگر مخاطبان سینمای ایران همچنان از فرصت این تجربه ناب محروم بمانند و اکران عمومی فیلم به تأخیر بیفتد. دنیایی که «پیرپسر» آفریده است، از جنس واقعگرایی این سالهای سینمای ایران نیست و همزمان نسبتی هم با خیالپردازیها و شیرینیهای رویاگونه ندارد. این دنیایی است که «شر» در آن حکمفرمایی میکند و حتی برای عاشق شدن هم ممکن است از «خوب بودن» پشیمان شوید! این دنیایی است که بیش از آنکه از جنس سیاست و اجتماع و اقتصاد باشد، از جنس «ماهیت انسان» است و عجب موجود پیچیدهای است انسان!
۳ نکته از فیلم:
-
حیرت از قدرت بازیگری حسن پورشیرازی
-
شخصیت پیچیده و غریب رعنا (با بازی تماشایی لیلا حاتمی)
-
سکانس تماشای مستند فرازمینیها در تلویزیون نیمهسوخته!
محمد جلیلوند: سینما به عنوان هنر هفتم به شدت وام دار ادبیات بوده و بخش مهمی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را رقم زده اند. اتفاقی که در سینمای ایران به ندرت رخ داده و دلیل آن هم ترس فیلمساز از قضاوت و قیاس بوده است. شب گذشته فیلم سینمایی (پیر پسر) ساخته اکتای براهنی که در بخش ویژه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد، جزو شاخص ترین این آثار است که ردپای ادبیات در فیلمنامه پروپیمان آن کاملا مشخص است.
روایتی سه ساعته از زندگی پدری لاابالی و عیاش با دو پسرش که هر کدام از یک مادر هستند. براهنی که در پل خواب اقتباسی آزاد از جنایت و مکافات را انجام داده، در پیرپسر سرصبر قصه اش را شروع کرده و با معرفی شخصیت های اصلی (غلام،علی و رضا) به نقطه عطف اول می رساند.
در نیم ساعت بعدی کلنجارهای پدر و پسرها ادامه پیدا کرده و شخصیت های فرعی همچون دوست هم منقلی غلام معرفی می شوند که نقش مهمی در نیمه دوم کار دارند. با ورود رعنا به داستان در دقیقه هفتاد فیلم، قصه وارد فاز تازه ای شده و یکی از عجیب ترین قصه های روایت شده در سینمای ده بیست سال اخیر کلید می خورد.
پیرپسر زیرمتن های فوق العاده ای داشته و به قدری جزئیات دارد که برای پی بردن تمام و کمال به آن باید بیش از یک بار به تماشای آن نشست.
۳ نکته از فیلم:
-
فیلمنامه حیرت انگیزی که سه ساعت تماشاگر را میخکوب می کند
-
بازی فوق العاده و در حد استاندارهای جهانی حسن پورشیرازی
-
بهترین فیلم سال
محمد تقیزاده: با توجه به پیشینه ادبی اکتای براهنی و پدرش، فیلمی به شدت ادبی است به این معنا که تمام اجزایش از قهرمان تا ضد قهرمان و شخصیتها از ادبیات داستانی کلاسیک وام گرفته شده است. فیلم با مثابه یک رمان داستانی فصل معرفی شخصیتها دارد، تعلیق بین پدر و پسر ایجاد میکند، عشق میافریند و رابطه عاشقانه را تصویر میکند و در نهایت کشمکش را دستمایه درام خود قرار میدهد تا ردپای ادبیات کلاسیک ایران و جهان به شکلی واضح در فیلم هویدا شود.
بازی حسن پور شیرازی از مهمترین وجوه فیلم است، نقشافرینی که نه تنها بهترین بازی پورشیرازی بلکه یکی از بهترین بازیهای تاریخ سینمای ایران است. یک بدمن واقعی و باورپذیر امروزی که به عنایت شخصیتپردازی در فیلمنامه و هدایت اکتای براهنی به کارکتری شیطان صفت و باور پذیر بدل میشود که ساعتها پس از تماشای فیلم از یاد تماشاگر نخواهد رفت.
براهنی در سه ساعت و ده دقیقه فیلم خود فقط قصه نمیگوید و جهان خلق میکند. جهانی باورپذیر و با جزییات که لاجرم همراهی آن ممکن میشود و تماشاگر میخکوب به تماشای این پرفورمنس واقعی و پر فراز و فرود مینیشیند.
ساعتها درباره درام شخصیتها بازیها و روابط آنها میتوان حرف زد و نوشت اما به طور تیتروار از مهمترین ویژگیهای فیلم پیرپسر میتوان به کارگردانی درجه یک و پخته اکتای براهنی، فضای گرم و گیرای فیلم، بازیهای درجه یک به خصوص پورشیرازی و عوامل محیطی از جمله صدا، نور، طراحی صحنه، موسیقی و فیلمبرداری آن اشاره کرد که جملگی در اختیار یک کل واحد قرار گرفته و مضامین فیلمنامه را انتقال دادند.
۳ نکته از فیلم:
-
بازی پورشیرازی
-
نقش ادبیات در فیلم
-
پیشرفت کارگردانی
احسان طهماسبی: از همان فیلمهایی که میتوان با رویکردهای متعدد نقد و تحلیل به سراغش رفت و انتظار این را داشت که به اثری کالت در سینمای ایران بدل شود. فیلمی که با کمک نقشآفرینی درخشان گروه بازیگرانش (به ویژه حسن پورشیرازی)، ارجاعات زیادی به شاهکارهای مهم ادبیات جهان دارد و یکبار دیگر لزوم اهمیت و توجه به اقتباس را به سینمای ایران یادآوری میکند. بدون اغراق با یک تدوین هوشمندانه، پیرپسر در صدر لیست بهترین فیلمهای دهه اخیر سینمای ایران قرار خواهد گرفت و جایگاه اکتای براهنی را به عنوان کارگردانی که در فاصله شش سال (از زمان کارگردانی فیلم پل خواب) ره صد ساله را طی نموده تثبیت خواهد کرد. طولانیترین فیلم سینمای ایران در زمان سه ساعته خود با معجزه سینما مخاطب را سحر کرده و جسورانه تماشاگر را به صندلی میخکوب میکند. سینمای ایران باید امیدوار باشد که ضمن ایجاد شرایط اکران برای این اثر فاخر و خروج فیلم از محاق توقیف، شرایط لازم برای تولید فیلمهایی با این سطح کیفی فراهم شود. نقد مفصل پیرپسر هم بماند برای همان روز.
۲ نکته از فیلم:
-
ای کاش برخی مسئولین فرهنگی ما دست از سماجتهای مغرضانه برداشته و جسارت ایستادن پای آثار فاخر را داشته باشند.
-
مردی که قانون نداشته باشه پسر باقی میمونه (از دیالوگهای فیلم)
جوایز فیلم پیر پسر
سال | جشنواره | رده | نامزد | نتیجه |
---|---|---|---|---|
۲۰۲۴ | جشنواره بینالمللی فیلم روتردام | پرده بزرگ بهترین فیلم | اکتای براهنی | برنده |
جشنواره بینالمللی فیلم ترانسیلوانیا | بهترین فیلم | اکتای براهنی | نامزد | |
بهترین بازیگر مرد | حسن پورشیرازی | برنده | ||
جشنواره فیلم گالوی | بهترین فیلم | اکتای براهنی | برنده |
پرسش های متدوال
کارگردان فیلم پیر پسر کیست؟
اکتای براهنی کارگردان فیلم پیر پسر است.
سخن آخر
در این مطلب اطلاعاتی از فیلم سینمایی پیر پسر با بازی حامد بهداد و لیلا حاتمی را برایتان آورده ایم.در صورت تمایل می توانید فیلم زیبا صدایم کن با بازی امین حیایی و ستاره پسیانی را نیز بخوانید.اگر شما اطلاعات بیشتری از این فیلم سینمایی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز به اشتراک بگذارید.