در همایش اقتصاد، فرهنگ و هنر بررسی شد: موفقیت در کسب‌وکار؛ از احساس نیاز تا بازار

صنایع فرهنگی نوعی از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‏پردازد که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن‏ها جنبه‏ها و ابعاد فرهنگی فرد و جامعه است

در همایش اقتصاد، فرهنگ و هنر بررسی شد: موفقیت در کسب‌وکار؛ از احساس نیاز تا بازار

صنایع فرهنگی نوعی از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‏پردازد که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آن‏ها جنبه‏ها و ابعاد فرهنگی فرد و جامعه است. امروز در شرایطی به سر می‌بریم که فرهنگ و به معنای خاص‌تر، صنایع فرهنگی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و توسعه‌یافتگی جوامع ایفا می‌کنند و باید همواره مدنظر سیاست‌گذاران اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد. صنایع فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، تقریباً جایگاه اول را از نظر اقتصادی به خود اختصاص داده است. ضرورت توجه به چنین موضوع مهمی اساس همایش اقتصاد، فرهنگ و هنر باهدف آموزش راهکارهای توسعه کسب‌وکار در بازار صنایع خلاق بود که با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف و کارآفرینان برگزار شد. در این همایش عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم عشق و اصالت و زیباشناختی در هنر جاری شود باید از دریچه اقتصاد به آن نگاه کرد گفت: اقتصاد و هنر همراه یکدیگر هستند و می‌توان از یک زاویه به آن نگاه کرد. رسول بیدرام در ادامه به موضوع پایه‌ای و اساسی در اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا پرداخت و اظهار کرد: اگر از دریچه عرضه و تقاضا به آثار هنری نگاهی اجمالی داشته باشیم در خواهیم یافت که خریدار به بازار می‌رود تا دو نیاز خود را برآورده کند، نیازهای اولیه و نیازهای ثانویه مانند احترام و عشق که هنر پاسخگوی نیازهای ثانویه است. درصورتی‌که تمایل به کالا و خدمات وجود داشته باشد و فرد از لحاظ مالی قادر به تهیه کالا باشد در این صورت تقاضا شکل می‌گیرد، در کنار این دو شرط احساس رضایت و خرسندی نیاز است، اگر احساس رضایت بیشتر شود درواقع ارزش ایجاد شده است. او با اشاره به ارزش‌های موردنظر مصرف‌کننده گفت: این ارزش‌ها شامل ارزش‌های اجتماعی، فردی، اقتصادی و حقوقی است. ارزش هویت تاریخی، همدلی، اعتماد اجتماعی تعلق و زیست‌محیطی در دسته ارزش‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. در دسته ارزش‌های فردی نیز می‌توان به ارزش زیباشناختی عاطفی، نمادین، معنوی عزت‌نفس و فیزیولوژیک اشاره کرد. به گفته بیدرام نباید به هر کالا و خدماتی که ارائه می‌شود به‌عنوان یک کالا نگاه شود، بلکه به‌عنوان بسته‌ای از ارزش‌ها باید به آن نظر انداخت. او تصریح کرد: کالا را با عینک ارزش‌ها باید نگاه کرد و هرچه این ارزش‌ها بیشتر باشد قیمت کالا بیشتر می‌شود. بیدرام خاطرنشان کرد: هر کدام از سرمایه‌ها که به حد شهرت و افتخار برسد به سرمایه نمادین تبدیل می‌شود و این سرمایه باعث می‌شود سایر سرمایه‌ها نیز جذب شود. عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه هشت سرمایه در تولید تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: این سرمایه‌ها شامل سرمایه اقتصادی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نمادین و ساختاری است که در نهایت انواع ارزش‌ها تولید می‌شود، هنر به ذاته و به دلیل ماهیت انواع ارزش‌ها را دارد. در ادامه بیدرام بیان داشت: اگر اثر هنری ارزش‌های منحصربه‌فرد و خلاق داشته باشد هنرمند ثروتمند می‌شود. بیدرام با اشاره به ارزش خلاق تصریح کرد: اثر هنری اگر چند ویژگی داشته باشد خلاق یا منحصربه‌فرد است. این ویژگی‌ها شامل متفاوت و متمایز بودن، مفید و سودمند بودن است که رعایت آن‌ها سبب دستیابی به موفقیت در فروش می‌شود.

کاری را که آغاز کردید یا به پول می‌رسید یا به تجربه

در ادامه این همایش مشاور و مدرس کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار نیز ابتدا معنای واقعی شکست در کسب‌وکار را توضیح داد و گفت: اگر کاری را آغاز کردید یا به پول می‌رسید یا تجربه، اما اگر هیچ‌گونه فعالیتی را آغاز نکردید، شکست همین نقطه است. مهرداد قادریان با بیان اینکه شغلی خوب و کارآمد محسوب می‌شود که باشخصیت فرد متناسب بوده و ظرفیت رشد داشته باشد افزود: برای شروع تلاش کنید فردی موفق را الگو قرار دهید، پس از آن خودبه‌خود بهینه‌سازی انجام می‌دهید و پس از انجام بهینه‌سازی، خلاقیت فعال می‌شود و خودتان صاحب‌نظر می‌شوید، این مسیر شما را به موفقیت می‌رساند. او تصریح کرد: برای موفقیت در کسب‌وکار نیازمند رشد اجتماعی هستیم که این رشد به تقویت شاخص‌هایی مانند فن بیان، اعتمادبه‌نفس، هوش اجتماعی نیاز دارد. این مشاور و مدرس کارآفرینی با اشاره به اینکه برای کسب درآمد بالا هشت پارامتر را باید در نظر بگیریم، تصریح کرد: افزایش مهارت نیاز به محتواسازی قوی دارد، هر شغلی که دارید باید در کنار آن رسانه قوی باشد، اگر در فعالیت‌ها رسانه نداشته باشیم بازارسازی بسیار ضعیف و کند پیش می‌رود، باید از طریق رسانه افراد را کنجکاو کنیم، ایجاد محتوای خوب کار بازاریابی را انجام می‌دهد. قادریان به‌ضرورت بحث بازاریابی اینترنتی نیز پرداخت و توضیح داد: مهم‌ترین موضوع آگاهی از برند است، در واقع افراد باید شما را بشناسند، محتوایی که افراد را کنجکاو می‌کند بهترین محتوا است، سؤال‌کردن، خریدکردن و دفاع از برند ازجمله مراحل بازاریابی اینترنتی است تا آن‌گونه که باید سایر افراد مدافع برند ما شوند. او با اشاره به نقش اینترنت در کسب درآمد دلاری، خاطرنشان کرد: سایت‌هایی مانند گوگل، آمازون، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، تیک‌تاک، پینترست در رونق کسب‌وکار بسیار مؤثر هستند؛ همچنین تولید محتوا در یوتیوب باید به شیوه‌ای باشد که مردم زمان بیشتری آن را تماشا کنند. او افزود: اعتمادبه‌نفس سبب می‌شود بتوانیم به‌راحتی صحبت کنیم و این کلید ارتباطات ما به شمار می‌رود. باید بدانیم چطور ارتباطمان را با انسان‌ها شروع کنیم که یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای توسعه کسب‌وکار به شمار می‌رود. قادریان گفت: گاهی اوقات شانس رشد را از خودمان دور کرده‌ایم درحالی‌که این رشد برای همه افراد جامعه وجود داشته است.

ارسال نظر