خطهوایی تا سال آینده راهاندازی میشود
نبود پرواز کافی مهمترین چالش نمایشگاه اصفهان
شاید زمانی که اولین نمایشگاه بینالمللی در کریستال پالاس لندن برگزار شد این تصور نبود که روزی نمایشگاههای بینالمللی میتواند تا این حد به رشد اقتصادی کسبوکارها در سراسر جهان کمک کند.
امروز نمایشگاههای بینالمللی یکی از راههای توسعه صنعت و معرفی دستاوردهای جدید در کسبوکارهای کوچک و بزرگ است. هر سال باتوجهبه تقویم رویدادهای نمایشگاهی مردم بسیاری برای ارتباط با برندهای شناخته شده دنیا و رشد اقتصادی تجارت خود، برای بازدید در این نمایشگاهها برنامهریزی میکنند. راه ارتباطی که بین کسبوکارها با حضور در نمایشگاههای بینالمللی جهان ایجاد میشود و میتواند به ارتقای برند و بهتر دیدهشدن آنها کمک کند.
در ایران هم بیش از ۳۰ سایت نمایشگاهی وجود دارد که بزرگترین سایتهای نمایشگاهی در پنج کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز واقع شده که نمایشگاه اصفهان از لحاظ بهروز بودن و زیرساختها پس از تهران در جایگاه دوم قرار دارد. آذر سال 94 بود که عملیات اجرایی نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان با حضور وزیر امور خارجه وقت در منطقه «روشن دشت» شهر اصفهان شروع شد. نمایشگاهی که طبق فناوریها و استانداردهای نمایشگاههای مونیخ، دبی و کیش طراحی و ساخته شد. نمایشگاه بینالمللی اصفهان ۱۷ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی دارد و نخستین شهرک نمایشگاهی کشور به شمار میرود. موقعیت سایت در کنار رینگ چهارم ترافیکی موجب همجواری نمایشگاه اصفهان به چند پروژه بزرگ از جمله سیتیسنتر، سالن اجلاس بینالمللی، دانشگاه آزاد اسلامی، راهآهن، فرودگاه، منطقه گردشگری شرق و رودخانه زایندهرود شده است. اما اینکه این نمایشگاه تا چه حد توانسته در این سالها به اقتصاد شهری اصفهان کمک کند و چالشهای پیشروی آن چیست سؤالهایی است که در نشست خبری مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان به آن پاسخ داده شد.
نبود پرواز کافی مهمترین چالش نمایشگاه است
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان در پاسخ به اصفهان امروز دررابطهبا زیرساختهای لازم از جمله حملونقل و هتلینگ برای شرکت هیئتهای خارجی در نمایشگاه اصفهان گفت: برای بحث هتلینگ سعی کردیم با بهترین هتلها و مجموعههای اسکان و پذیرایی هماهنگ باشیم تا در زمان نمایشگاه بهترین تسهیلات رفاهی در اختیار مهمانان داخلی و خارجی قرار گیرد.
او به امکانات حملونقلی استان هم اشاره کرد و گفت: تعداد پروازهایی ورودی به اصفهان بسیار کم است و یکی از بزرگترین چالشهای همیشگی ما برای ورود هیئت خارجی، نبود پرواز کافی به استان است. احمدرضا طحانیان افزود: اتاق بازرگانی و سایر مسئولان استان تلاش میکنند تا خط پرواز یا «هاب هوایی» در اصفهان ایجاد کنند تا نیاز پروازی استان پوشش داده شود که این کار در میانمدت نتیجه میدهد. او ادامه داد: رایزنیهای مختلف در این زمینه انجام شده است و مسئولان قول مساعد دادهاند که این خطهوایی تا سال آینده راهاندازی شود. مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان درباره عدم سرویسدهی مناسب حملونقل عمومی برای ایابوذهاب به نمایشگاه اظهار داشت: متأسفانه این هم یکی از مسائلی است که در این سالها با آن مواجه شدیم. واقعیتی که نمیتوان آن را کتمان کرد بهخاطر مسافت نمایشگاه تا مرکز شهر اصفهان بسیاری مجبورند با خودروهای شخصی به نمایشگاه بیایند. هزینههای تامین اتوبوس و چند دستگاه ون هم برای نمایشگاه و هم شهر بالاست و با توجه به عدم استقبال مناسب مقرون به صرفه نیست و باید هزینهای که میشود توجیهپذیر باشد. او گفت: نمایشگاههای ما به
سمت تخصصی شدن رفتهاند که بیشتر مخاطبان نمایشگاه با وسیله شخصی به نمایشگاه رفت و آمد میکنند. از طرف دیگر نتوانستیم اعتماد لازم را ایجاد کنیم که از تمهیداتی که نمایشگاه دیده استفاده کنند. ولی با اسنپ رایزنی شد تا خدمات همراه با تخفیف ویژه برای مخاطبان نمایشگاه ایجاد کند. طحانیان اذعان کرد: کاری از دست متولیان نمایشگاه بینالمللی استان در این زمینه برنمیآید و مسئولان استان و شهر از جمله استانداری، شهرداری و اتاق بازرگانی باید به ما کمک کنند تا بتوانیم این تسهیلات زیرساختی را فراهم کنیم. او اضافه کرد: اتصال خط مترو به نمایشگاه بینالمللی در برنامههای آینده این مجموعه مطرح شده است که نیاز به سرمایهگذاری کلان دارد زیرا هر کیلومتر خط مترو حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت.
از توان اتاقهای دوستی و ارتباط خواهرخواندگی استفاده میکنیم
نمایشگاه بینالمللی استان با عمر ۳۰ ساله خود جزو نمایشگاههای خوب کشور محسوب میشود و در این سالها تلاش شده که این ویژگی هر روز به بهترین نحو ممکن نشان داده شود. طحانیان با اشاره به این موضوع ادامه داد: بسیاری از مشکلات نمایشگاه اصفهان از طریق تعامل با مجموعههای مختلف حل میشود. یکی از راههای حل مسائل نمایشگاهی اصفهان استفاده از توان سازمانهای مردم نهاد و اتاقهای دوستی و ارتباط خواهر خواندگی با شهرهای کشورهای دیگر است.
طحانیان گفت: در بخش ارتباطات خارجی سعی شده است که چند عنوان نمایشگاهی برگزار شود، تاکنون برنامهریزی کردهایم که به کشورهای روسیه، اسپانیا و ایتالیا هیئتهایی را اعزام کنیم و همکاریهایی صورت گرفته است، در حوزه بینالمللی و خارجی رشد خوبی داشتهایم و امیدواریم در سال آینده با برنامهریزی بهتر این همکاری را دوچندان کنیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان افزود: بر اساس برنامهریزی و تقویم نمایشگاهی مصوب در ۶ ماهه ابتدایی سالجاری تعداد نمایشگاههای کمتری برگزار شد اما در ۶ ماهه دوم به شدت درگیر برپایی نمایشگاههای مختلف هستیم. او خاطرنشان کرد: رشد نمایشگاه اصفهان از لحاظ بازدیدکنندگان و شرکتها خیلی خوب بوده است و در کشور بعنوان یک نمایشگاه خوب شناخته میشود.
طحانیان ادامه داد: چهار محور اساسی در سالجاری برای نمایشگاه بین المللی اصفهان در نظر گرفته شده که در سه حوزه داخلی، خارجی و بینالملل فعالیت داشته است. او در ادامه صحبتهای خود این را هم گفت که بیش از ۴۳ رویداد نمایشگاهی برای امسال این نمایشگاه در نظر گرفتهایم که تاکنون ۳۱ مورد از آنها برگزار شده است و مابقی نیز تا آخر سال برگزار خواهد شد.
برنامهریزی برای افزایش نرخ تعاملات با دیگر کشورها در شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان
معاون امور نمایشگاهی، برنامهریزی و بازاریابی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان گفت: در این شرکت برنامههای بسیار خوبی را پیشبینی کردهایم تا بتوانیم تعاملات بینالمللی را افزایش دهیم که هدف اصلی است. محمد گیوی نیز در این نشست با بیان اینکه در شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان، ۱۰ استراتژی اصلی برای چهار هدف کلان استخراج شد افزود: شرکت نمایشگاهها بهعنوان یک پل ارتباطی در این چشمانداز تعریف شده است تا بتواند علاوه بر تسهیلگری، شتاب دهندگی حوزههای کسب و کار را هم به عنوان یک نقش مؤثر انجام دهد.
او افزود: یکی از مهمترین استراتژیهای شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان افزایش تعاملات و مشارکت برای نقش آفرینی مؤثر در حوزه شتابدهندگی بوده است.
معاون امور نمایشگاهی، برنامهریزی و بازاریابی شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان گفت: فضای زیرساختی بسیار مناسب و درخوری اکنون در شرکت نمایشگاههای اصفهان فراهم شده و امیدواریم محتوای نمایشگاهی هم درخور فضای فیزیکی خود قرار بگیر که این موضوع با تعامل گسترده با ذینفعان اتفاق خواهد افتاد. گیوی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که با رویداد محور کردن عناوین نمایشگاهی، به سمتی حرکت کنیم که فعالان اقتصادی از فضای نمایشگاهی ارزش افزوده کسب کنند و نمایشگاه فقط فقط یک دورهمی سالانه نباشد. گیوی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف تعریف شده لازم است نرخ تعاملات در حوزه ملی با شرکای تجاری، فعالان اقتصادی استانی و کشوری را افزایش دهیم. او افزود: در حوزه منابع انسانی زحمات بسیار خوبی انجام شد و ۶۶ اکشن پلن برای سال ۱۴۰۲ طراحی شده که منجر به استخراج ۱۷ پروژه شده است. معاون امور نمایشگاهی در ادامه گفت: از این ۱۷ پروژه، چهار پروژه آن عملیاتی شده و از این چهار پروژه دو پروژه عملیاتی و به نهایت رسیده و خروجیهای آن در حال عملیاتی شدن است و بیشتر در حوزه سرمایه انسانی است.
گیوی با اظهار امیدواری افزود: خوشبختانه ساختار سازمانی در واقع چابکتر و بر مبنای دیدگاهی چابکتر سازمان طراحی شده که امیدواریم با سرمایه اصلی هر سازمانی که منابع انسانی آن است بتوانیم در این زمینه منشأ اثر بیشتری داشته باشیم. او افزود: برنامههای بسیار خوبی را پیشبینی کردهایم تا بتوانیم تعاملات بینالمللی را افزایش دهیم که هدف اصلی است. معاون امور نمایشگاهی ادامه داد: درتوسعه شبکهسازی اتفاقی را رقم نخواهیم زد مگر آنکه تمام فعالان اقتصادی به نسبت بتوانند در برگزاری نمایشگاهها کاملاً نظرات خود را اجرایی کنند و احساس کنند خودشان محور این رویداد بودهاند و درواقع منشأ اثر بودهاند.