تلاش برای رسیدن به خواسته ها در کمدی فراری
در چند قسمت به راحتی و صدای رسا و مستقیم دغدغه های خودمان را با حفظ تمام حریم ها به زبان آوردیم
نمایش کمدی فراری که در پوسترش قید کرده بر اساس یک داستان واقعی به کارگردانی عرفان عیدیوندی در تماشاخانه بسته نگار واقع در خانه اصفهان امشب آخرین اجرای خود را پشت سر می گذارد. داستان فراری در مورد پسری است که می خواهد به هر نحوی قصد دارد معافیت سربازی بگیرد و در این راه تا مرز موفقیت هم پیش می رود اما هر بار مشکلی مواجه می شود. عیدیوندی 24 ساله متولد اهواز، فعالیت هنری خود را از سال ۸۵ شروع کرده و در کلاس های استاد اشرفیان شرکت کرده است. وی تجربه بازیگری و دستیاری کارگردان را پیش از این داشته است. امیر حسین نصیری، نگین ساعتی، مهدی درویشی، علیرضا خدری و رادمان عیدیوندی بازیگران این نمایش هستند. موسیقی این کار بر عهده نیکان عیدیوندی است و امیر حسین نصیری، دستیار کارگردان فراری است. غزل ادیبی و شادی حافظ دانشمند نیز به ترتیب منشی صحنه و عکاس این مجموعه هستند. کارگردان کمدی فراری ئر پاسخ به این پرسش که نمایش کمدی فراری از کجا کلید خورد و ایده اولیه ان چه بود؟ چه مراحلی طی شد تا ان ایده اولیه پس از چه تغییراتی امروز به نمایش گذاشته شود؟ می گوید:«نمایش کمدی فراری همان طور که در پوستر می بینید بر اساس داستان واقعی طراحی شده که چاشنی کمدی را به آن اضافه کردیم...مدت ها بود که طرح داستان را نوشته بودم و منتظر یک فرصت مناسب جهت نوشتن نمایشنامه بودم که در اواسط تیر ماه این امر کلید خورد. باید بگویم این نمایش نامه نسبت به ایده اولیه تغییر آن چنانی نداشته و به طرح اصلی بسیار نزدیک باست». به نظر او مهم ترین ویژگی این متن، روان بودن و راحت بودن روند داستان است. عیدیوندی همچنین درباره این که متن فراری چقدر مبتنی و متکی به نگاه اجتماعی و روانشناسی است ؟ و چه جاذبه های کلامی در آن وجود دارد؟ گفت:« با توجه به مسئله اصلی داستان، خدمت سربازی و دغدغه های جوانان از این امر، از دیدگاه این جمعیت نسبتا عظیم کار با موضوعیت خاص، داری نگاه اجتماعی خوبی هست... من با شوخی ها و تکه کلام هایی که در نمایشنامه گنجاندم، جاذبه های تقریبا جدیدی تا تماشاچیان از دیدن و شنیدن آن لذت ببرند.». این هنرمند همچنین درباره فضای های ایجاده شده در نمایش و فرصت هایی که در اختیار عوامل کار برای بیان دغدغه آنها قرار داده است نیز گفت:«چون بیشتر نمایش ما به شکل مونولوگ اجرا می شود ما از این نظر مشکل خاصی نداشتیم و در چند قسمت به راحتی و صدای رسا و مستقیم دغدغه های خودمان را با حفظ تمام حریم ها به زبان آوردیم.». کارگردان فراری درباره توانایی نمایش که او کار کرده در توفیق برای رقابت در جذب مخاطب بین مردم اصفهان هم گفت:« ما تمام سعیمان بر همین است، نه از جهت داشتن مخاطب بیشتر جهت رضایت از نمایش و لذت بردن از آن. فکر می کنم بنا بر گفته و مصاحبه با مردمی که از سالن خارج می شدند تا حد خیلی زیادی به اهدافمان نزدیک شدیم.». این کارگردان همه بازی ها را به خاظر جاذبه های هر کدام از آنها و عکس های کار را دوست دارد. وی معتقد است که اثر کمدی فراری، همه ما را دعوت می کند که برای خواسته هاشان تلاش کنند و اگر نتیجه مطلوب نگرفتند آن وقت از زاویه دیگری با آن برخورد کنند. وی همچنین عنوان کارش را بهترین اسمی می داند که می تواند برای این کار انتخاب کرد.