خط ۲ مترو بی‌سروصدا در حال پیش روی است

ورود هم‌زمان 2 دستگاه حفاری به ایستگاه ابن‌سینا

چهل‌وهشتمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان همراه بود که طی آن هم‌زمان دو دستگاه حفار به ایستگاه ابن‌سینا وارد شدند.

ورود هم‌زمان 2 دستگاه حفاری به ایستگاه ابن‌سینا

در این مراسم استاندار اصفهان اظهار داشت: مشکلات استان و شهر آلوده بودن آب، خاک و هوای آلوده آن و ترافیک سنگین را کتمان نمی‌کنم و اینکه رفع این مشکلات در این شرایط اقتصادی و تحریم نیز که کار راحتی نیست را قبول دارم، اما اگر دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مهدی جمالی نژاد افزود: با وجود شرایط سخت اقتصادی برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود سه همت هزینه می‌شود، اما با توجه به اینکه پروژه در زیر زمین در حال انجام است بسیاری شهروندان از جریان مؤثر این اقدامات عمرانی شبی خبرند.

او با تأکید بر اینکه مدیران استان اصفهان هم‌قسم شدند تا نگذارند حرکت قطار پرسرعت پروژه‌های عمرانی استان متوقف و حرکت آن کند شود، افزود: پروژه‌های آبی و پروژه‌های عمرانی شهر فعال هستند حتی پروژه‌های کوچک روستایی نیز نادیده گرفته نشده است اما تنها چیزی که می‌تواند به حرکت پروژه‌ها سرعت بیشتر و بهتری ببخشد امید دادن به مردم است.

استاندار اصفهان گفت: مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا و ناترازی انرژی را فقط دولت نمی‌تواند رفع کند، بلکه مردم نیز باید در آن مشارکت داشته باشند؛ در این راستا ایجاد اعتماد و همدلی بسیار مؤثر است، زیرا مشارکت جدی مردم کار دولتمردان را برای رفع مشکلات راحت‌تر خواهد کرد. همچنین گفتنی است در موضوع آب همراهی‌هایی با استان‌های همجوار و مساعدت‌ها کمک‌های داشته‌ایم، تأکید کرد: تونل سوم نیز متوقف نیست و شرایط نویدبخش است.

 

-خط یک مترو نیازمند 32 رام دیگر

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با شاره به این‌که خط یک متروی اصفهان با ۱۴ رام فعالیت می‌کند و برای تکمیل 100 درصدی این خط به ۳۲ رام دیگر نیاز است، گفت‌: تفاوت در تعداد رام‌های خط یک سرفاصله زمانی این خط را به ۱۰ تا ۱۴ دقیقه رسانده است.

سید محسن واعظی فر افزود: اگرچه مدیریت شهری اصفهان توانایی لازم برای توسعه خط یک، ادامه خط دو و اجرای خط سه مترو را دارد، اما آنچه اهمیت دارد تأمین منابع مالی است.

واعظی‌فر در تشریح وضعیت خط 2 مترو گفت: بنا بود این خط به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر و در ۲۳ ایستگاه از دو جبهه حفاری شود که در حال حاضر از ایستگاه دارک در زینبیه به ایستگاه میدان امام حسین (ع) رسیده و در آنجا پس از تلاقی با خط یک به سوی خمینی‌شهر در غرب روانه می‌شود.

او با شاره به نقش مترو در پدافند غیرعامل بیان داشت: خط یک مترو این در ایستگاه شریعتی به بیمارستان شریعتی می‌رسد و در خط ۲ نیز ترتیبی در نظر گرفته شد که مترو به بیمارستان کاشانی برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان بیان داشت: از سمت شمال دو دستگاه حفار پس از عبور هفت کیلومتر و ۲۰۰ متر به آخرین نقطه در ایستگاه ابن‌سینا رسیدند و پیش‌ازاین طبق برنامه‌ریزی همه ایستگاه‌ها زمانی که دستگاه حفار به آن نقطه می‌رسید، آماده بوده و نیازی به حفاری مجدد نبود.

واعظی‌فر اشاره داشت: برای خط یک مترو با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه میراث وجود داشت، مجوزهای لازم از نظر لرزش و استانداردها، از یونسکو گرفته شد و در خط دو مترو با توجه به اینکه مسئولان شهر برای میراث فرهنگی به‌ویژه مسجد جامع در مجاورت خط دو حساسیت قائل بودند، با اداره کل میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم انجام و مسیر تعیین شده است؛ در این راستا برای ایستگاه‌ها کمیته پنج نفره تشکیل شده است، هر ایستگاه در مدت‌زمان سه تا چهار ماه تحویل کارشناسان میراث فرهنگی می‌شود و با هزینه مدیریت شهر کاوش‌ها انجام و سپس مجوز برای حفاری داده می‌شود. همچنین قراردادی نیز با دانشگاه علم و صنعت امضا شد و با توجه به اینکه برای ادامه کار، حرکت از کنار مسجد جامع ضرری به این میراث تاریخی نداشته باشد، مطالعات در دست انجام است.

 

-کاهش 10 تن آلودگی هوا با راه‌اندازی خط 2 مترو

 

در ادامه رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این مهم که یکی از مزایای بهره‌برداری از خط دو متروی اصفهان کاهش بیش از ۱۰ تن آلودگی در شهر است، گفت: در حال حاضر خط یک مترو ۱۲۰ هزار نفر را در روز جابه‌جا می‌کند و اگر خط دو نیز به آن اضافه شود، به‌طور قطع تعداد شهروندانی که از این خطوط استفاده می‌کند، افزایش پیدا می‌کند.

ابوالفضل قربانی افزود: پروژه‌های قطار شهری در همه شهرها پروژه ملی محسوب می‌شود و نباید به آن نگاه منطقه‌ای و محلی داشت و این از جهت عظمت، اهمیت و حجم کار و هزینه‌ای است که صرف آن می‌شود. این در حالی است که ‌اکنون شهرداری‌ها به نیابت از دولت جمهوری اسلامی مترو را برای مردم می سازن؛ بنابراین پروژه زمانی به ‌نتیجه مطلوب می‌رسد که از سوی تمام نهادهای ملی حمایت شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هزینه احداث هر کیلومتر ۵۵ میلیون دلار است گفت: بار اصلی آن بر دوش مردم است تا کار آن انجام شود بر این اساس حمایت ویژه‌ای برای به نتیجه رسیدن زودتر این پروژه‌ها ضروری است.

قربانی با اشاره به اینکه در خط یک مترو پس از 16 سال دستگاه حفار از ایستگاه شریعتی خارج شد، گفت: از آغاز فعالیت مدیریت شهری ششم اصفهان تاکنون بیش از ۱۰ مرتبه شاهد خروج دستگاه تی‌بی‌ام در نقاط مختلف این خط بوده ایم و اکنون هم در ایستگاه ابن سینا دو دستگاه حفار خارج شد که نشان دهنده اهتمام مدیریت شهری در انجام این پروژه است. گفتنی است از شهرداری اصفهان درخواست کردیم فاز نخست خط دو مترو به بهره‌برداری آزمایشی برسد که امیدواریم با حمایت استانداری، دولت و مجلس انجام شود.

 

 

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار