فیلم بچه مردم محمود کریمی با بازی گوهر خیراندیش و رضا کیانیان

فیلم بچه مردم به کارگردان محمود کریمی در جشنواره فیلم فجر 1403 اکران می شود که در این مطلب به معرفی فیلم، داستان، دانلود، اسامی و بیوگرافی بازیگران پرداختیم.

فیلم بچه مردم محمود کریمی با بازی گوهر خیراندیش و رضا کیانیان

بچه مردم عنوان فیلم سینمایی به کارگردانی محمود کریمی و تهیه کنندگی سیدعلی احمدی محصول سال 1403 است که گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی و... ستاره های این فیلم هستند. در ادامه این مطلب اطلاعاتی از فیلم سینمایی بچه مردم از جمله بازیگران، تصاویر و خلاصه داستان را در اختیار شما قرار می دهیم.

فیلم بچه مردم از محمود کریمی

نام فیلم

 بچه مردم 

کارگردان

محمود کریمی

محصول ایران
زبان فارسی
زمان 

90 دقیقه

ژانر -
رده سنی -
سال ساخت 1403
تاریخ اکران

-

فیلم بچه مردم (1)

داستان فیلم بچه مردم

داستان فیلم بچه مردم،  قصه کودکی است که مادرش او را سر راه می‌گذارد و اتفاقاتی برای او می‌افتد که محور داستان فیلم می‌شود.خلاصه داستان رسمی فیلم بچه مردم این است: «تاجی: هر قصه‌ای رو دقت کنید می‌بینید قهرمانش از یه جایی رو پای خودش وایساده. الیورتوییست یه جور، سهراب و فریدون اون جور، حضرت یوسف چهار سالش بود رفت عزیز مصر شد. حضرت موسی رو بگو؛ همین دنیا که اومد دادنش به آب. ماشالا نره غول شدین، پاتون اینجاس سرتون اونجا. وقتشه خودی نشون بدین…»

بازیگران فیلم بچه مردم

  •  گوهر خیراندیش

  •  رضا کیانیان

  • حسن معجونی

  • بهروز شعیبی

  •  سیامک صفری

  •  سیاوش چراغی‌پور

  •  امید روحانی

  •  زهرا داوودنژاد

  •  سیدجواد یحیوی

  •  ونوس کانلی

  •  کامبیز امینی

  •  سیامک ادیب

  • زری کریمی

  • سیاوش جامع

  • مهبد جهان‌نوش

  •  احسان احمدی

  • فرزین فلسفین

  • ایلیا یعقوبی

فیلم بچه مردم (2)

بیوگرافی بازیگران فیلم بچه مردم

در ادامه بیوگرافی بازیگران فیلم بچه مردم را به طور خلاصه برایتان آورده ایم:

بیوگرافی گوهر خیراندیش بازیگر فیلم بچه مردم

  • تاریخ تولد:  شهریور ۱۳۳۳

  • تحصیلات: کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر

  • شروع: 1349

  • ازدواج: جمشید اسماعیل‌خانی_فوت شده

گوهر خیراندیش  گوهر خیراندیش

بیوگرافی رضا کیانیان بازیگر فیلم بچه مردم

  • تاریخ تولد: 29 خرداد 1330

  • تحصیلات:رشته تئاتر

  • شروع: 1345 

  • شهرت: آژانس شیشه‌ای 

  • ازدواج: متاهل

رضا کیانیان رضا کیانیان

بیوگرافی حسن معجونی بازیگر فیلم بچه مردم

  • تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

  • تحصیلات: کارشناسی رشته ادبیات نمایشی

  • شروع: 1375

  • شهرت: سریال مسافران 

  • ازدواج:متاهل

حسن معجونی حسن معجونی

عوامل فیلم بچه مردم

کارگردان محمود کریمی
تهیه کننده سیدعلی احمدی
مدیر فیلمبرداری میلاد پرتوی
تدوین عماد خدابخش
آهنگساز کریستف رضاعی
انتخاب بازیگر و بازیگردان علی صلاحی
مدیر تولید فواد بوربور
طراح صحنه  بابک کریمی طاری
طراح گریم احسان روناسی
طراح لباس  نازنین خزاعی
صداگذاری و میکس پرویز آبنار
طراح جلوه‌های ویژه بصری حسن ایزدی
جلوه‌های ویژه میدانی مرتضی رمضانی
مشاور فیلمنامه مسعود مددی
نویسندگان فائزه یارمحمدی و محمود کریمی
عکاسان زهرا مصفّا و باران انوری

تیزر فیلم بچه مردم

دانلود فیلم بچه مردم

دانلود فیلم بچه مردم با توجه به عدم اکران آن در سینماها و توزیع درشبکه نمایش خانگی امکان پذیر نیست.

اخبار فیلم بچه مردم

  • مجری طرح فیلم استودیو اِستوا است که به اهتمام و سرمایه‌گذاری یوسف اصلانی فیلم را ساخته است.

  • محمود کریمی مستندساز باسابقه‌ای است و عمده شهرت او به حضور در برنامه «خندوانه» و ساخت آیتم‌های آن برمی‌گردد.

  • تهیه‌کننده فیلم هم سیدعلی احمدی است که پیش از این، تهیه‌کنندگی چند فصل از برنامه «خندوانه» را نیز در کارنامه داشته است.

  • سرمایه گذار فیلم بچه‌ی مردم موسسه خیریه بهشت امام رضا است.

نقد فیلم بچه مردم

فیلمو شات_سعیده نیک‌اختر: بچه مردم یکی از فیلم های حال خوب‌کن  این جشنواره است. فیلمی با ایده جدید و نو و پرداخت فانتزی که روایتش را جذاب و دیدنی کرده است. مسلما تجربه سالها مستند سازی به محمود کریمی کمک کرده که دنبال ایده واقعی و نسبت به آن دغدغه‌مند باشد. داستان چند نوجوان از بهزیستی که به هجده سالگی رسیده‌اندو حالا به دنبال آینده خودشان هستند هم جذاب است هم دیدنی. اما مهمترین نکته نوع روایت فانتزی و جذاب همراه با ریتم تند که از گزافه‌گویی پرهیز کرده توانسته فیلمی خوش آب و رنگ روی پرده بیاورد. بازی های شوخ و شنگ چشمگیر نوجوانهای مبتدی در کنار پیشکسوت‌های سینما مثل گوهر خیراندیش، حسن معجونی و رضا کیانیان نتیجه خوبی به بار آورده و نشان از هدایت بازیگری درستی دارد. تا جایی که این فیلم را در زمره سیمرغ بگیران جشنواره چهل و سوم قرار داده است. سال‌هاست برای خوش رنگ و لعاب بودن فیلم و برای جذب مخاطب فضای زمانی دهه ۵۰ انتخاب می شود خصوصا برای فیلمهای کمدی. گاها هیچ دلیل خاصی هم برای این انتخاب وجود ندارد و صرف مضحک بودن لباس ها و آکسسوارها این اتفاق می‌افتد. اما کریمی برای انتخاب سال ۵۷ دلیل محکم و موجهی دارد که در پایان فیلم علتش مشخص می‌شود. در نهایت می‌شود به محمود کریمی بابت اولین فیلم بلند داستانی‌اش تبریک گفت به شرط انکه در باقی آثارش همینقدر خلاق و خوش‌فکر باشد.

۳ نکته از فیلم:

  • بازی های خوب ۴ نو جوان

  • فیلم خوش رنگ است

  • طراحی صحنه خوبی دارد

سید احسان عمادی: هنوز جشنواره به میانه نرسیده، اما می‌شود شرط بست که اولین تجربه داستانی بلند محمود کریمی، از نامزدهای اصلی سیمرغ بهترین فیلم اول، و چند جایزه اصلی دیگر (کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و…) باشد. فیلمی که در فرم روایی و به لحاظ بصری –بدون هیچ قصدی برای مقایسه- در دنیا، یادآور سینمای وس اندرسون و ژان پی‌یر ژونه، و در سینمای سال‌های اخیر خودمان، «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده است. به لحاظ مضمونی هم -باز بی‌هیچ قیاسی- می‌شود رگه‌ها و شمه‌هایی از «وضعیت سفید» حمید نعمت‌الله یا «نفس» نرگس آبیار را در آن دید. بچه مردم در سینمای محافظه‌کار و نحیف این روزگار، مسیری متفاوت را برگزیده و سوژه جالبش را با لحنی شوخ و شنگ و چست و چابک، روایت می‌کند. بازیگران نقش‌های مکمل در حضورهای کوتاه‌شان (معجونی، کیانیان، شعیبی، صفری و…) به یادماندنی‌اند و بعضاً از نقش‌‌آفرینی‌های تکراری و کسالت‌بار این سال‌های خود فاصله‌ گرفته‌اند. چهار بازیگر نوجوان فیلم هم با اجرای یک‌دست، قابل قبول و (در یکی دو نقش) برجسته خود، نوید ظهور استعدادهایی تازه را می‌دهند.

مواجهه کریمی با بستر تاریخی فیلمش –به‌جز البته فصل ضعیف پایان‌بندی در جبهه- نیز مثال‌زدنی و در سینمای این سال‌ها، نادر است. این‌که با قرار دادن رویدادهای تاریخی در پس‌زمینه اثر، صرفاً از آن‌ها برای ساخت بافت و جهان داستانش (پسری «پرورش‌گاهی» که به دنبال خانواده‌اش می‌گردد) استفاده کرده و خود آن‌ها را مستقلاً سوژه فیلم قرار نداده‌. با این حال فیلم خالی از اشکال‌های مهم نیست. در میانه‌ خط اصلی داستان، کم‌رنگ و حتی گاهی محو و فراموش می‌شود و به حاشیه می‌رود. هرچند هنوز جادوی تصویر روی پرده عریض، مخاطب را با خود نگه خواهد داشت. اصولاً فیلمنامه بچه مردم یکی دو پله‌ای عقب‌تر از کارگردانی‌اش به نظر می‌رسد. اما در فصل پایانی -که بحث درباره آن مجال مفصل‌تری را می‌طلبد- لحن روایت کاملاً از بخش‌های پیشین، گسسته شده و گویی از سینمای فیلمسازانی که ذکرشان رفت، ناگهان از دنیای حاتمی‌کیا یا «موقعیت مهدی» سر در آورده‌ایم. یک دوپارگیِ لحنی کاملاً آشکار، که مزاحم و آزارنده به نظر می‌رسد و شاید ناشی از ضعف فیلمساز در ایجاد تعادلی بین خواستِ سفارش‌دهنده با آنچه در حدود ۹۰ دقیقه پیشینش (به میل خود) ساخته باشد. اشکالی که حتی در لحظاتی از فصل پایانی، حاصل آن همه کاشته‌ را به باد داده است. با این حال بی‌تردید فیلم هم‌چنان بیننده را مشتاق تماشای اثر بعدی کریمی نگه می‌دارد.

۳ نکته از فیلم:

  • بازی کامبیز امینی در نقش «تاجی» (از میان تمام اجراهای دل‌پذیر نقش‌های فرعی)

  • کارگردانی سکانس عروسی «ایرج»، تنها با عکس‌های یادگاری

  • شوخی‌های رندانه و دل‌چسب فیلم با چپ‌های سال‌های اوایل انقلاب

محمد تقی‌زاده: بچه مردم یک فانتزی اجتماعی است که سعی میکند دغدغه‌مند باشد و این دغدغه‌مندی را در روایت داستانی خود بیان کند، وجه تمایز این فیلم با آثار مضمون‌زده اجتماعی این سالها همین قصه‌گویی و شخصیت ‌پردازی است که ذیل عناوین پرطمطراق اجتماعی و انسانی گم نمیشود.

برگ برنده بچه مردم کارگردانی آن است، محمود کریمی حتما شگفتانه امسال فیلم فجر است چرا که در نخستین تجربه فیلمسازی بلند خود توانسته اندازه رعایت کند و به دور از شلنگ‌تخته انداختن‌های رایج و تکنیک‌زدگی‌های مرسوم به پرداخت فیلمنامه‌ای بپردازد که به شدت فراز و فرودهای جذاب دارد.

پاشنه آشیل بچه مردم، پایان شعاری و کش‌دار شدن یک سوم یا یک جهارم انتهایی آن است وقتی که فیلمساز میخواهد فرهنگ شهادت و تحول در جبهه را به زور و مکررا تکرار و به خورد تماشاگر دهد.

۳ نکته از فیلم:

  • شعاری شدن بخش انتهایی

  • بازی‌های خوب

  • توجه به جزییات گونه فانتزی

سید مهرزاد موسوی: اینکه برای نخستین فیلمت یک ایده سخت، پر لوکیشن، پر زحمت و پر کاراکتر را انتخاب کنی، حتما از جاه‌طلبی کارگردان می‌آید و جسارتش در انتخاب سوژه. نتیجه اما -بی‌اغراق- بهتر از یک محصول فیلم‌اولی شده است. بچه مردم -بخصوص در نیمه ابتدایی‌اش- یک فانتزی سرحال، خوش‌بیان و روپا شده است که اگر شما را یاد فیلم‌های وسن اندرسون انداخت، تعجب ندارد! برخلاف بسیاری از نمونه‌های مشابه که نریشن‌ها قرار است باگ‌های فیلمنامه‌ای را توجیه کنند، متن روی فیلم بچه مردم نه تنها توی ذوق نمی‌زند که جاهایی به نجات ریتم فیلم می‌آید و در کنار آن، کاراکترها را به خوبی و دقت و بامزگی معرفی می‌کند.

فیلم بچه مردم اما، خالی از «پیام گل‌درشت» نیست و هرچه به آخر فیلم می‌رود، آن وسواس اولیه و انسجام متن و پیام از بین می‌رود. بله! پایان فیلم پایین‌تر از کلیت آن است ولی شیرینی بخش اول فیلم (حضور هر ۴ نوجوان) آنقدر هست که به این ضعف پایانی بیارزد. فیلمی که حال تماشاچی‌اش را خوب می‌کند و از سالن بیرون میفرستدش. حالا می‌شود کریمی را کارگردان خلاق و جاه‌طلبی دانست که منتظر فیلم دومش هستیم.

۳ نکته از فیلم:

  • فانتزی شیرین و خوش‌ریتم که دل آدم را نمی‌زند

  • ۴ بازیگر نوجوان که شیمی رابطه‌شان خوب درآمده است

  • طراحی صحنه و نور و فیلمبرداری بچه مردم هم دیدنی است

حمیدرضا محمدی:  «بچه مردم» از آن دست فیلم‌هایی است که حال آدم باهاش خوب است و اگر پایان‌بندی آن را قلم بگیریم، می‌شود راضی از سالن سینما بیرون آمد. بازی‌ها تقریباً درست و به‌جا از آب درآمده و ترکیب بازیگران جوان به‌خصوص مهبد جهان‌نوش و مجرب به‌ویژه گوهر خیراندیش خوب در کنار هم قرار گرفته‌اند. بر این مهم، نباید موسیقیِ دلنشینِ کریستف رضاعی، طراحی صحنه دقیق و پرجزئیاتِ بابک کریمی‌طاری و حتی تیتراژِ خلاقانۀ مهدی موسوی‌تبار را فراموش کرد. موضوعش تازه است، داستان فرازوفرودی منطقی دارد و شعار نمی‌دهد؛ و این‌ها همه می‌تواند برگ برنده نخستین اثر محمود کریمی و حتی جشنواره امسال باشد هرچند کاش اختتامیه‌اش آن‌طور نبود!

۳ نکته از فیلم:

  • طرّاحی صحنۀ دقیق و پرجزئیّات

  • موضوعِ بکر

  • پایانِ شعاری

احسان طهماسبی: دلچسب‌ترین فیلم جشنواره تا انتهای روز سوم. بهره‌گیری از فرم فضاسازی فانتزی به سبک وس اندروسن و داستان‌گویی و قصه‌سرایی به سبک شهرزاد قصه‌گو در داستان‌های هزارویک شب. چیدمانی موفق در ترتیب رخدادهای فیلمنامه و گروه بازیگرانی کاربلد که نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند. بچه مردم علاوه بر اینکه در کمدی و تراژدی به خوبی عمل می‌کند، در پارودی فیلم‌های سینمای جنگ نیز موفق بوده و مخاطب را پس نمی‌زند. فیلم نمایش پیچیدگی‌های سرنوشت را برای تماشاگر ساده کرده و مفهوم صبر و صلاح را به خوبی برای مخاطب تفهیم می‌کند.‌

۲ نکته از فیلم:

  • تیتراژ به هنگام و‌ خلاقانه بچه مردم بار دیگر اهمیت و تاثیر فرم تیتراژ را به ما یادآوری می‌کند.

  • می‌توان بنا بر اقتضائات، داستان را در دهه‌های گذشته بازگو کرد و تاکیدی بر خاطره‌بازی و ایجاد احساسات نوستالژیک در مخاطب نداشت.

پرسش های متدوال

کارگردان فیلم بچه مردم کیست؟

محمود کریمی کارگردان فیلم بچه مردم است.


سخن آخر

در این مطلب اطلاعاتی از فیلم بچه مردم را برایتان آورده ایم.در صورت تمایل می توانید فیلم صیاد جواد افشار با بازی علی سرابی و مارال بنی‌آدم را نیز کلیک کنید.اگر شما اطلاعات بیشتری از این فیلم سینمایی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر