استقبال اصفهانی‌ها از خودرویی خاطره‌انگیز باسابقه‌ای ۵۷ ساله

چهلستون به پیکان هم مجال خودنمایی داد

اصفهان یکی از مراکز مهم خودروهای کلاسیک در سطح کشور به شمار می‌رود

چهلستون به پیکان هم مجال خودنمایی داد

پس از تهران و گاهی کرج این شهر در زمینه خودورهای کلاسیک، یک پایگاه بااهمیت محسوب می‌شود. چه بسیار خودورهای کلاسیکی که از همین شهرراهی دیگر نقاط ایران نشده و توسط خریداران غیربومی از استان خارج شده‌اند. بر این اساس هر زمان نمایشگاه یا همایش خودورهای کلاسیک در اصفهان برگزار می‌شود خیل علاقمندان را به سوی خود جلب می‌کند. ازجمله چند نمایشگاه و همایش خودروهای کلاسیک که همین سه ماه اخیر برگزار و با استقبال مخاطبان روبرو شده است. همایش‌های همچون خودورهای بنز، فولکس و همین دیروز همایش خودرویی پیکان به مناسبت فرار رسیدن 22 اردیبهشت‌ماه، پنجاه و هفتمین سالگرد تولد این خودروی ملی خاطره‌انگیز. خودرویی که تا همین 20 سال پیش‌تولید می‌شد و مورداستفاده اغلب ایرانی‌ها قرار می‌گرفت. همین مناسبت کافی بود تا کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی استان اصفهان با تاخیری دو هفته ای همایشی تحت عنوان همایش کلوپ پیکان را در باغ‌موزه چهلستون برگزار کند.

همایشی که در آن حدود 100 خودروی پیکان تولیدشده از سال 46 تا 83 به معرض دید عموم گذاشته شد. پیکانی‌هایی با تنوع رنگ بالا که هرکدام از بازدیدکنندگان را به سال‌های دور و نزدیک می‌بردند. ازجمله یکی از این پیکان‌ها که بسیار جلب توجه می‌کرد، پیکانی تولید سال 46 یعنی از نخستین خودروهای تولیدشده که بازدیدکنندگان را به سوی خود می‌خواند. سیدجواد هاشمی صاحب این پیکان آنتیک درباره این مدل پیکانی که در اختیار دارد چنین می گوید:«حدود هشت سال پیش این ماشین را خریدم و پنج سال پیش بازسازی‌اش کردم و حدود سه سال طول کشید تا بازسازی شد.

این خودرو را رنگ کردیم و داشبورد و تودوزی صندلی‌ها جایگزین شدند. دیگر قطعات فابریک کارخانه است. این ماشین را از نجف آباد خریدم و فکر می‌کنم خریدار ششم یا هفتم این پیکان 46 هستم. البته وضعیت اولیه این خودرو عالی بود و اتاق اولیه هم کاملا سالم بود. پنج سال پیش که شروع به بازسازی این خودرو کردیم تا پایان کار حدود پانصد میلیون تومان هزینه بازسازی این پیکان مدل 46 شد.» هاشمی درباره علاقه‌اش به پیکان هم‌چنین اظهارنظر می‌کند:«به دلیل شغلم که تعمیر بوق ماشین بود،عاشق پیکان شدم و در آخر هم توانستم یک پیکان داشبورد چوبی پیداکرده و آن را بازسازی کنم. این پیکان‌های داشبورد چوبی از سال 46 تا 50 تولیدشده است. از این خودرو تنها برای شرکت در همایش‌های و نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنم و در یک پارکینگ خاصی نگهداری می‌شود. همه بچه‌ها دوست دارند تا کلوپ هر دوماه یک بار همایشی برگزار کند تا مردم این خودروهای کلاسیک را ببینند چرا که هرچقدر مردم این خودروها را ببینند ارزش آن‌ها بیشتر می‌شود. همه مردم با این خودروهای کلاسیک و به ویژه پیکان خاطره دارند.» اما در حاشیه این همایش سیامک صارمی نایب رئیس کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی استان اصفهان هم پیرامون همایش برگزارشده توضیحاتی ارائه می‌کند:« به مناسبت پنجاه و هفتمین سالگرد تولد خودرو پیکان با همکاری اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در کاخ موزه چهلستون، نمایشگاه یک روزه خودروهای پیکان را برگزار کردیم.

photo_۲۰۲۴-۰۵-۳۱_۲۰-۴۴-۳۵ سیامک صارمی نایب رییس حوزه اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی استان اصفهان

در این نمایشگاه از سایر استان‌ها همچون چهارمحال و بختیاری و حتی مشهد نیز خودروهایی حضور پیداکرده بودند. چهارمین شرکت ثبت‌شده در ایران در سال 1317 کانون جهانگردی است که این کانون کلوپ‌های گردشگری با خودرو و ترغیب مردم به گردشگری زمینی با وسایل نقلیه شخصی مانند خودرو، دوچرخه و... را پشتیبانی می‌کند و می‌توانیم تسهیلاتی را به مردم برای سفرهای زمینی مسئولانه ارائه کنیم. از فعالیت این کلوپ‌ها بیش از پنج دهه می‌گذرد و از اوایل دهه نود این کلوپ‌ها به صورت اختصاصی شکل گرفتند و در حال حاضر 25 کلوپ اختصاصی فعال هستند. کلوپ فولکس‌واگن، کلوپ پیکان، کلوپ خودروهای آمریکایی، کلوپ خودروهای انگلیسی و... همه در این راستا عمل می‌کنند. کارگروهی در کشور تشکیل‌شده است که این کارگروه شناسایی و صیانت خودروهای تاریخی کشور را بر عهده دارد و در سه گروه خودروهای 30 تا 50 سال و 50 تا 70 سال و 70 سال به بالا را در دو گروه خودروهای تاریخی و آنتیک طبقه بندی می‌کند.

 

بچه‌های کانون در زمینه خریدوفروش این خودروها، تردد، پلاک تاریخی، همایش‌ها، جمع‌آوری و تعمیرات کاملا فعال بوده و به صاحبان خودروها خدمات ارائه می‌کنند. تقریبا هرماه یک همایش برگزار می کنیم و همین دو هفته پیش همزمان با 6 استان دیگر همایش فولکس‌واگن را برگزار کردیم و بیش از 10 استان هم اخیرا جشن تولد 57 سالگی پیکان را برگزار کردند. اصفهان بعد از استان‌های تهران و البرز که اگر این دو استان را یکی حساب کنیم، همیشه در رده دوم قرار داشته و گاهی هم در جایگاه نخست قرارگرفته است. کانون جهانگردی در همکاری تنگاتنگی که با اداره میراث فرهنگی و گردشگری در پیش‌گرفته در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری موزه‌های شخصی برای همایش‌های بیشتر و بهتر تا شرایط امنیت اموال عتیقه دوستان فراهم شود و مجموعه‌دار و کلکسیونرها بدون دغدغه خاطر اقدام به ارائه اجناس خود کنند.»

 

ارسال نظر