نمیتوانیم مدارس تیزهوشان را به راحتی تعطیل کنیم
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور با بیان اینکه همه ساله ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر متقاضی تحصیل جهشی در کشور هستند، گفت: از این تعداد امسال حدود ۵۵۰ نفر در آزمونهای هوشی استاندارد شده آموزش و پرورش پذیرفته شدند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور با بیان اینکه همه ساله ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر متقاضی تحصیل جهشی در کشور هستند، گفت: از این تعداد امسال حدود ۵۵۰ نفر در آزمونهای هوشی استاندارد شده آموزش و پرورش پذیرفته شدند.
به گزارش گروه جامعه ایمنا، مجید قدمی درباره چالشهای تنوع و تقسیمبندی مدارس اظهار کرد: تفاوتهای فردی از ویژگیهای خلقت است و باید بپذیریم که آموزشوپرورش نمیتواند نسبت به آن بیتوجه باشد.
تحقیقات نشان میدهد ۲.۲۸ درصد از افراد هوش بالای ۱۳۰ دارند اما سوال این است که اگر تفاوتهای فردی را پذیرفتیم آیا باید این افراد را از دانشآموزان عادی جدا کنیم یا خیر؟
وی افزود: در کنار دانشآموزان عادی و دانشآموزان با بهره هوشی بالا دانشآموزانی قرار دارند که ۳۰ نمره هوشی پایینتر از افراد نرمال هستند و باید این افراد را نیز مدنظر قرار داد و حق تحصیل را برای آنها فراهم کرد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور با بیان اینکه نزدیک به ۱۳۰ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در کشور داریم گفت: دانشآموزان استثنائی مشکلات مختلفی دارند، برخی از آنها آسیبدیده بینایی، برخی آسیبدیده شنوایی، برخی جسمی و تعدادی دیگر نیز کمتوان ذهنی هستند. ما از این تعداد حدود ۵۵ هزار نفر را که عمدتا آسیبدیده بینایی، شنوایی و جسمانی هستند را در قالب سیستم فراگیر تلفیقی در مدارس عادی مورد آموزش قرار میدهیم.
قدمی ادامه داد: البته در اینجا خط قرمزهایی هم وجود دارد و نباید حضور دانشآموز استثنائی در کنار دانشآموز عادی باعث شود وی نتواند از آموزش بهره ببرد یا در مقابل مشکلی برای برخورداری سایر دانشآموزان از آموزشها به وجود بیاید.
ما ابتدا وضعیت آموزش و پرورش عادی را بررسی میکنیم که کجا میتوانیم این دانشآموزان را وارد سیستم کنیم به گونهای که نه خود دانشآموز استثنائی آسیب ببیند و نه نظام آموزشی لطمه ببیند.
وی با بیان اینکه تجربیات موفقی در زمینه سیستم آموزشی فراگیر داریم و دستورالعمل آن موجود است و طبق آن عمل میشود گفت: معلمهایی که دانشآموزان با نیازهای ویژه دارند نیز آموزش میبینند و در همین راستا محتوای آموزشی ویژه برخورد با دانشآموزان استثنائی را به صورت گسترده در کشور برای معلمان در مدارس عادی توزیع میکنیم. فضای مدارس هم با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس مناسبسازی میشود و به عنوان مثال برای دانشآموزی که در ویلچر مینشیند رمپ ساخته میشود تا بتواند از فضای مدرسه استفاده کند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور تاکید کرد: نکته مهم در این میان آن است که باید فرهنگ حضور دانشآموزان استثنائی در کنار دانشآموزان عادی در میان خانوادهها و کادر مدرسه نهادینهسازی شود و خانوادهای که دانشآموز با نیاز ویژه دارد بپذیرد که ممکن است فرزندش با مشکلاتی روبرو باشد اما قطعا حضورش در مدرسه عادی برای خودش بهتر خواهد بود.
قدمی ادامه داد: ما در قالب طرح فراگیر برای هر چند مدرسه عادی یک معلم رابط که در مدرسه استثنائی تدریس میکند در نظر گرفتیم که معلمان مدارس عادی را پشتیبانی و هدایت کند.
همچنین معلم عادی که دانشآموز با نیازهای ویژه دارد از امتیازهای ویژه در حقوق و مزایا برخوردار میشود، ما این سیستم را طراحی کردیم و این استقبال از سوی خانوادهها هم خوب بوده است.
قدمی در ادامه با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای آموزش دانشآموزان تیزهوش در دنیا وجود دارد، گفت: یکی از این راهکارها این است که در دنیا بخشی از دانشآموزان تیزهوش به صورت جهشی تحصیل میکنند و به جای آنکه در مدارس خاص درس بخوانند دو و یا سه پایه جلوتر از دانشآموزان عادی حرکت میکند.
بحث آموزش جهشی توسط سازمان آموزشوپرورش استثنائی انجام میشود و دانشآموزانی که قصد دارند به صورت جهشی درس بخوانند با طی فرآیندی به ما معرفی میشوند.
وی افزود: ما حداقلهایی را تعریف کردیم و آزمون استاندارد شده هوشی برای آنها برگزار میکنیم که با آزمون تیزهوشان متفاوت است. امسال و تقریبا همه ساله حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر متقاضی تحصیل به صورت جهشی در کشور هستند که از این تعداد در سال جاری حدود ۵۵۰ نفر پذیرفته شدند. علت این است که ما پیشرفت تحصیلی و هم آزمون هوشی را مدنظر داریم و درصد خطای ما برای شناسایی دانشآموزان مستعد پایین است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنائی کشور با بیان اینکه در آزمونهای تیزهوشان بیش از ۲۰۰ هزار نفر با معدل ۲۰ متقاضی ورود به مدارس سمپاد میشوند که ما از میان آنها حدود ۲۰ هزار نفر را انتخاب میکنیم گفت: این به معنای آن است که ۱۹۰ هزار نفر که پذیرفته نشدهاند ضربه روحی میخورند در حالیکه میتوان با معیارهایی در طول سالهای مختلف ارزشیابی انجام داد و آزمون استاندارد شده هوشی از دانش آموزان گرفت نه آزمون پیشرفت تحصیلی که در حال حاضر وجود دارد.