یک عدهای متخصص خشونت هستند که نمیدانم در کدام مدرسه تربیت شدهاند
رئیس جمهور با بیان اینکه نباید کتابی نوشته شود که بین مردم، اقوام و مذاهب اختلاف بیاندازد یا افراطیگری یا خشونت را ترویج کند، گفت: یک عدهای متخصص خشونت هستند که نمیدانم آنها در کدام مدرسه تربیت شدهاند.
رئیس جمهور با بیان اینکه نباید کتابی نوشته شود که بین مردم، اقوام و مذاهب اختلاف بیاندازد یا افراطیگری یا خشونت را ترویج کند، گفت: یک عدهای متخصص خشونت هستند که نمیدانم آنها در کدام مدرسه تربیت شدهاند.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حسن روحانی صبح امروز در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت، افزود: عدهای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان میآید در حالی که ما یک ملت هستیم که یک انقلاب، قانون اساسی، رهبری، دولت، فرهنگ و هویت داریم و ایرانی هستیم. پس چرا باید رو درروی هم باشیم؟
وی در ادامه افزود: چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع میکنیم؟ تا شب احیاء که خیلی مانده، لااقل معصیت خدا را چند شب قبل از احیاء آغاز کنیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بگذاریم همه با آزادی به صحنه بیایند. اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آرا و حاکمیت ملی آورده است و جمهوریت هم برای ما تقویت فرهنگ اسلامی را در برردارد. ما دولت بدون فرهنگ نمیخواهیم؛ دولت بدون فرهنگ بی ارزش است. فرهنگ هم باید در چارچوب قانون باشد تا ما به اهداف بلند انقلاب برسیم.
روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با طرح این پرسش که امام (ره) چگونه توانست انقلاب را رهبری کرده و حتی نیروهای مسلح را به دامان ملت و انقلاب بکشاند، تصریح کرد: امام (ره) با قلم و کلام جامعه را به حرکت درآورد و در واقع عامل پیروزی انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود. امام (ره) با دو نظریه همراهی دین با سیاست و وحدت ملت انقلاب را به پیروزی رساند.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه نظر امام (ره) این بود که دین از سیاست جدا نیست، گفت: بعضی این نظریه را نمیپسندیدند و فکر میکردند که اساساً جنس سیاست با دین سازگار نیست،زیرا دین و صداقت، معنویت و وفا به عهد استوار است اما جنس سیاست فریب، دروغگویی، کلاه سر هم گذاشتن و دورویی است. در حالی که سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، ارتباط با سایر کشورها و حفظ منافع، امنیت و مصالح ملی عین دیانت است.
روحانی افزود: مگر پیامبر (ص) با دیگران معاهده صلح نداشت و آیا در مدینه مسلمانان و غیرمسلمانان با هم در چارچوبی زندگی نمیکردند؟ معنای اسلام این نیست که سایر افکار و ادیان را حذف کرد. دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است اما سایر ادیان هم جای خود را دارند.
وی ادامه داد: امام (ره) با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست و اگر سیاستی هویت مردم را بر باد داد، دین باید قیام کند ، راه و رسم درست را در جامعه استقرار بخشید و اگر این نظریه نبود چیزی از نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نداشتیم.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه نظریه دوم امام (ره) این بود که یک ملت با یک صدا و در کنار هم میتوانند در برابر هر قدرتی پیروز شوند، افزود: این نظریه را هم خیلیها نمیپذیرفتند و میگفتند نمیشود با دست خالی کاری کرد. من در آبان، آذر و دی 57 در پاریس که با امام خمینی (ره) صحبت میکردیم میدیدم ایشان هیچ تردیدی نداشت که انقلاب پیروز است. امام (ره) معتقد بود که وقتی ملت اراده کرد در برابر هر قدرتی پیروز میشود. در دوران ناامنیهای اول انقلاب در کردستان و یا دوران جنگ تحمیلی هم امام (ره) از مردم دعوت کردند که به صحنه بیایند و با حضور مردم ما پیروز شدیم.
روحانی در ادامه گفت: چرا ما در مذاکرات هستهای در برابر 6 قدرت موفق شدیم؟ پایه توافق هستهای رأی مردم در خرداد 92 بود. رهبری در این سال تأکید کردند که رأی مردم حقالناس است و من هم یک رأی دارم و کسی از آن خبر ندارد. نظریه دیگر ایشان نیز نرمش قهرمانانه بود که این دو نظریه ما را پیروز کرد. در واقع همین تأکید رهبری بر حقالناس بودن رأی مردم، موجب حضور مردم پای صندوقهای رأی شد. در آغاز مذاکرات هم عدهای میگفتند نباید با 6 قدرت مذاکره کرد زیرا آنها کلاه گشادی سر ما میگذارند و ما هم گفتیم ما عمامه داریم و کلاه سرمان نمیرود. با این وجود با طرح نظریه نرمش قهرمانانه و با تکیه بر قدرت ملی و با منطق و استدلال ما مذاکرات را به جایی رساندیم که رئیس جمهور جدید آمریکا نمیتواند این توافق را تحمل کند و میگوید این بدترین توافقی است که در تاریخ آمریکا امضا شده است.
رئیس دولت یازدهم افزود: این در حالی است که این توافق به نفع همه و برد- برد است. میبینیم که پس از توافق هستهای مذاکرات قزاقستان- آستانه به وجود آمد و مذاکرات هستهای میتواند الگویی برای مذاکراتی باشد که به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.
روحانی تأکید کرد: اگر نظریه تشویق مردم به حضور در پای صندوقهای رأی و نرمش قهرمانانه نبود ما موفق نمیشدیم. ما با فکر، نظریه و اندیشه و کتاب میتوانیم همه مشکلات را حل کنیم.
روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان این که کتاب آینهای است از یک اندیشه و فکر یک عالم، اندیشمند، هنرمند و صاحب قلم، گفت: کتاب همان فکری است که خداوند به ما عنایت داده است که اندیشه ما با حرکت قلم به دیگران اعلام، تفهیم و ماندگار شود. اگر این عنایت پیش پای بشر نبود چگونه انسان میتوانست در میان خود اتصال برقرار کند؟
وی در ادامه با بیان اینکه تنها راه انتقال اندیشه به غیر از انتقال سینه به سینه، کتابت است، خاطرنشان کرد: معجزه آسمانی اسلام هم گاهی قرآن نامیده میشود و گاهی کتاب، گاهی بر بعد نوشتاری آن تأکید میشود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان آن. معجزه پیامبر اسلام کتاب است و قرآن، یعنی نوشتن و خواندن و تلاوت کردن که همین معجزه بر کفر و استبداد پیروز شد.
روحانی در ادامه گفت: هرچه در کتاب سخن نو، راه نو و نظریه نویی مطرح شود جاذبه آن بیشتر خواهد بود. خیلیها کتاب نوشتهاند اما کتاب آنها ماندگار نبوده است در حالی که برخی کتابها در کتابخانههای مردم در کنار قرآن مجید قرار گرفته است. دیوان حافظ، گلستان سعدی یا اشعار مولانا در کنار قرآن و نهجالبلاغه در قفسه کتاب مردم وجود دارد. این نشان میدهد که ما کتابت ماندگار در تاریخ داریم. فکر میکنید کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ مفید یا شیخ طوسی از قفسهها حذف میشود. هر مقدار که از فکر و اندیشه خود بهتر بهره ببریم کتاب ما ماندگارتر خواهد بود.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با طرح این پرسش که چرا جاذبه کتاب کم شده است خطاب به حاضران در این مراسم، اظهار کرد: شما باید جواب این سوال را بدهید و وزیر ارشاد هم حرفهای شما را میشنود. اصولاً وزرای ارشاد دولت یازدهم گوش شنوایی دارند. ما باید برای کتاب جاذبه ایجاد کنیم و ببینیم مشکل کار کجاست؟ و وزارت ارشاد باید این مشکل را از طریق اندیشمندان، ناشران و صاحب نظران حل کند. ما باید مولفین و همچنین ناشرانی که به یک برند تبدیل شدهاند را تقویت کنیم.
روحانی در ابتدای سخنرانی خود با تبریک ایام دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم و عهد استوار مردم با امام (ره) بود که توانست در برابر قدرتها و انواع ابزارهای نظامی و امنیتی و پشتیبانی همه ابرقدرتها از رژیم استبداد پیروز شود. انقلاب اسلامی این واقعیت را بر ما آشکار کرد که هر چند راه سخت و طولانی باشد اما پایانش پیروزی حق بر باطل است.