سینمای کودک و نوجوان نیازمند انقلاب فرهنگی عظیمی است

بازیگر پیشکسوت اصفهان گفت: متاسفانه رسانه و سینمای ما نتوانسته در بخش کودک و نوجوان با رقیبان خارجی خود مقابله کند و در این عرصه فاصله بسیاری با آن‌ها دارد که حل آن نیازمند یک انقلاب فرهنگی عظیم است.

بازیگر پیشکسوت اصفهان گفت: متاسفانه رسانه و سینمای ما نتوانسته در بخش کودک و نوجوان با رقیبان خارجی خود مقابله کند و در این عرصه فاصله بسیاری با آن‌ها دارد که حل آن نیازمند یک انقلاب فرهنگی عظیم است.
محمدرضا نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون برگزاری سی‌امین دوره جشنواره سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: متأسفانه من تاکنون 3 فیلم را بیشتر ندیدم اما از بازخورد صحبت‌های دوستانم اینگونه برداشت کردم که جشنواره در حد متوسط بوده، نباید فراموش کرد این جشنواره هنوز ادامه دارد.
وی افزود: دو امر در جشنواره سینمای کودک و نوجوان به چشم می‌آید، نخست اینکه موضوع فیلم‌ها و دیگری نحوه برگزاری جشنواره است و در بخش نخست، نحوه انتخاب موضوع برای ساخت فیلم کودک و نوجوان، چگونگی تهیه فیلم برای جذب این رده سنی، طرح موضوعات مربوط به مشکلات و ناهنجاری‌های کودکان ایران بسیار حائز اهمیت است.
بازیگر پیشکسوت اصفهان افزود: در مورد برگزاری جشنواره باید به سیاست‌گذاری‌های درست و نقطه‌ قوت‌های آن توجه شود چراکه حضور فعال مردم را به همراه دارد این درحالی است که برخی سینماها در زمینه اطلاع‌رسانی جشنواره کم‌کاری داشتند درصورتی که باید خانواده‌ها را ملزم کنند تا برای تماشای فیلم همراه کودکان خود در سینما حضور یابند.
وی با اشاره به تفاوت‌های فیلم کودک با فیلم بزرگسال بیان کرد: هرچند ما برای کودکان فیلم می‌سازیم اما باید این فیلم‌ها به نحوی تهیه و تولید شود که خانواده‌ها و والدین برای خرید بلیت و آوردن فرزندانشان به سینما ترغیب شوندبرای همین در این راستا باید به مردم ایران فهماند که این جشنواره فقط برای کودکان شما برگزار شده است.
نریمانی افزود: اگر حضور کودکان را از این جشنواره حذف یا آن را کمرنگ کنیم دیگر جشنواره کودک و نوجوان فایده‌ای نخواهد داشت برای همین پدر و مادرها باید همراه فرزندان خود در این جشنواره شرکت کنند و توسط رسانه‌ها از اخبار قبل و در حین جشنواره مطلع شوند.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت جشنواره کودک و نوجوان هنوز برای مردم ما مشخص نشده، گفت: حتی در زمان برگزاری جشنواره هم خود خانواده چندان رغبتی برای حضور در سینما ندارند و منتظر هستند فرد دیگری کودکان آن‌ها را برای تماشای فیلم به سینما و جشنواره بیاورد.
بازیگر پیشکسوت اصفهان ادامه داد: در حالی‌که برای برگزاری این جشنواره در شهر هزینه‌ و وقت بسیاری صرف شده است اما مردم از این اخبار مطلع نیستند بنابراین اهمیت چندانی هم برای آن قائل نمی‌شوند و این وظیفه سیاست‌گذاران و مسئولان جشنواره است که اتصال بین مردم و خودشان را قبل از افتتاح جشنواره به وجود آورند.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی اخبار خاطر نشان کرد: صداوسیما به عنوان یکی از رسانه‌های بزرگ باید اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برای این قشر بازگو کنند همچنین سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و مجلات و فضای مجازی باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.
نریمانی کیفیت پایین تولیدات سینمایی کودک و نوجوان را ضعف بزرگی دانست و گفت: متأسفانه رسانه‌های خارجی به خوبی شخصیت‌ها و قهرمان‌های خودشان را به خوبی به کودکان ما شناسانده و آن‌ها به راحتی شخصیت‌هایی چون شرک، بتمن و غیره را شناخته و زمانی که اسم‌شان برده شود از خود بی‌خود می‌شوند.
وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان ما از آنچه باید در سال‌های قبل در این زمینه انجام می‌داد و نداد، بسیار عقب است در حالی‌که کشورهای خارجی به سرعت در این عرصه فعالیت می‌کنند.
بازیگر پیشکسوت اصفهان با تاکید بر اینکه سینمای کودک و نوجوان نیازمند انقلاب فرهنگی عظیمی است، اظهار داشت: بزرگان و پیشکسوتان ما به همراه نویسندگان، کارگردانان و فیلمسازان باید با استفاده از خرد جمعی خود به این نتیجه برسند که با چه چیزی درحال مقابله هستند و بفهمند چرا هنوز نتوانستند با کودکان ارتباط برقرار کنند.
وی تاکید کرد: اگر یک کودک وارد سینما شد و روی صندلی‌های آن نشست باید شاهد موضوعی بهتر، زیباتر و درشت‌تر از نمونه‌های خارجی آن باشد.
نریمانی پیرامون نقش آموزش و پرورش در رونق سینمای کودک و نوجوان گفت: حذف اردوهای سینما از مدارس یا عدم اجرای طرح‌های این‌چنینی که بخش اعظمی از مشکلات را شامل می‌شود مربوط به تنگ‌نظری‌ها و ابراز سلایق شخصی انسان‌هاست وگرنه آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم و ویژه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.
وی تصریح کرد: کودکان ما در آموزش و پرورش می‌توانند درباره جشنواره به خوبی کسب اطلاعات کنند همچنین بخش بزرگی از مشکلات نوجوانان ما در این سازمان رصد می‌شود و ما قادریم بسیاری از موضوعات را از پرونده‌های دانش آموزان در آموزش و پرورش یا معلمان دربیاوریم.
بازیگر پیشکسوت اصفهان ادامه داد: پرونده‌هایی در آموزش و پرورش وجود دارد که می‌تواند به خوبی به فیلم تبدیل شود و با وجود اینکه این ارتباط می‌تواند بسیار موثر، کارآمد و مهم باشد اما متاسفانه وجود ندارد.
نریمانی با اشاره به مولفه‌های فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: کودکان ما به دنبال یک فیلم شاد و مهیج و به دنبال قهرمان‌های جدید هستند، کودکان در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و زمانی که شما وارد دنیای کودکان شوید با مفاهیم جذاب آن‌ها آشنا خواهید شد لذا شادی و هیجان به همراه موضوع زیبا به جذابیت بیشتر فیلم برای این رده سنی کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار