کمال تبریزی: سینما درگیر رقابتی سطح پائین و بیدلیل شده است
کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای ایران تبدیل به یک رقابت بیدلیل و رقابتی کمجنبه و سطح پائین برای فروش فیلم شده است و این یک امتیاز شده است و ما از دههای که سینمای ایران در همه جشنوارهها حضور داشت فاصله گرفتهایم.
کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای ایران تبدیل به یک رقابت بیدلیل و رقابتی کمجنبه و سطح پائین برای فروش فیلم شده است و این یک امتیاز شده است و ما از دههای که سینمای ایران در همه جشنوارهها حضور داشت فاصله گرفتهایم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شامگاه پنجشنبه هفتمین و آخرین نشست شبانه سیامین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور دستاندرکاران سینمای ایرانی، اهالی رسانه و فعالان سینمای کودک و نوجوان ایران برگزار شد.
کمال تبریزی، کارگردان سینمای ایران در این نشست درباره اینکه چرا فعالیت خود را در حوزه کودک متوقف کرده است، اظهار داشت: اتفاقی در سینما رخ داده که اتفاق ناگواری است و از دورهای که اوج آن در دهه 60 فاصله گرفتهایم، فیلم فارسی در کودک و نوجوان تا حدودی نداریم و در فیلم فارسی در گذشته کمسوادی و بیسوادی را شاهد بودیم، بدنه سینما و تعیینکننده آن در قبضه و اختیار فیلم فارسی بود.
وی افزود: دورهای وقتی فیلم کودک و نوجوان میساختید احترامی برای آن در نظر گرفته میشد سینمای ایران تبدیل به یک رقابت بیدلیل و رقابتی کمجنبه و سطح پایین برای فروش فیلم شده است و این یک امتیاز شده است و ما از دههای که سینمای ایران در همه جشنوارهها حضور داشت فاصله گرفتهایم.
کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه بخش خصوصی زمانی که سرمایهگذاری میکند به دنبال بازگشت سرمایه است و به سینمایی که امروز با این ولع در حال پیشروی است، تصریح کرد: کسی به دنبال ساخت فیلم کودک نیست به این دلیل که بازگشت سرمایه نیست، در فیلمهای حوزه سینمای ایران در جشنواره امسال تنها 2 فیلمی که جایزه بردند فیلم بودند و دیگر فیلمهای بلند آنطور که باید نتوانستند درباره کودک و برای کودک نبود.
وی بیان کرد: شوق و اشتیاق درون جشنواره بسیار طبیعی است تا فضایی به وجود آید تا مردم حضور یابند و حاصل یک سال کار را ببیند، زمانی که فیلمها اکران شد میتوان درباره سینمای کودک قضاوت کرد، فیلمها تبدیل به جنگ شدهاند و فیلمهایی داریم که انتها و ابتدا ندارند و شاید تنها دقایقی جنگ شادی در آن در دارد.
تبریزی ادامه داد: اگر از مردم درباره فیلمهای پرفروش سؤال کنید نمیدانند چه بوده و فقط میدانند که خندهدار بوده، متأسفانه منتقدین 2 دسته شدهاند که یک فیلمی که مخاطب ندارد بهترین فیلم آنها میشود و که تنها اتفاق در این مسیر زمین خوردن سینمای کشور است.
وی بیان کرد: در گذشته بچهها والدین را به سینما میکشاند به این دلیل که فیلمساز با دوران کودک آشنایی داشت و درباره آن در تحقیق کرده بود، فیلمهای پرفروش سینمای کودک در آن در زمان مانند دزد عروسکها بهگونهای بود که جریان را در کودک ایجاد میکرد اما فیلمسازهای امروز با ذهن کودک آشنای ندارند.
کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: امروز اگر بتوانید که کودکان را به خود جذب کند آن در فیلم از طرف سازمان سینما گرفته میشود به این دلیل که مشتری دارد و از سمت دیگر لطمه میخوریم که اتاق فکری برای کودکان وجود ندارد، کدام یک از این رفتند و تحقیقات میدانی کردهاند که دنیای کودکان ما از نظر فکری کجاست.
وی گفت: سؤال اینجاست که در کشور ما جایی وجود دارد که به کودک فکر کند، آموزشوپرورش ما تنها آموزش شده و پرورشی ندارد، مطمئن باشید اگر شرایط فراهم شود همه فیلمسازان درباره کودک فیلم میسازند، دغدغهای که باید در افراد حوزه کودکان وجود داشته باشد نیست.
تبریز با بیان اینکه حساسیت در سینمای کودک بسیار زیاد است و نیاز بهدقت و کار و حوصله دارد، خاطرنشان کرد: به بخش خصوصی برای اقدام در این زمینه امیدی نیست و باید نهاد مردمی و دولتی نیاز دارد که به این مسئله ورود پیدا کند، اگر فیلمی قرار است برای و درباره کودک ساخته شود به دنبال داستانهای گذشته باشد اتفاقی رخ نمیدهد و اگر نتوانیم در کنار کودکان قرار گیریم آنها تمایلی برای دیدن فیلمها ندارند.