کاربرد و عوارض ویتامین‌های دارویی

محبوبه خسروی نژاد، کارشناس ارشـــد و مسئول واحد اطلاع‌رسانی دارو مرکز بهداشت درباره دو نوع ویتامین دارویی توضیح می‌دهد

محبوبه خسروی نژاد، کارشناس ارشـــد و مسئول واحد اطلاع‌رسانی دارو مرکز بهداشت درباره دو نوع ویتامین دارویی توضیح می‌دهد:

ویتامین c
از سری داروهای ویتامین می‌توان به ویتامین c اشاره کرد. این دارو برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین c مصرف می‌شود.نام دیگر این ویتامین اسید اسکوربیک است که برای تشکیل کلاژن و ترمیم بافت های بدن ضروری است و به دو شکل خوراکی و تزریقی موجود است.

کاربرد: این ویتامین ممکن است در بعضی از واکنش های اکسیداسیون و احیا دخالت کند. همچنین این ویتامین در متابولیسم فنیل الانین، تیروزینن اسید فولیک،نوراپی نفرین، هیستامین، آهن و مصرف کربوهیدرات ها،ساخت چربی‌ها، پروتئین‌ها و کارنی تین دخالت داشته و برای عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از شکنندگی عروق خونی ضروری است.

عملکرد: اسید اسکوربیک به راحتی از مجرای گوارش جذب می شود؛ اما پیوند این دارو به پروتئین کم است و25 درصد متابولیسم اسید اسکوربیک کبدی است.ویتامینc توسط تمام سلول های بدن جذب می شود و از کلیه عمدتا به صورت متابولیت و مقدار خیلی کم نیز به صورت تغییر نیافته دفع می شود.درمان کمبود ویتامیــــن c از راه تزریــــق وریدی است. ضمنا مقدار مصرف بر اساس نیاز هر بیمار تعیین می‌شود.

ویتامین D3
کاربرد: این دارو برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامینD، راشیتیسم و درمان کمی کلسیم خون همراه با کم کاری پاراتیروئید مصرف می شود.
عملکرد: این ویتامین به سهولت از ابتدا یا انتهای روده کوچک جذب می شود و عمدتا در کبد و بافت های چربی ذخیره می شود. دفع این ویتامین هم از طریق صفرا و کلیه است.
عوارض مصرف بیش از حد: با مصرف مقادیر بیش از حد این ویتامین بی اشـــتهایی تهوع و استفراغ اسهال، کاهش وزن بدن،تکررادرار، تعریق ســــردرد، تشـــــنگی ســــرگیجه و افزایش غلظت کلسیم و فسفات در پلاسما و ادرار گزارش شده است. در ضمن خطر بروز مسمومیت با مصرف دراز مدت مقادیر زیاد این دارو وجود دارد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار