فضاهای عمومی به مثابه شبکههای اجتماعی واقعی در شهر
فضاهای عمومی شهری، فضاهایی هستند که افراد و گروههای مختلف اجتماعی در آن سهیم هستند. این فضاها، محل تبادل افکار و اطلاعات و مکانی برای شکلگیری شبکههای اجتماعی هستند. چنین فضاهایی بیش از آنکه تنها یک فضا باشند، یک تجربه اند.
اصفهان امروز- مهسا سیاحی: فضاهای عمومی شهری، فضاهایی هستند که افراد و گروههای مختلف اجتماعی در آن سهیم هستند. این فضاها، محل تبادل افکار و اطلاعات و مکانی برای شکلگیری شبکههای اجتماعی هستند. چنین فضاهایی بیش از آنکه تنها یک فضا باشند، یک تجربه اند.
فضای جمعی، بستر مشترکی که مردم فعالیتهای کارکردی و مراسمی را که پیونددهنده اعضای جامعه است، در آن انجام میدهند؛ چه روزمرگیهای معمولی باشد و چه جشنوارههای دورهای.
یکی از جنبههای موفقیت یک فضای جمعی، پایداری آن است. اینکه یک فضا بتواند طی نسلهای گوناگون و در گذر سالیان دراز، همواره پابرجا و استوار بماند، از نمودهای پایداری آن فضا است، بهویژه فضاهای جمعی که حاصل تعامل انسانها است. این فضاها برای زنده ماندن، نیاز به عناصری دارند که میتوان این عناصر را در دو گروه اصلی عناصر طبیعی- تاریخی و آیینی- مراسمی دستهبندی کرد. شاید بتوان گفت عنصر آیینی- مراسمی نقش بسیار تعیینکنندهای در این زندهسازی ایفا میکند و نقش روح را برای کالبد یک فضا دارد.
فضای جمعی، جایی است که حیات اجتماعی در آن جریان دارد و به دلیل یک واقعه تاریخی و اجتماعی یا برنامه از پیش تعریفشده، در خاطره جمعی مردم جای دارد. این فضا، مکانهاییاند که بیشترین برخوردها و کنش میان افراد در آنها به وقوع میپیوندد و شامل تمام بخشهایی از شهرند که مردم به آنها دسترسی فیزیکی و بصری دارند. کالبد فضای معماری، خود به تنهایی و به صورت مجرد دربرگیرنده هویت ویژهای نیست و ماندگاری بدون هویت، غیرممکن به نظر میرسد. هویت و روح یک کالبد معماری میتواند یک واقعه تاریخی، یک خاطره جمعی یا یک عنصر طبیعی باشد که فضا را در ذهن مردم مانا و پایدار میکند و حس تعلق به فضا را افزایش میدهد. البته بسته به میزان قوت یا ضعف این عناصر و میزان فراگیر بودن آنها در میان مردم، حس تعلق ایجادشده نسبت به آن فضا، متفاوت خواهد بود.
آیین و مراسم فرهنگی- مذهبی نیز که عامل وحدتبخش میان انسانها است، میتواند بهعنوان یک عامل اساسی در زنده نگه داشتن یک فضا مطرح شود. از آنجا که ایرانیان، چه پیش از اسلام و چه پس از آن، مردمانی دیندار و معتقد بودهاند و دین و مذهب در عمق وجود همه اقشار اجتماعی آنها رسوخ کرده، این عامل میتواند بهعنوان یک عامل اصلی در پایداری یک فضا مطرح شود.
فرهنگ اصفهان امروز هم که بر پایه فرهنگ تجمع که ریشه در آیینها و باورهای مردم گذشته بنا نهاده شده، چنین است و جنبههای مختلف این تاثیر را در فضاهای جمعی شهر اصفهان میتوان بازشناخت. فضاهای جمعی در اصفهان، تجلی تمامعیار این ماندگاری فرهنگی- اجتماعی است، از برگزاری مراسم چوگان در دوران گذشته گرفته تا گردهمایی مردم در تمامی رویدادها در میدان نقش جهان و تعریف نقش کنونی این میدان بهعنوان مکانی برای خرید، دید و بازدید و پیکنیکهای دورهمی.
فضای تجمع زیر پلها هم که بهعنوان یک سنت دیرینه فرهنگی، محل تجمع، گفتوگو، آوازخوانی و تعاملات اجتماعی در شهر است، از گذشته بهعنوان فضایی برای رویداد فرهنگی در ذهن مردم نقش گرفته و امروز هم نه تنها کارکرد خود را از دست نداده، بلکه روزبهروز بهعنوان فضایی برای خلق رخدادهای فرهنگی و عامل پیونددهنده مردم شهر مطرح میشود. درکنارآن هستیم..
خیابان چهارباغ هم یکی دیگر از مصادیق این مانایی فضای شهری است. از چهارباغ دیروز به روایت یک سفرنامه که در سال 1653 میلادی، توسط یک محقق فرانسوی به نام تی یری به سفارش مشاور پادشاه فرانسه تهیه شده بود، وارد خیابان چهارباغ امروز میشویم که تبدیل به یکی از مراکز عمده تجاری شهر اصفهان شده و با پاساژها، مغازههایی زیبا، بوتیکها، سینماها و قنادیها زینت یافته و محلی برای خرید و گردش ساکنان شهر و جهانگردان به حساب میآید. هر چند امروز دیگر از بناهای باشکوه قدیمی چهارباغ خبری نیست و از آن تزیینات درختکاری و فضای سبزی که بهشتی برین را در اذهان تداعی میکرد، اما هنوز هم این خیابان بهعنوان گذرگاهی مفرح، فضایی برای ایجاد تعاملات اجتماعی در اصفهان امروز است.
کارشناس ارشد معماری