کاهش ۵۰ درصدی مراجعات مردمی به شهرداری با راه اندازی سیستم هوشمند شهرسازی

مدیرطرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان گفت: اکنون با راه اندازی فاز اول سیستم جامع و هوشمند شهرسازی و درآمد ۵۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری کاهش یافته است که با توسعه طرح مراجعات به ۱۰ درصد می رسد.

مدیرطرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان گفت: اکنون با راه اندازی فاز اول سیستم جامع و هوشمند شهرسازی و درآمد ۵۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری کاهش یافته است که با توسعه طرح مراجعات به ۱۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان در برنامه «اینجااصفهان» اظهارکرد: پروژه ای که تحت عنوان شهرسازی الکترونیک و در راستای تحقق شهر هوشمد اجرا شده یک امکان است که در اختیار شهروندان در ۲۴ ساعت شبانه روز قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس شهروندان می توانند از طریق سیستم شهرسازی الکترونیک پاسخ های صریح، شفاف در رابطه با حوزه شهرسازی کسب کنند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان ادامه داد: فردی که قصد خرید ملکی را داشت تا یکسال پیش ملزم بود برای دریافت استعلام و غیره به شهرداری مراجعه کند اما اکنون با راه اندازی این سیستم، این قابلیت در اختیار همه شهروندان قرار گرفت تا بدون رمزعبور و نام کاربری از این سامانه اطلاعات و ابهامات ملکی که میخواهند بخرنند را بدون واسطه دریافت کنند.

مهدویان خاطرنشان کرد: در گذشته برای دریافت استعلام ساعت ها و روزها شهروندان باید در نوبت قرار می گرفتند که گاهی نیز این اطلاعات دقیق نبود.

وی تاکید کرد: اکنون کلیه اطلاعات ملک از میزان ارتفاع، میزان در مسیر، عوارض و تراکم ساختمانی و حتی ریز هزینه های پروانه ساختمانی از طریق این سیستم قابل مشاهده است.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان اظهارکرد: ۴۷۱۰۰ هزار ملک شناسایی و اطلاعات آن در سایت بارگزاری و یکپارچه سازی شده است.

مهدویان اضافه کرد: سیستم قبلی شهرداری متعلق به ۱۶ سال پیش بود از این رو کلیه اطلاعات املاک از ۱۶ سال پیش شامل یک میلیون و ۱۱۷ هزار دیتای اطلاعاتی در سیستم پیاده سازی شد تا مردم راحت و بی واسطه اطلاعات خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: شهروندان می توانند عوارض و هزینه پروانه ساختمانی ملک خود را از طریق نقشه های هوایی و یا بر اساس کد نوسازی محاسبه کنند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان تصریح کرد: تغییر نگرشی در مدیریت شهری به وجود آمد که مردم حق دارند این اطلاعات را کسب کنند بر این اساس دانشجویان و مهندسانی که نیاز به اطلاعات داشتند می توانند از طریق سیستم به اطلاعات دسترسی یابند.

مهدویان افزود: در این سیستم همچنین کلیه اطلاعات طرح تفصیلی و جامع از ۴۳ سال پیش تاکنون و نقشه های گذشته شهر بارگذاری شده است و چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد.

وی به زیرساختهای این پروژه اشاره کرد و گفت: در ابتدا هدف این پروژه یکپارچه سازی اطلاعات املاک بود که به صورت دیتای کامپیوتری درآمد که بر این اساس املاک در محدوده شهر اصفهان و ابعاد و چهارچوب ملک در نقشه پیاده سازی شد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان افزود: ۱۷ سرور با حجم ۶۰ ترابایت برای ذخیره سازی اطلاعات از سوی سازمان فاوا در نظر گرفته شد برای اینکه اطلاعات شهرسازی را ذخیره، پردازش و در اختیار مردم قرار دهیم.

مهدویان توضیح داد که برای راه اندازی این سیستم الکترونیک یک هزار کیلومتر از معابر شهر اصفهان ترازیابی و کدهای ارتفاعی معابر و سطح معابر مشخص شد، همچنین ۵۳۰۰ کیلومتر از معابر فضاهای عمومی شهر تصویربرداری ۳۶۰ درجه شد که بالای ۳ میلیون ۳۰۰ تصویر از کلیه معابر حتی کوچه های یک متری تهیه گردید تا امکان بازدید مجازی از شهر فراهم شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۶ هزار مصوبه شهرسازی که کاغذی و دستی بود به صورت دیجیتال وارد سیستم شد همچنین ۳۴۰۰ نقشه قدیمی شهر اسکن، یکپارچه و در سیستم پیاده سازی شد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان تاکید کرد: حجم اطلاعاتی برای تامین زیرساخت های سیستم الکترونیک بسیار بالا بود اما همه اطلاعات به صورت یکپارچه بازمهندسی شد.

مهدویان خاطرنشان کرد: همچنین فرمول های درآمدی و شهرسازی از حالت دستی خارج و مکانیزه شد و بر این اساس فرآیندی یکپارچه در کلیه مناطق ۱۵ گانه به وجود آمد.

وی ادامه داد: راه اندازی سیستم شهرسازی الکترونیک و درآمد کاری زمان بر و پر هزینه است چون سلایق مختلفی در فرآیند سنتی شکل گرفته بود و یکپارچه کردن این فرآیندها کار دشواری بود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری همه حوزه ها اعم از سازمان فاوا، مدیریت درآمد شهرداری و غیره دست به دست هم دادیم و پروژه شهرسازی الکترونیک و درآمد را آماده و نهال آن را کاشتیم تا در ادامه بتوانیم از میوه آن استفاده کنیم.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پروژه شهرسازی الکترونیک با هدف شفاف سازی، روان سازی و تسهیل در امور و قانون مداری در ارائه خدمات به شهروندان به اجرا درآمد، گفت: این پروژه از ۲ بازوی سیستم یکپارچه سازی شهرداری و برون سپاری خدمات به بخش خصوصی استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون فاز اول سیستم شهرسازی و الکترونیک در مناطق ۱۵ گانه راه اندازی شده است، گفت: بر این اساس شهر زیر نظر مدیران شهری است و تمام گزارشات آماری برای برنامه ریزی آنها فراهم است.

وی با بیان اینکه اطلاعات خصوص ملک نیز تنها در اختیار مالک قرار داده می شود، افزود: بر این اساس مالک می تواند نام کاربری ورمز عبور خود را از شهرداری دریافت کند و از طریق سیستم به اطلاعات ملک خود دست یابد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان تاکید کرد: باور تحقق مکانیزه کردن حوزه شهرسازی در مدیریت ارشد شهرداری به وجود آمد و با حمایت شورای شهر این مهم محقق شد.

مهدویان با بیان اینکه این طرح در یک بازه زمانی ۵ ساله تعریف شده است، گفت: البته نمی توان گفت که کار پروژه تکمیل شده چرا که هر سال شرکت های بزرگ کامپیوتری نرم افزار جدید معرفی می کنند.

وی با بیان اینکه در ادامه اجرای این طرح، جمع سپاری و مردم سپاری را مد نظر داریم، گفت: در حال حاضر استعلامات املاک از طریق ۶۷ دفتر پیشخوان دولت انجام می شود اما در فاز بعدی خدمات جمع سپاری می شود تا هر فرد بتواند کارگذار پرونده خود باشد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان تاکید کرد: به زودی ارتقا هوشمند سازی و مردم سپاری به نحوی عملی می شود که روند شهروند-شهرداری-شهروند به شهروند-ربات-شهروند تبدیل شود.

مهدویان خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح و واگذاری امور به دفاتر پیشخوان دریافت پاسخ استعلامات از ۱۳ روز به ۴ روز کاهش یافت و با اجرای فاز جمع سپاری در آینده این مهم به یکساعت کاهش می یابد.

وی اظهارکرد: اکنون با این سیستم مرحله پیش پروانه ساختمانی را در کمتر از یک دقیقه می توانند پشت سر بگذارند و با اجرای مراحل بعدی این سیستم دریافت پروانه ساختمانی به کمتر از یکماه می رسد.

وی با اشاره به اینکه سیستم مکانیزه شهرسازی مراجعات مردم را به شهرداری کاهش می دهد، گفت: اکنون با راه اندازی فاز اول سیستم جامع و هوشمند شهرسازی و درآمد ۵۰ درصد مراجعات مردم به شهرداری کاهش یافته است که با توسعه طرح مراجعات به ۱۰ درصد می رسد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری شهرداری اصفهان افزود: در حال حاضر بیش از ۳ هزار بازدید کننده عام در شهر به این سیستم مراجعه کرده اند این در حالی است که هیچگونه تبلیغ خاصی در این رابطه صورت نگرفته است.

مهدویان به پروژه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: محور موفقیت ما در اجرای این سیستم اطلاع و استفاده شهروندان از سیستم شهرسازی است تا بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند.

وی با اشاره به اینکه سیستم ساده طراحی شده است تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند، افزود: با این وجود پروژه تحت عنوان شهروند الکترونیک و آموزش مجازی را شروع کردیم تا شهروندان در کنار اطلاعات خود آموزش های مجازی لازم در این رابطه را فراگیرند تا بتوانند از امکانات و قابلیت های سیستم استفاده کنند.

وی ادامه داد: جلسات هفتگی رایگان از سوی سازمان فاوا برای شهروندان برنامه ریزی شده است که مردم با مراجعه به سایت شهرسازی می توانند برای شرکت در این جلسات ثبت نام کنند.

ارسال نظر