گرم‌خانه مردمی امید تعطیل نخواهد شد

انجمن مردمی پایان کارتن‌خوابی امید درحالی‌که این روزها به ثبت رسمی رسیده و دارای مجوز لازم برای ساماندهی به وضعیت کارتن‌خواب‌های اصفهانی است اما همچنان به‌صورت کامل از سوی مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط آن‌چنان‌که بایدوشاید موردحمایت قرار نمی‌گیرد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : انجمن مردمی پایان کارتن‌خوابی امید درحالی‌که این روزها به ثبت رسمی رسیده و دارای مجوز لازم برای ساماندهی به وضعیت کارتن‌خواب‌های اصفهانی است اما همچنان به‌صورت کامل از سوی مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط آن‌چنان‌که بایدوشاید موردحمایت قرار نمی‌گیرد.

در جلسه‌ای که به‌منظور رسیدگی به اقدام ها و فعالیت‌های انجام‌شده انجمن و نیز بررسی راهکارها و پیشنهاد‌های بهبود عملکرد این انجمن با دعوت از بیش از 16 دستگاه ذی‌ربط در محل جدید این گرم‌خانه برگزارشده بود، متأسفانه با عدم حضور مسئولینی چون شهردار، نیروی انتظامی و علوم پزشکی، ثبت‌احوال و غیره، بسیاری از مشکلات به‌هم‌پیوسته و حتی نوظهور این تشکل بر زمین ماند.

سال گذشته انجمن پایان کارتن‌خوابی امید با اطعام کارتن‌خواب‌ها فعالیت گسترده خود را آغاز کرد و در ادامه پیگیری‌های محسن انصاری، پدر و مؤسس این انجمن با دعوت و بازدید مسئولین درنهایت مجوز تأسیس گرم‌خانه گرفته شد و اکنون بیش از 100 نفر در محل گرم‌خانه مستقرشده، مورد درمان اعتیاد قرارگرفته و دارای سرپناه‌اند.

اما اکنون مشکلات نگه‌داری و ساماندهی این افراد چیزی بیشتر از سرپناه و ترک اعتیاد است. مواردی همچون درمان با متادون و یا نداشتن اوراق شناسایی که برای جذب این افراد به بازار کار ممانعت ایجاد کرده مسائلی است که حل‌وفصل آن از دست انصاری خارج‌شده و نیاز بیشتر مسئولین و خدمات اداری شهر را می‌طلبد. در این نشست که با حضور دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان، معاون اجتماعی شهرداری منطقه 10، معاون پیشگیری بهزیستی، نماینده زندان‌های استان اصفهان و مدیر امور اجتماعی فرهنگی استانداری اصفهان همراه بود ابتدا اعضای گرم‌خانه مشکلات خود را مطرح کرده و از مسئولین حاضر خواستار رسیدگی شدند که اصلی‌ترین مشکل ایشان همان بحث هویت و نداشتن مدارک شناسایی بود. پیش‌ازاین نیز در گردهمایی‌های قبلی با حضور مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط این مسئله مطرح‌شده بود اما طبق گزارش ارائه‌شده توسط انصاری بحث هویتی این افراد همچنان از معضلات بزرگی بود که حل‌نشده و در این باره عدم حضور نماینده ثبت‌احوال استان در این جلسه به چشم آمد که می‌توانست چاره‌گشای این معضل باشد تمامی افرادی که درخواست رسیدگی به وضعیت مدارک شناسایی خود را داشتند به دلیل بازگشت به جامعه و جذب شدن در جریان اشتغال این مهم را عنوان کردند.

در ادامه با رسمی‌تر شدن جلسه و بحث و بررسی مسئولین حاضر که در خلال آن نماینده شورای شهر نیز به جمع اضافه شد، مباحث درمانی و پزشکی این محل به میان آمد که در همین رابطه کوروش محمدی عضو منتخب شورای شهر پنجم و رئیس انجمن آسیب‌های اجتماعی ایران با اعلام اینکه در راستای حمایت از فعالیت این انجمن هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان شورای جدید بیش‌ازپیش حمایت کرده و در بخش اجرایی نیز ورود خواهد کرد، گفت: باید توجه داشت که رسیدگی به وضعیت اعضای گرم‌خانه اکنون به‌منزله درمان نبوده و در حقیقت فاز سوم پیشگیری محسوب می‌شود که می‌تواند در فاز اول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز اثرگذار باشد.

همچنین هادی زاده، دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر با اشاره به مواد درمانی مصرفی ازجمله متادون اعلام کرد که با توجه به مجوز موجود در فعالیت انجمن می‌توان با معرفی یک پزشک به‌عنوان مسئول دریافت و درمان این انجمن، مسائل درمانی موردنیاز را نیز حل کرده و به انجام رسانید. در این جلسه مقرر شد بار دیگر به مسئولین ذی‌ربط ابلاغ شود تا در راستای وظایف خود در قبال این انجمن و آسیب‌های اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند.

گرم‌خانه مردمی اصلاً تعطیل نمی‌شود

در همین رابطه محمود ابراهیمی مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری اصفهان اظهار کرد: از سال گذشته پس از بازدید میدانی که از مناطق حاشیه‌نشین و استقرار کارتن‌خواب‌ها داشتیم، همان شب در منطقه 14 با دعوت از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل جلسه داده و درنهایت گرم‌خانه را تأسیس و مدیریت آن را به‌صورت مردمی و خیریه‌ای دنبال کردیم. ابراهیمی تأکید کرد: ازآنجایی‌که این تشکل مردمی و ملی است فعالیت آن ادامه‌دار خواهد بود و تعطیل نخواهد شد؛ اما مشکلاتی در هدایت و امور مربوط به آن وجود دارد که با گسترش فعالیت‌ها این مشکلات نیز بزرگ‌تر می‌شود اما متأسفانه بعضی دستگاه‌های مسئول وظایف اصلی خود را در همکاری با این گرمخانه انجام نمی‌دهند که این امر باعث بروز برخی مشکلات شده است. وی اضافه کرد: قرار بر این بود که خیرین فقط امکانات مالی این انجمن را تأمین کرده و دیگر خدمات توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود که بعضاً با عقب‌نشینی و عدم‌حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌ها مواجه شده‌ایم و مجدداً وظایف را به ایشان ابلاغ خواهیم کرد. ابراهیمی در مورد اینکه شهرداری متولی اصلی رسیدگی به وضعیت کارتن‌خوابی است گفت: شهرداری معتقد است که در بحث پیشگیری از آسیب‌ها اقدام کند. البته ورود شهرداری به بحث کارتن‌خوابی و گرم‌خانه تاکنون فقط در تهران انجام‌شده و در هیچ استانی تابه‌حال به‌صورت مستقیم شهرداری‌ها در این امر ورود اقدامی نداشته‌اند. مدیرکل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: برای گرمخانه بانوان هم به‌زودی اقداماتی خواهیم داشت. اگرچه از سوی چند دستگاه و ان‌جی‌او درخواست به برپایی محلی برای بانوان دارند اما با توجه به فعالیت‌های گرم‌خانه مردان و گروه پایان کارتن‌خوابی امید احساس ما این است که همین انجمن بهتر می‌تواند از پس این کار برآید. وی افزود: به‌طور حدودی 60 نفر زن کارتن‌خواب موجود است که تصمیم داریم پیش از رسیدن فصل زمستان و به وجود آمدن مشکلات بیشتر با جذب یک فرد خیر هرچه سریع‌تر محل گرم‌خانه زنان را هم راه‌اندازی نماییم. ابراهیمی تأکید کرد: باید توجه داشت که آسیب‌های زنان با مردان متفاوت است اما ما باید محلی را تدارک ببینیم که این افراد جذب شوند یا لااقل به مسائل بهداشتی ایشان در این محل‌ها رسیدگی شود تا بتوانیم به‌این‌ترتیب ضمن ایجاد امنیت و ساماندهی بانوان، در بخش درمان، کنترل و پیشگیری از بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت زمینه‌ساز باشیم.




ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار