آماده شنیدن نقدها هستیم

دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان از شهریور 95 آغاز به کار کرد. از ابتدا تلاش کردیم از موازی‫کاری پرهیز کنیم و به سمت انجام تخصصی کارها برویم. تقویت پایه علمی فیلم‌نامه‫نویسان اصفهان و فراهم کردن شرایط تولید فیلم همراه با برنامه‌ریزی درست از اهداف ما بود.

اصفهان امروز- مصطفی حیدری:

دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان از شهریور 95 آغاز به کار کرد. از ابتدا تلاش کردیم از موازی‫کاری پرهیز کنیم و به سمت انجام تخصصی کارها برویم. تقویت پایه علمی فیلم‌نامه‫نویسان اصفهان و فراهم کردن شرایط تولید فیلم همراه با برنامه‌ریزی درست از اهداف ما بود. ماه رمضان سال جاری جلسات نمایش فیلم «عصرهای سینما» را هم برگزار کردیم. بودجه سالیانه دفتر، 350 میلیون تومان است و اغلب برنامه‌هایی که برگزار کردیم، مشارکتی بوده و نقش حامی داشته‌ایم. پس از 10 ماه فعالیت این دفتر، در برنامه‌ریزی‌هایمان تجدیدنظر کردیم و اولویت اصلی‌مان را بحث تولید فیلم قراردادیم که پروژه مجموعه فیلم‌های «جاده» یکی از آنها بود. کارگاه‌های انتقال تجربه، کتاب سینما، فیلم‌نامه‫خوانی و هفته‌های فیلم عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی، برخی دیگر از برنامه‌هایی است که برگزار کرده‌ایم یا قرار است برگزار کنیم.

در تابستان سال جاری، شورای شهر و متعاقب آن شهردار و مدیران میانی شهرداری تغییر می‌کنند. اگر این اتفاقات باعث انحلال دفتر تخصصی سینما نشود، در پاییز هم برنامه‌هایی درزمینه پویانمایی و مستند خواهیم داشت. بودجه امسال ما هم 220 میلیون تومان بوده که 30 میلیون تومان آن برای فیلم‌های پروژه جاده خرج شد، 20 میلیون تومان برای کارگاه سینمای تجربی شهرام مکری و 40 میلیون تومان برای تولید فیلم‌نامه‌های منتخب سال گذشته. ما تولید 40 فیلم‌نامه کودک را هم که چند سال پیش پذیرفته‌شده، به جریان انداخته‌ایم. سعی کردیم از اساتید خوب اصفهان بهره بگیریم و برای مثال، جمشید خانیان بازخوانی فیلم‌نامه‌های ما را به عهده داشته است.

پروژه «راسته» و انتخاب فیلم‌سازهای آن‌هم پیشنهاد مرکز عصارخانه شاهی به مدیریت محمد معماریان بود و دفتر تخصصی سینما تنها به این پروژه کمک مالی کرد و برای ساخت هرکدام از فیلم‌ها که بین 10 تا 15 دقیقه بود، 1 میلیون و 700 هزار تومان در نظر گرفتیم. برای مجموعه دوم «راسته» هم به‌تازگی فراخوان اعلام کرده‌ایم. پروژه «جاده» هم پیشنهاد مجتبی اسپنانی بود. او سال گذشته این پیشنهاد را در شورای دفتر تخصصی مطرح کرد و قرار شد فیلم‌های 3 دقیقه‌ای با موضوع کیارستمی تولید شود. مجید صدیقی و مجتبی اسپنانی، فیلم‌ساز و محمد طباطبایی، رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان و خود من، عضو شورای انتخاب فیلمنامه این پروژه بودیم و درنهایت از میان 22 فیلم‌نامه رسیده، سه فیلمنامه انتخاب شد که همه بالای سه دقیقه بود، درنتیجه تصمیم گرفتیم کل پروژه را لغو کنیم، اما بعداً به این نتیجه رسیدیم که به‌جای این کار، 10 فیلم تولید کنیم. در این مرحله، مدیریت پروژه با من و مجید صدیقی بود و تصمیم گرفتیم رویکردمان را از سینمای کیارستمی برداریم و بر روی موضوع جاده تمرکز کنیم. درنهایت به‌جای ده فیلم، هفت فیلم ساخته شد، چراکه دو فیلمنامه در فضای مه زمستانی می‌گذشت و نمی‌توانستیم فعلاً آنها را بسازیم و یک فیلمنامه هم هزینه بالایی برای ساخت نیاز داشت. درنهایت فیلم‌سازان این پروژه با هزینه کمی فیلم‌هایشان را ساختند و ما آماده شنیدن نقدها و پیشنهادهای صریح درباره فیلم‌های ساخته‌شده هستیم.

ما برای روز ملی سینما در شهریورماه سال جاری هم برنامه ویژه‌ای داریم.

رئیس دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار