چماقداران و زنجیره ای ها در کمین مهران مدیری!
ساعت 5 عصر» نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری است که با پیشفروش 700 میلیونی روز اول خود توانست رکورد پیشفروش فیلم سینمایی در ایران را جابهجا کند. بیشک نام مهران مدیری بهانهای کافی برای رکورد زدن این فیلم محسوب میشد.
روزنامه وطن امروز : «ساعت 5 عصر» نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری است که با پیشفروش 700 میلیونی روز اول خود توانست رکورد پیشفروش فیلم سینمایی در ایران را جابهجا کند. بیشک نام مهران مدیری بهانهای کافی برای رکورد زدن این فیلم محسوب میشد.
بیشک اگر بخواهیم سلایق مهران مدیری را در دستهبندیهای سیاسی جای دهیم، او در جناحی نزدیک به دولت قرار خواهد گرفت، اما معضل آنجاست هنگامی که مدیری مردم را محور قرار میدهد و با کمکاری و بعضا پررویی مدیران مواجه میشود، چارهای جز بیان انتقادات نخواهد داشت، اما به نظر میرسد این انتقادات به کام مدیران و رسانههای متبوعشان تلخ آمده و بغض از «دورهمی» مدیری را دستمایه انتقام از «ساعت 5 عصر» کردهاند.
انتقامی بسیار شبیه به برخورد رسانههای زنجیرهای با هنرمندانی است که همیشهساز موافق نمیزنند. برخورد اول بایکوتی است که از سوی رسانههای زنجیرهای رقم میخورد و اگر هنرمندان جزو چهرهها باشند حملات تخریبی و اقدامی هماهنگ برای جلوگیری از فعالیت هنری آنها صورت میگیرد. اما در این میان چهرههایی نظیر مهران مدیری هستند که عمق محبوبیتشان نزد مردم بیش از آن است که بتوانند مانع فعالیت هنری یا کمکار شدن آنها شوند بلکه تنها راه ممکن برخورد کنایهوار با هنرمند و رویکردی تخریبی با آثارشان خواهد بود. چون نه بایکوت هنرمند امکانپذیر است و نه میتوان براحتی او را مورد تهاجم رسانهای هماهنگ قرار داد.
اکنون شاهد رویکرد سوم انتقام چماقدارانه در عالم فرهنگ و هنر هستیم که روزنامه دولتی در نقدی پرخاشگرانه علیه مدیری که مسبوق به سابقه هم بوده است، او را متهم به خرید بلیتهای سینما برای پرفروش نشان دادن فیلم کرد و نوشت: «داستان رکوردهای عجیب و غریبی که عوامل فیلم «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری، اصرار دارند شکستهاند در نوع خود بینظیر است؛ عنوان بعضی از این رکوردها چنان خلاقانه است که انگار از آیتمهای «ساعت خوش» کش رفتهاند: «رکورد بیشترین تعداد سانس در یک سینما، رکورد بیشترین فروش اینترنتی روز اول اکران.»
به نظر میرسد اقدام این روزنامه علیه مهران مدیری دلایل فراسینمایی دارد. اگرچه این اتهام به بسیاری از فیلمها در پایان اکران وارد میشود ولی بیان آن در روزهای ابتدایی نمایش به نظر چیزی جز انتقام از مدیری و تاثیرگذاری بر فروش این فیلم ندارد. بسیار بدیهی است که پیشفروش نخستین فیلم سینمایی مدیری با توجه به اقبال او نزد مخاطبان رکورد بزند. اما با توجه به مضمون فیلم که گزندگیاش بیش از خندههای مخاطب است، این انتظار نمیرود که فیلم مدیری بتواند رکورد کمدیهای مبتذلی همچون «گش
بیشک اگر بخواهیم سلایق مهران مدیری را در دستهبندیهای سیاسی جای دهیم، او در جناحی نزدیک به دولت قرار خواهد گرفت، اما معضل آنجاست هنگامی که مدیری مردم را محور قرار میدهد و با کمکاری و بعضا پررویی مدیران مواجه میشود، چارهای جز بیان انتقادات نخواهد داشت، اما به نظر میرسد این انتقادات به کام مدیران و رسانههای متبوعشان تلخ آمده و بغض از «دورهمی» مدیری را دستمایه انتقام از «ساعت 5 عصر» کردهاند.
انتقامی بسیار شبیه به برخورد رسانههای زنجیرهای با هنرمندانی است که همیشهساز موافق نمیزنند. برخورد اول بایکوتی است که از سوی رسانههای زنجیرهای رقم میخورد و اگر هنرمندان جزو چهرهها باشند حملات تخریبی و اقدامی هماهنگ برای جلوگیری از فعالیت هنری آنها صورت میگیرد. اما در این میان چهرههایی نظیر مهران مدیری هستند که عمق محبوبیتشان نزد مردم بیش از آن است که بتوانند مانع فعالیت هنری یا کمکار شدن آنها شوند بلکه تنها راه ممکن برخورد کنایهوار با هنرمند و رویکردی تخریبی با آثارشان خواهد بود. چون نه بایکوت هنرمند امکانپذیر است و نه میتوان براحتی او را مورد تهاجم رسانهای هماهنگ قرار داد.
اکنون شاهد رویکرد سوم انتقام چماقدارانه در عالم فرهنگ و هنر هستیم که روزنامه دولتی در نقدی پرخاشگرانه علیه مدیری که مسبوق به سابقه هم بوده است، او را متهم به خرید بلیتهای سینما برای پرفروش نشان دادن فیلم کرد و نوشت: «داستان رکوردهای عجیب و غریبی که عوامل فیلم «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری، اصرار دارند شکستهاند در نوع خود بینظیر است؛ عنوان بعضی از این رکوردها چنان خلاقانه است که انگار از آیتمهای «ساعت خوش» کش رفتهاند: «رکورد بیشترین تعداد سانس در یک سینما، رکورد بیشترین فروش اینترنتی روز اول اکران.»
به نظر میرسد اقدام این روزنامه علیه مهران مدیری دلایل فراسینمایی دارد. اگرچه این اتهام به بسیاری از فیلمها در پایان اکران وارد میشود ولی بیان آن در روزهای ابتدایی نمایش به نظر چیزی جز انتقام از مدیری و تاثیرگذاری بر فروش این فیلم ندارد. بسیار بدیهی است که پیشفروش نخستین فیلم سینمایی مدیری با توجه به اقبال او نزد مخاطبان رکورد بزند. اما با توجه به مضمون فیلم که گزندگیاش بیش از خندههای مخاطب است، این انتظار نمیرود که فیلم مدیری بتواند رکورد کمدیهای مبتذلی همچون «گش