سکان‌داری میانسال‌ها ، غریبی جوان‌ها

هفدهمین دوره لیگ برتر در حالی از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد که 12 سرمربی فصل پیش در این مسابقات حاضر بوده و تنها چهار مربی جدید به این فستیوال فوتبالی اضافه‌شده‌اند.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : هفدهمین دوره لیگ برتر در حالی از پنج‌شنبه گذشته آغاز شد که 12 سرمربی فصل پیش در این مسابقات حاضر بوده و تنها چهار مربی جدید به این فستیوال فوتبالی اضافه‌شده‌اند. حمید درخشان و لوکا بوناچیچ در فصل گذشته لیگ برتر هیچ فعالیتی نداشتند و در فصل جاری بروی نیمکت تیم‌های نفت تهران و گسترش فولاد نشسته‌اند. مهدی تارتار و علی نظرمحمدی نیز از لیگ دسته اول تیم‌هایشان را به لیگ برتر آورده‌اند. در این میان اکبر میثاقیان که با تردستی در فصل گذشته تیم سیاه‌جامگان را در رقابت‌های لیگ برتر باقی نگه داشت با 64 سال مسن‌ترین سرمربی لیگ هفدهم فوتبال ایران محسوب می‌شود. او که در 20 سال گذشته سابقه حضور روی نیمکت تمامی تیم‌های مشهدی حاضر در لیگ برتر را دارد، امیدوار است امسال همراه با تیمش نتایج موفقیت‌آمیزتری را نسبت به فصل گذشته کسب کند. نکته حائز اهمیت درباره میثاقیان آن است که مسن‌ترین سرمربی لیگ اتفاقاً یکی از فعال‌ترین مربی‌های لب خط فوتبال ایران است. جایی که در دیدار پایانی فصل گذشته‌ی لیگ برابر پرسپولیس، حتی خانواده‌اش نیز نگران سلامتی او به دلیل استرس بیش‌ازحد شده بودند. پس از میثاقیان سه مربی کُرُوات به ترتیب با یک سال تفاوت سنی مسن‌ترین مربیان لیگ به شمار می‌روند. برانکوی 63 ساله تنها یک سال از سرمربی سیاه‌جامگان کوچکتر است و بوناچیچ و کرانچار هم 62 ساله و 61 ساله هستند تا رتبه‌های سوم و چهارم مسن‌ترین مربیان لیگ را صاحب شوند. البته به این جمع باید یک مربی داخلی به نام مجید جلالی را هم اضافه کرد که 61 ساله است. نکته جالب این سه مربی تنها مربیان خارجی لیگ برتر محسوب می‌شوند و هیچ مربی غیر ایرانی دیگری جز آن‌ها رهبری تیمی در لیگ هفدهم را بر عهده ندارد. اما عنوان جوان‌ترین مربی لیگ فصل جاری به علی نظرمحمدی با 39 سال اختصاص دارد. نظرمحمدی در داماش مدت کوتاهی سابقه حضور در لیگ برتر را دارد اما این بار در قامت سرمربی سفیدرود با چنته پر پای به لیگ برتر گذاشته است تا دومین تجربه لیگ برتری‌اش را پشت سر بگذارد. نظر محمدی که در زمان بازیگری دروازه‌بانی جسور و البته پرحاشیه بود حالا در نقش مربی تا حدودی کنترل‌شده تر عمل می‌کند و فصل پیش توانست تیم سپیدرود را در لیگ پرفشار و بسیار دشوار دسته یک به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسانده و برای نخستین بار به سطح نخست فوتبال باشگاهی کشور برساند. پس از او فراز کمالوند با 42 سال در رتبه دوم قرار می‌گیرد. کمالوند برای اولین بار در 34 سالگی در لیگ برتر حضور پیدا کرد تا یکی از جوان‌ترین سرمربیان سطح اول فوتبال ایران لقب گیرد. او که از یکی از سردسیرترین نقاط ایران به یکی از گرمسیرترین نقاط یعنی آبادان کوچ کرده و هدایت نفت آبادان را پذیرفته است.

حضور پرتعداد 45 تا 50 ساله‌ها

یک‌چهارم مربیان لیگ برتر 46 امین سال زندگی‌شان را سپری می‌کنند تا همگی پس از تارتار 45 ساله، رتبه چهارم جوان‌ترین سرمربیان لیگ برتر را در اختیار بگیرند. علیرضا منصوریان، سیروس پور موسوی و عبدا... ویسی همگی متولد سال 1350 هستند و یحیی گل محمدی نیز در آخرین روز سال 1349 به دنیا آمده است. به این جمع باید علی دایی 49 ساله را هم اضافه کرد که تنها یک سال از یحیی بزرگتر است.

میانگین سنی نیمکت‌های لیگ برتر

میانگین سنی مربیان فوتبال ایران اکنون 52 سال است که این آمار نشان می‌دهد فوتبال ایران در سال‌های گذشته روی به مربیان جوان‌تر آورده است و تغییر نسل از بازیکنان به مربیان نیز تعمیم‌یافته است. نکته جالب اینجاست که میانگین سرمربیان داخلی در لیگ هفدهم 50 سال بوده و اختلاف پیرترین و جوان‌ترین 25 سال است. با این شرایط لیگ هفدهم در حالی آغازشده که تقریبان می‌توان گفت نیمی از نیمکت‌های لیگ برتر را مربیان میان‌سال به اشغال خود درآورده‌اند و تنها نام یک سرمربی زیر چهل سال در میان سرمربیان 16 تیم لیگ برتری دیده می‌شود.

از یاوری دیگر خبری نیست

زمانی که محمود یاوری در لیگ برتر مربیگری می‌کرد او باسنی بالای 70 سال عنوان مسن‌ترین مربی لیگ را به خود اختصاص داده بود. این مربی کهنه‌کار اصفهانی تنها کسی است که در تمام ادوار مختلف فوتبال باشگاهی ایران حضورداشته و سابقه او به هدایت تیم‌ها پیش از انقلاب و پس از انقلاب بازمی‌گردد. یاوری در جام تخت جمشید بروی نیمکت سپاهان نشست و چند فصلی رهبری آن تیم را بر عهده داشت. او در آخرین سال‌های مربیگری‌اش یک رکورد بین‌المللی را ثبت کرد! یاوری از خردادماه تا شهریور سال 92 در 4 تیم مختلف مربیگری کرد که رکوردی جدید در تاریخ فوتبال ایران است. او در خردادماه مربی فجر سپاسی بود و پس‌ازاینکه با این تیم به توافق نرسید راهی اصفهان شد تا ذوب‌آهن را در دو بازی پلی اف مقابل پاس همدان همراهی کند. او بعد از حفظ ذوب‌آهن در لیگ برتر به کرمان رفت و یک روز قبل از آغاز لیگ برتر هدایت مس را بر عهده گرفت. یاوری بعد از 9 هفته حضور ناموفق در این تیم و بدون کسب برد دوباره به شیراز بازگشت تا بار دیگر سرمربی فجر سپاسی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار