ایجاد درآمد پایدار، نخستین اولویت اصفهان

بعد از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت‌ماه سال جاری ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا که بار دیگر با حضور پرشکوه مردم همیشه درصحنه ایران اسلامی باعث ناامیدی دشمنان این آب‌وخاک شد، اینک در آستانه ایجاد تحول در بدنه مدیریتی کشور هستیم. جدای از بحث انتخابات ریاست جمهوری و در ارتباط با شوراهای اسلامی شهر و روستا تا چند هفته دیگر منتخبان مردم در دوره جدید شوراها وارد عرصه خدمت می‌شوند و به‌طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد

احمد رضا منزه- اصفهان امروز : بعد از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت‌ماه سال جاری ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا که بار دیگر با حضور پرشکوه مردم همیشه درصحنه ایران اسلامی باعث ناامیدی دشمنان این آب‌وخاک شد، اینک در آستانه ایجاد تحول در بدنه مدیریتی کشور هستیم. جدای از بحث انتخابات ریاست جمهوری و در ارتباط با شوراهای اسلامی شهر و روستا تا چند هفته دیگر منتخبان مردم در دوره جدید شوراها وارد عرصه خدمت می‌شوند و به‌طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد؛ البته ناگفته نماند منتخبان مردم از همان روزهای نخستین بعد از انتخابات فعالیت‌های خود را در راستای برنامه‌ریزی و بررسی روند اجرای طرح‌های مختلف شهری آغاز کرده‌اند و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. اصغر برشان یکی از 13 نفر برگزیده مردم شهر اصفهان برای حضور چهارساله در شورای اسلامی اصفهان است، برشان قبل از این نیز در اولین دوره فعالیت شورای اسلامی شهر اصفهان به‌عنوان منتخب مردم مشغول به فعالیت بوده و یکی از فعالان پر سابقه بخش کارگری محسوب می‌شود. به گفت‌وگو با این عضو منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان پرداختیم تا از آخرین فعالیت‌ها خود برای حضور فعال و پرقدرت در این جایگاه برایمان بگوید. این گفتگو را در ادامه بخوانید.
بهتر است بحث را از زمان انتخابات آغاز کنیم، نظر شما در ارتباط با انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان چگونه است؟
رأی مردم در این دوره در بسیاری از کلان‌شهرها نسبت به دوره‌های قبلی بسیار متمایز و معنادار بود، اختلاف آرا منتخبان این دوره بسیار بالاتر از سایر کاندیداها بود و به‌طورقطع این مسئله بار مسئولیت منتخبان را افزایش می‌دهد.
به نظر شما چه اتفاقی رخ داد که مردم در این دوره به این شکل خاص اقدام به انتخاب منتخبان خود کردند؟ آیا این نتایج دارای معانی خاصی است؟
بله نتایج دارای معنای زیادی است، انتخاب مردم نشان داد که آنها درخواست‌هایی دارند و چیزهایی می‌خواهند که کامل‌تر و فراتر از دوره‌های قبل است و این موضوع به‌خوبی در آرا خود را نشان می‌داد و یکی از دلایل اختلاف رأی بالای منتخبان نیز همین موضوع بود.
خب با این شرایط و انتظارت فراوان مردم، چه برنامه‌هایی برای شهر در دوره جدید در نظر دارید؟
به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های اصلی در مباحث شهری، ایجاد درآمد پایدار است، این موضوع خود بحث گسترده‌ای را شامل می‌شود، درآمد پایدار برای شهرداری از طریق رفع موانع و افزایش جذب مشارکت‌ها، گسترش سرمایه‌گذاری‌ها برای تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام شهری، تلاش برای رونق فضای کسب‌وکار، رفع موانع جذب توریسم و جذب گردشگر، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و مواردی ازاین‌دست ایجاد می‌شود. نیاز است سرمایه‌گذاران بیشتری در مباحث شهری وارد شوند تا علاوه بر رفع برخی مشکلات، زمینه ایجاد نشاط شهری در جهت ارتقای فرهنگ شهر و شهروندی فراهم شود. از طرفی، بعضی طرح‌ها نو هستند و این نیاز وجود دارد که پایه‌های اجرای دقیق آنها فراهم شوند و شکل عملیاتی به خود بگیرند، امید است با ایجاد ساختارهایی مناسب زمینه برای افزایش مشارکت‌ها در حفظ و ساخت شهر بیش‌ازپیش فراهم شود.
با این موضوع که سرمایه‌های استانی به‌جای ورود به اصفهان به دلایل مختلف به سایر نقاط می‌رود تا چه اندازه موافق هستید؟
ببینید درست است که در حالت رکود قرار داریم اما در مواردی روند عملکرد به‌گونه‌ای شکل‌گرفته که باعث شده سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری در اصفهان ترجیح دهند سرمایه‌های خود را در نقاطی دیگر مورداستفاده قرار دهند، ما باید جاذبه‌هایی برای جذب سرمایه‌ها ایجاد کنیم و درصدد رفع مشکلات قدم برداریم تا مسائل این‌چنینی کاهش یابد.
به‌جز سرمایه‌گذاری، چه راه یا راهکارهایی برای جذب بیشتر منابع مالی برای اصفهان پیشنهاد می‌کنید؟
حتماً یکی از اقدامات اصلی در این بخش جذب منابع ملی به‌حساب می‌آید که کار سختی است اما در اهداف ما قرار دارد، استان اصفهان همواره به‌عنوان اولین یا دومین استان کشور ازلحاظ منابع درآمدی مطرح است اما در مباحث جذب منابع جز استان‌های پایانی محسوب می‌شود، نباید به وضعیت به‌گونه‌ای باشد که تنها آلایندگی‌ها مربوط به اصفهان باشد بلکه نیاز است اعتبارات مناسب‌تری برای طرح‌های اصفهان و به‌خصوص پروژه‌های ملی مثل رینگ چهارم شهری، گسترش خطوط مترو و... اختصاص یابد. برای طرحی همچون سالن اجلاس سران قرار بود از اعتبارات ملی مبلغی به این طرح اختصاص یابد که بر اساس اطلاعات بنده، این امر تاکنون رخ نداده و نیاز است درباره چنین پروژه‌هایی اقدامات مؤثرتری انجام پذیرد.
در حال حاضر شاهد انجام اقدامات خوب و مؤثری توسط مدیریت شهری هستیم که از آن جمله می‌توان به ارائه آموزش‌های کاربردی کارآفرینی به جوانان اشاره کرد، آیا چنین اقداماتی در آینده ادامه‌دار خواهد بود یا روش کار به شکل دیگری است؟
به‌طورقطع اقدامات و فعالیت‌های خوب و قابل‌قبول در آینده ادامه پیدا می‌کنند.
آقای برشان؛ چندین سال است جنابعالی به‌عنوان یکی از مدافعان حقوق کارگران در سطح استان فعالیت‌های فراوانی داشته‌اید و به‌طورقطع سهم زیادی از آرا شما نیز متعلق به این اقشار زحمت‌کش است، آیا در برنامه‌های آینده جایگاهی برای این قشر در نظر می‌گیرید؟
ببینید، ما در شهری زندگی می‌کنیم که بیش از 60 درصد از جمعیت آن را شاغلان و بازنشستگان قانون کار و تأمین اجتماعی تشکیل می‌دهند، پس بیش از نیمی از جمعیت شهر اصفهان را این اقشار زحمت‌کش شکل داده‌اند و نیاز به توجه دارند، برای نمونه برای بازنشستگان باید مناسب‌سازی فضاهای مختلف شهری در نظر گرفته شود، امکانات مختلف مهیا شود و وسایل آرامش آنها گسترش یابد که خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این راستا تاکنون شکل‌گرفته است که از آن جمله می‌توان به تعبیه فضاهای مناسب شهری و امکانات ورزش همگانی برای گذران اوقات فراغت اشاره داشت. بنده نیز تمام تلاش خود را در جهت خدمت به‌تمامی شهروندان اصفهانی به‌خصوص این اقشار زحمت‌کش انجام خواهم داد. امروز حدود 120 هزار بازنشسته در سطح شهر اصفهان داریم که اگر خانواده آنها را حداقل سه نفر محاسبه کنیم در حدود 300 هزار نفر در این بخش قرار می‌گیرند لذا نیاز به توجه ویژه دارند.
به بحث ارتقای جایگاه کارگران اشاره داشتید، به نظر شما شهرداری که خود با تعداد زیادی کارگر در حال انجام امور مختلف شهر است تا چه میزان می‌تواند در این بخش فعال باشد؟ آیا برنامه یا پیشنهادی در این بخش دارید؟
شهرداری با توجه به گستردگی فعالیت‌هایش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان شهر شناخته می‌شود و شریف‌ترین کارگران را دارد، برای نمونه کارگرانی که در بخش‌های فضای سبز، نظافت شهری، حمل‌ونقل و... فعالیت می‌کنند که نیاز است امکانات و وسایل آرامش و زندگی بهتر برای آنها بیش‌ازپیش فراهم شود.
پس به نظر می‌رسد جامعه کارگری در این دوره شورای اسلامی شهر، دارای یک نماینده مصمم و قوی است که توجه بسیاری به این قشر دارد؟ درست است؟
بله بنده انگیزه‌های مختلفی برای حضور در این دوره شورای اسلامی شهر داشته‌ام و تلاش می‌کنم به‌عنوان منتخب تمام مردم اصفهان هر چه در توان دارم برای خدمت به شهر و شهروندان بگذارم، اما سعی می‌کنم نگاه ویژه‌ای هم به مشکلات کارگری داشته باشم و امیدوارم بتوانم به‌گونه‌ای عمل کنیم که همه مردم از عملکرد ما در شورا رضایت داشته باشند.
باوجود حضور در شورای شهر، آیا در آینده به فعالیت‌های خود در بخش جامعه کارگری ادامه خواهید داد؟
قطعاً، افتخار می‌کنم که بتوانم در هر شرایطی خدمت گذار مردم باشم، تلاش می‌کنم با تمام ظرفیت هم به شهر خود کمک کنم و هم مسائل و مشکلات جامعه کارگری را پیگیری نمایم و در این مسیر هیچ کوتاهی نخواهم کرد.
با این تفاسیر، از چه زمانی منتخبان شورای اسلامی شهر فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز خواهند کرد؟
مراجع قانونی دو زمان را برای آغاز کار پیش‌بینی کرده‌اند، 15 مردادماه و 12 شهریورماه دو تاریخی هستند که با توجه به تصمیمات لازم، دریکی از این دو روز شورای جدید کار خود را به‌صورت رسمی آغاز خواهد کرد. باید بگویم مردم بسیار فهیم و خوبی داریم، امروز شاهد این هستیم که مردم تمامی مسائل شهر را به‌خوبی رصد می‌کنند و امیدواریم خداوند به ما در راستای خدمت به این مردم توفیق عطا کند. آرای یکپارچه مردم به منتخبان این دوره، سنگینی کار را بر دوش ما بسیار بیشتر کرد، به‌طورقطع انتظارات بالا است لذا تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا به بهترین شکل در راستای اعتلای جایگاه اصفهان در سطح کشور و جهان قدم برداریم.
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار