آغاز مرحله نخست مرمت قلعه‌های تاریخی روستای ابیانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز مرحله نخست طرح مرمت قلعه‌های تاریخی روستای ابیانه، هم‌زمان با تهیه پرونده ثبت جهانی این روستا خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز مرحله نخست طرح مرمت قلعه‌های تاریخی روستای ابیانه، هم‌زمان با تهیه پرونده ثبت جهانی این روستا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الهیاری اظهار داشت: در راستای آماده‌سازی این روستای زیبای تاریخی جهت ثبت جهانی، مرحله نخست طرح ساماندهی، قلعه‌های روستای تاریخی ابیانه آغاز شد.
وی افزود: روستای تاریخی ابیانه دارای سه قلعه تاریخی است که هرکدام از این قلعه‌ها متعلق به یکی از محلات تاریخی ابیانه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: یکی از این قلعه‌ها "یسمون" نامیده می‌شود که در جنوب ابیانه و در تپه مشرف به باغات ابیانه و از جنس خشت و گل و با پی سنگی ساخته شده است.
وی ادامه داد: دو قلعه دیگر با نام‌های "هرده" و "پل" که از جنس سنگ بنا شده‌اند، در کوهستان شمالی مشرف به روستا قرار گرفته‌اند که کار مرمت آنها نیز آغاز شده است.
الهیاری تصریح کرد: در مرحله نخست طرح مرمت این قلاع، مقاوم‌سازی پی و ترمیم جداره‌های قلعه "یسمون" و همچون مطالعات برای ساماندهی و مستندسازی نحوه ساخت دو قلعه "هرده" و "پل" بااعتبار یک میلیارد ریال آغاز شده و سپس در مراحل بعدی در طی دو سال این سه قلعه بااعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال مرمت خواهد شد.
به گزارش تسنیم؛ روستای تاریخی ابیانه که در دامنه کوه‌های فلات مرکزی ایران (کرکس) واقع شده یکی از منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخی ایران است که از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز به شمار می‌رود.
با توجه به وجود بنای آتشکده تاریخی "هارپاک" در این روستا، سابقه آن به بیش از اسلام می‌رسد، با این وصف وجود امامزاده، زیارتگاه، مساجد و حسینیه‌های متعدد در آن و همچنین ثبت ملی برخی آداب‌ورسوم‌های آئینی این روستا در فهرست میراث ناملموس کشور، نشان از نقش والای مردم این روستا در سیر تطور فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد.
این روستا در کنار آثار تاریخی منحصربه‌فرد، دارای طبیعتی زیبا و جذاب است که به‌واسطه آن هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این روستا بازدید به عمل می‌آورند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار