چگونه با سرطان سینه مقابله کنیم؟

دکتر فاطمه عزیزی، متخصص تغذیه درباره شایع‌ترین سرطان در زنان به نکات لازم اشاره کرده است که به آن می‌پردازیم: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان محسوب می‌شود که تغذیه و رژیم غذایی و نیز تحرک به عنوان یک راهبرد پیشگیرانه در این بیماری معرفی شده است.

دکتر فاطمه عزیزی، متخصص تغذیه درباره شایع‌ترین سرطان در زنان به نکات لازم اشاره کرده است که به آن می‌پردازیم: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان محسوب می‌شود که تغذیه و رژیم غذایی و نیز تحرک به عنوان یک راهبرد پیشگیرانه در این بیماری معرفی شده است. بدین ترتیب که:

مواد غذایی پیشگیری‌کننده
در مطالعات و بررسی‌ها به چند ماده غذایی که ممکن است آثار مفیدی در پیشگیری از بروز این سرطان داشته باشند ذکر شده است:
‌سویا: این ماده غذایی سرشار از ترکیباتی به نام ایزوفلاوون است که ممکن است خطر بروز سرطان سینه را کاهش دهند. البته دریافت سویا در زنان یائسه به دلیل داشتن ترکیبات شبه هورمونی در کسانی که عادت به مصرف آن نداشته‌اند، باید با محدودیت همراه باشد.
‌میوه‌: میوه‌ها به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌توانند به کاهش خطر بروز سرطان کمک کنند. از میان میوه‌ها آثار مفید بیشتری را انار، مرکبات، سیب، انگور، انبه، عناب، خانواده توت‌ها، هلو، آلو، به و آناناس دارند.
‌سبزیجات: سبزیجات به ویژه خانواده کلم (کلم برگ، گل کلم، بروکلی، کلم قمری) به دلیل وجود ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات و اندول دارای آثار ضد سرطان سینه هستند. همچنین به نظر می‌رسد چغندر قرمز و هویج ایرانی هم نقش موثری در پیشگیری از سرطان داشته باشند.
‌ادویه‌جات: از میان طعم دهنده‌های غذایی، زنجبیل، سیر و زیره ســـیاه بیشترین آثار مثبت را در پیشگیری از سرطان سینه از خود نشان داده‌اند.

چند توصیه
سایر توصیه‌ها که برای پیشگیری از انواع سرطان مفید هستند، عبارت اند از:
‌وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
‌فعالیت بدنی کافی در طی هفته داشته باشید.
‌از فعالیت‌های نشسته تا حد امکان اجتناب کنید.
‌از مصرف غذا پس از ایجـــاد احساس سیری خودداری کنید.
‌به جای شـــیرینی، بستنی و چیپس از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
‌مصرف انواع نوشیدنی‌های گازدار (نوشابه، دلستر، آبمیوه‌های گازدار) را محدود کنید.
مصرف گوشـــت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس، همبرگر) را کاهش دهید. در صورت علاقه زیاد به این مواد غذایی می‌توانید در منزل خودتان این اقلام غذایی را آماده کنید.
‌مصرف مرغ، ماهی و حبوبات را به گوشت قرمز ترجیح دهید.
‌سعی کنید یک سالاد متنوع شامل کاهو، کلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه‌ای آماده کنید.
‌به جای آب‌میوه از مصرف میوه کامل لذت ببرید. میوه کامل فیبر دارد که این منبع غذایی ضد یبوست و دفع کننده سموم و مواد زائد بدن است.
‌خواص سالاد را با آغشته کردن آن به سس مایونز از بین نبرید. می‌توانید از ترکیب روغن زیتون، سرکه و سبزیجات خشک به عنوان سس استفاده کنید.
مصرف انواع نان سفید را محدود کنید و از نان‌های سبوس‌دار یا غنی شده با فیبر بیشتر استفاده کنید.

رفع ابهام
ابهاماتی در مورد تغذیه و سرطان بین مردم وجود دارد که عبارت اند از:
‌آیا کلسیم با سرطان در ارتباط است؟
مطالعات متعددی نشان داده‌اند که غذاهای غنی از کلسیم ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. از طرفی مصرف زیاد کلسیم چه از طریق غذا و چه مکمل باعث افزایش خطر سرطان پروستات شده است. به همین خاطر مردان باید کلسیم را فقط در حد نیاز روزانه خود (mg1000 در روز در مردان 50-19 ساله و mg1200 در افراد بالای 50 سال) آن هم از طریق غذاها دریافت کنند.

آیا نوشیدن قهوه باعــث بروز سرطان می‌شود؟
قبلا تصور می‌شد مصرف قهوه باعث بروز سرطان لوزالمعده می‌شود؛ اما این مسئله در مطالعات اخیر رد شده است.

آیا مصرف قرص‌های مولتی ویتامین می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد؟
خیر، در حال حاضر مدرکی دال بر صحت این موضوع وجود ندارد. حتی مصرف برخی ویتامین‌ها در دوزهای بالا خطر پیدایش سرطان را افزایش می‌دهند (مانند بتا کاروتن). از بین این مکمل‌ها بهترین نوع آن است که تنها 100 درصد نیاز روزانه شما را تامین کند. همچنین بهتر است بدانید بسیاری از ترکیبات موثر در پیشگیری از سرطان که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند، در مکمل‌ها یافت نمی‌شوند.

آیا مصرف کمتر چربی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود؟
دیده شده افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان چربی رژیم غذایی آنها بالاست بیشتر دچار سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ و سایر انواع سرطان می‌شوند. اما هنوز شواهد برای قضاوت در این زمینه کافی نیست.

‌آیا شیوه طبخ گوشت بر سرطان‌زایی آن اثر دارد؟
‌برخی محققان معتقدند سرخ کردن، کباب کردن و استفاده از حرارت مستقیم در طبخ گوشت به دلیل استفاده از دمای بالا باعث ایجاد ترکیبات سرطان‌زا در گوشت می‌شود.

‌آیا مصرف نمک و غذاهای شور خطر سرطان را افزایش می‌دهد؟
شواهد قوی وجو دارد که استفاده از نمک زیاد در غذا و نیز غذاهای شور مانند خیارشور باعث افزایش احتمـــــــــال ابتلا به ســـــــرطان معــــــده، حنجره و گلو می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار