خانه‌های بی‌قیمت اصفهان

هفته اول مرداد؛ یعنی از 31تیر تا 6 مرداد در بازار مسکن اصفهان قیمت آپارتمان کاهش‌ یافت و اگر هفته‌ آخر تیر‌ در نظر گرفته‌ نشود، اکنون حدود چهار هفته‌است که قیمت‌ آپارتمان در اصفهان روی سیر نزولی قرار دارد. از آن طرف‌ اطلاعات در بازار‌ رهن‌ و اجاره نیز نشان می‌دهد که آپارتمان‌های زیادی با پول رهن‌ کمتر از 20 میلیون تومان برای اجاره قرار گرفته‌اند تا شاید این کاهش قیمت‌ها باعث استقبال مردم از بازار شود؛ اما با‌وجود کاهش قیمت‌ آپارتمان‌ فروشی و اجاره‌ای، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ خانه‌ هرروز‌ بیشتر می‌شود. هفته اول مرداد، هفته‌ ورود خانه‌های میلیاردی به بازار مسکن اصفهان بود؛ خانه‌هایی که بعضی از آنها اصلا قیمت‌ ندارند!

هفته اول مرداد؛ یعنی از 31تیر تا 6 مرداد در بازار مسکن اصفهان قیمت آپارتمان کاهش‌ یافت و اگر هفته‌ آخر تیر‌ در نظر گرفته‌ نشود، اکنون حدود چهار هفته‌است که قیمت‌ آپارتمان در اصفهان روی سیر نزولی قرار دارد. از آن طرف‌ اطلاعات در بازار‌ رهن‌ و اجاره نیز نشان می‌دهد که آپارتمان‌های زیادی با پول رهن‌ کمتر از 20 میلیون تومان برای اجاره قرار گرفته‌اند تا شاید این کاهش قیمت‌ها باعث استقبال مردم از بازار شود؛ اما با‌وجود کاهش قیمت‌ آپارتمان‌ فروشی و اجاره‌ای، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ خانه‌ هرروز‌ بیشتر می‌شود. هفته اول مرداد، هفته‌ ورود خانه‌های میلیاردی به بازار مسکن اصفهان بود؛ خانه‌هایی که بعضی از آنها اصلا قیمت‌ ندارند!

بازار خرید و فروش
میانگین قیمت آپارتمان‌های فروشی شهر اصفهان از 31 تیر تا 6 مرداد برابر با 316 میلیون تومان بود که 192 میلیون تومان کمتر از هفته‌ قبل است. عدد 316 میلیون تومان در طول پنج هفته‌ گذشته پایین‌ترین میانگین قیمت آپارتمان است؛ بنابراین برای افرادی که قصد خرید آپارتمان ارزان‌ دارند، هفته‌ اول مرداد در طول تابستان‌ بهترین شرایط قیمتی مهیا بود، ولی افرادی که می‌خواهند خانه‌ بخرند باید فعلا صبر کنند.میانگین قیمت‌‌خانه‌های فروشی اصفهان در همین مدت به عدد یک میلیارد و 814 میلیون تومان رسید که بیش‌ از سه برابر از هفته آخر تیر بیشتر است. با این‌ حساب در طول هفت‌ روز ابتدایی مرداد‌ هر کسی قصد خرید خانه‌ داشته‌باشد، باید به صورت میانگین یک میلیارد و 814 میلیون تومان پول نقد داشته‌‌باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند صاحب خانه شود؛ اما برای پاسخ‌ به این سوال‌که چرا میانگین قیمت‌ خانه اینقدر بالاست، باید به اطلاعات جدول یک توجه کرد.برای سومین‌ هفته متوالی هیچ‌ خانه‌ای با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان در اصفهان برای فروش‌ قرار نگرفت درحالی‌که دقیقا یک‌سوم از خانه‌های فروشی بیشتر‌ از 700 میلیون تومان قیمت‌ داشتند. طی‌ هفته‌ آخر تیر سهم‌ بازه 200‌ تا 400 میلیون تومان 50 درصد و بازه‌ 400 تا 700 میلیون تومان نیز 37درصد بود، ولی در این‌ هفته این دو بازه به ترتیب به 27 و 50 درصد‌ رسیده‌اند که میانگین‌ یک میلیارد و 814 میلیون تومانی این هفته‌ را توجیه می‌کند.در مورد آپارتمان‌های فروشی اصفهان در هفته‌ اول مرداد نیز داده‌ها نشان می‌دهد که 87درصد از آنها کمتر از 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، درحالی‌‌که تنها 13 درصد‌ از آپارتمان‌ها قیمتی بالاتر از 400 میلیون تومان دارند.همانطور‌ که گفته‌ شد، ترکیب بازه‌ها‌ی زمانی مورد بررسی‌ بهترین شرایط برای خرید آپارتمان‌های ارزان‌ قیمت بود.

بازار‌ رهن‌واجاره
بازار‌ رهن‌ و اجاره از 31 تیر تا 6 مرداد پس از چند هفته‌ افزایش، بالاخره‌ کاهش قیمت‌ را تجربه‌ کرد، به صورتی که میانگین قیمت‌ رهن به کمتر از 50 میلیون تومان رسید.‌ اطلاعات جامعه‌آماری مورد بررسی نشان می‌دهد که در این هفته‌ میانگین رهن‌ آپارتمان‌های اصفهان برابر با 14 میلیون تومان بود؛ ضمن‌ اینکه کمترین‌ و بیشترین رهن‌ نیز به‌ ترتیب 5 و 45 میلیون تومان هستند؛ این درحالی‌ است که بیشینه قیمت رهن‌ طی هفته‌‌های گذشته بالاتر از 150 میلیون تومان تعیین می‌شد.میانگین قیمت اجاره نیز در این هفته‌ برابر با 875 هزارتومان بود که نسبت به هفته‌های قبلی کاهش‌ چشم‌گیری داشته‌است؛ اما در مجموع کمترین قیمت‌ اجاره در این مدت برابر با پنج هزار و بیشترین برابر با یک میلیون تومان بود.

وضعیت مناطق مختلف اصفهان در بازار مسکن
دو محله آل‌محمد و کاوه طی هفته‌های گذشته وضعیت‌ خوبی در بازار مسکن اصفهان داشته‌اند، به صورتی که تا آخر هفته اول از مرداد رکورد‌دار تعداد معاملات در تابستان هستند. از 31 تیر تا 6 مرداد 25درصد از آپارتمان‌های فروشی اصفهان در این دو محله قرار گرفته‌ بود که سهم کاوه تقریبا دوبرابر بیشتر از آل‌محمد است. مشخصات آپارتمان‌های فروشی این دو محله به صورت جدول2 است.مشخصات جدول بالا نشان می‌دهد که قیمت خانه در محله‌ کاو‌ه بیشتر از آل‌محمد است، ولی مقایسه‌‌ این جدول با جداول هفته‌های قبلی که هر دو محله رکورد‌دار بیشترین‌ معامله بودند، حاکی از آن است که قیمت‌ها در محله‌ کاوه نوسان‌ زیادی می‌کند، ولی در محله‌ آل‌محمد در تمام مدت تابستان‌ تقریبا ثابت‌ مانده‌‌است. به صورت کلی‌ آل‌ محمد با وجود تعداد زیاد معاملات همیشه‌ از نظرقیمت ثبات‌ خوبی دارد، در‌حالی که کارشناسان می‌گویند در محله‌ کاوه آنقدر دست‌ زیاد است که قیمت‌ها شبانه روز تغییر می‌کنند.

نام هفته‌ اول مرداد: خانه‌های بی‌قیمت
تعداد خانه‌های میلیاردی و فروشی اصفهان طی هفته اول مرداد آنقدر زیاد بود که میانگین قیمت را به یک میلیارد و 814 میلیون تومان رساند؛ این درحالی‌است که تعداد زیادی از این‌ خانه‌ها قدیمی‌ساخت هستند و این قیمت‌ بالا فقط بابت خرید زمین‌ آنهاست. البته گران‌ترین خانه‌ این‌ هفته قیمتی هشت میلیارد‌ تومانی داشت؛ اما این قیمت‌های عجیب باعث‌شده تا افراد زیادی بپرسند قیمت‌ خانه‌ تا کجا پیش‌ می‌رود؟ یا گران‌ترین خانه‌ اصفهان چقدر می‌ارزد؟مشاوران املاک می‌گویند این خانه‌ هشت میلیاردی یا امثال آن در مقابل خانه‌های گران‌قیمت اصفهان هیچ‌ هستند، ولی به دو دلیل کسی نمی‌داند گران‌ترین خانه میلیاردی اصفهان چقدر قیمت دارد. اول اینکه این‌ خانه‌ها به ندرت برای فروش قرار می‌گیرند. مثلا در محلاتی مانند عباس‌آباد که خانه‌ها قیمت‌ بالایی دارند، بسیاری از صاحب‌خانه‌ها اصلا قصد فروش ندارند؛ ضمن‌ اینکه معمولا فردی که صاحب یک خانه‌ چند ده میلیاردی باشد برای فروش به مشاوران املاک مراجعه‌ نمی‌کند؛ زیرا باید از راه‌های دیگری به دنبال مشتری بگردد. با توجه به این مسئله،‌ تعداد زیادی از خانه‌های اصفهان در مناطق لوکس اصلا قیمت‌ ندارند! بعضی از مشاوران املاک می‌گویند خیلی از این خانه‌ها اگر روزی برای فروش قرار بگیرد قیمتی بالاتر از 100 میلیارد تومان خواهند داشت.بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که خرید‌ و فروش خانه‌های گران‌ قیمت اصفهان تقریبا صفر است، به جز موارد معدودی که صاحب‌خانه با همکاری یک شرکت‌ یا به صورت شخصی اقدام به تخریب و ساخت‌ آپارتمان می‌کند. اگر صاحب‌خانه‌ خودش اقدام به تخریب کرده‌ باشد، باز‌ هم قیمت‌ مشخص نیست، ولی در مواردی‌ که تخریب و ساخت به صورت شراکتی انجام می‌شود یک قرار‌داد محضری وجود دارد که نشان‌ می‌دهد قیمت ملک‌ و یا زمین آن را چقدر مشخص کرده‌اند. خروجی گفت‌وگو با چند انبوه‌ساز نشان داد که آنها هیچ‌ تمایلی به بیان‌ قیمت خانه‌‌ یا زمین ندارند، ولی تعداد انگشت‌شماری از آنها به قیمت‌های بالاتر از 200 میلیارد‌تومان اشاره می‌کنند. به عنوان مثال یک خانه‌قدیمی در محله اردیبهشت برای تخریب و ساخت‌ شراکتی حدود 275میلیارد‌ تومان قیمت‌گذاری شده‌است یا برای هر مترمربع از خانه‌ای 470 مترمربعی در محله‌عباس‌آباد قیمت یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته‌ باز‌ هم خانه‌هایی در اصفهان وجود دارند که از نظر محل قرارگیری شرایط فوق‌العاده‌ای دارند، ولی با توجه به اینکه صاحب آنها تمایل به فروش ندارد، این‌ خانه‌ها بی‌قیمت هستند.

جدول شماره یک

بازه قیمتی(تومان) آپارتمان خانه
کمتر از 200 میلیون 21درصد -
200 تا 400 میلیون 66درصد 27درصد
400 تا 700 میلیون 8درصد 50درصد
بیشتر از 700 میلیون 5درصد 33درصد

جدول شماره 2

نام محله میزان عرضه میانگین قیمت (تومان) ارزان‌ترین(تومان) گران‌ترین(تومان)
کاوه 68درصد 284 میلیون 200 میلیون 360 میلیون
آل‌محمد 32درصد 239 میلیون 200 میلیون 260 میلیون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار