سطح زیر کشت گندم استان نصف شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، گفت: سطح زیر کشت گندم آبیاری استان نسبت به سال‌های آبسالی به دلیل خشکسالی به نصف کاهش پیدا کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، گفت: سطح زیر کشت گندم آبیاری استان نسبت به سال‌های آبسالی به دلیل خشکسالی به نصف کاهش پیدا کرده است.

محمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به نصف شدن سطح زیر کشت گندم استان به دلیل خشکسالی، اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت گندم آبی 62 هزار و 640 هکتار در مناطق مختلف استان بود، در حالی که در سال‌های آبسالی استان، یعنی زمانی که منابع آبی کافی در اختیار داشتیم، این رقم 115 هزار هکتار بود که امسال به دلیل خشکسالی به نصف کاهش پیدا کرده است.

وی در رابطه با میزان تولید امسال گندم در استان، گفت: 21 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم بوده است، که در غرب و جنوب استان قرار دارد، هم‌چنین امسال 305 هزار تن گندم در استان تولید شد که تا امروز 170 هزار تن خرید تضمینی انجام شده است و پیش بینی می‌شود تا 215 هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به رقم پرداخت شده به کشاورزان، خاطر نشان کرد: تا کنون پول 13-14 درصد از گندم خریداری شده پرداخت شده است، هم‌چنین کشاورزانی که اسمشان تا تاریخ 15 تیر ماه به بانک فرستاده شده 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.

زارع با بیان راه‌های افزایش بهره وری زمین‌های کشاورزی و صرفه جویی در آب، گفت: برای افزایش بهره وری باید به سه عامل توجه کنیم که یکی از آنها استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است که در دستور کار قرار دارد و در تلاش هستیم شیوه‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی را گسترش دهیم.

وی در همین رابطه افزود: یکی دیگر از مواردی که باید در افزایش بهره وری به آن توجه کنیم، معرفی ارقامی است که با عملکرد برابر زودرس‌تر هستند و در نتیجه آب کمتری مصرف می‌کنند. روش سوم نیز اصلاح وضعیت خاک است به طوری که مواد آلی آن افزایش یابند و به همین منظور باید به سمت کشت کود سبز حرکت کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار