موانع المپیادی شدن غیر تهرانی ها
علیرضا درویشی، دانشآموز سال دوم دبیرستان استعدادهای درخشان شهید اژهای یک در رقابت با دانشآموزان نخبه جهان موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی فیزیک 2017 اندونزی شد. علیرضا تنها نماینده استان اصفهان در این مسابقات بود. «اول دبیرستان که بودم یکی از برندگان طلا، کیارش صفاییان بود که راجع به المپیاد برای ما صحبت کرد و از وضعیت المپیاد توضیح داد. من هم از آن زمان میل و رغبت بیشتری به شرکت در المپیاد پیدا کردم. چون فقط دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان میتوانند در المپیاد شرکت کنند من هم برای اولین بار در المپیاد شرکت کردم. سال دوم دبیرستان هم در مسابقات نجوم شرکت کردم و نقره کشوری را به دست آوردم.»
علیرضا درویشی، دانشآموز سال دوم دبیرستان استعدادهای درخشان شهید اژهای یک در رقابت با دانشآموزان نخبه جهان موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی فیزیک 2017 اندونزی شد. علیرضا تنها نماینده استان اصفهان در این مسابقات بود. «اول دبیرستان که بودم یکی از برندگان طلا، کیارش صفاییان بود که راجع به المپیاد برای ما صحبت کرد و از وضعیت المپیاد توضیح داد. من هم از آن زمان میل و رغبت بیشتری به شرکت در المپیاد پیدا کردم. چون فقط دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان میتوانند در المپیاد شرکت کنند من هم برای اولین بار در المپیاد شرکت کردم. سال دوم دبیرستان هم در مسابقات نجوم شرکت کردم و نقره کشوری را به دست آوردم.»
علیرضا که در گفت و گو با اصفهان زیبا سخن می گوید، مشکلات دانش آموزان دبیرستانی را مطرح می کند: «کمبود معلمان فیزیک، شیمی و امکانات آزمایشگاهی مهمترین مشکلات دانش آموزان شهرستانی است نه اینکه پایتخت نشینها مشکلی نداشته باشند؛ اما مسئولان به مشکلات شهرستانیها کمتر توجه میکنند. من برای حل مشکلاتم برای رسیدن به المپیاد توانستم از راهنمایی دانشآموزان المپیادی سالهای گذشته کمک بگیرم تا به اینجا برسم. آنها راجع به منابع و برنامه ریزی با من صحبت میکردند. برای رسیدن به هدفم، کتابهایی در مقاطع مختلف مطالعه کردم تا به همه جزئیات فیزیک مسلط شوم.»این برنده مدال طلای فیزیک می گوید: برای رسیدن به المپیاد تلاش و پشتکار زیادی داشتم و روزی پنج ساعت مطالعه میکردم. پدر و مادرم خیلی به من کمک کردند که بتوانم مدال بیاورم. پدرم کارمند است و مادرم ماما و من فرزند اول خانواده هستند.او در پاسخ به این سوال که توجهات خانواده و معلمان چقدر میتواند به موفقیت دانشآموزان کمک کند، بیان میکند: حمایت خانواده و معلمان مدرسه برای من بسیار مهم است. امیدوارم وضعیت بهتری برای دانش آموزان فراهم شود تا همه بتوانند در المپیادها شرکت کنند و این موضوع رخ نمیدهد مگر با فراهمآوری امکانات، اما تلاش دانش آموزان حتی با امکانات محدود برای ورود به المپیاد حرف اول را میزند.علیرضا اول به درس فیزیک و بعد به ریاضی علاقه مند است و برای تفریح اغلب فیلم های خارجی و سینمایی را می بیند.او از تئوری محور بودن دروس سخن می گوید: «دروس علوم تجربی، تئوری محور است با توجه به اینکه دانش آموزان فقط نباید با کتاب سر و کار داشته باشند و درسهایی مانند فیزیک و شیمی باید همزمان با تئوری خواندن، با آزمایشگاه همراه باشد. متأسفانه در برخی از مدارس، آزمایشگاه وجود ندارد و دانش آموزان اصلا برای وجود آزمایشگاه در مدرسه مطالبه گری نمی کنند.دروس عملی و کارگاهی در کنار آزمایشگاه، مفهوم بهتری به درس میدهد و باعث میشود تا دانشآموزان با مفاهیم درس به صورت عمیقتر آشنا شوند. بنابراین نمیتوان نقش بسیار مهم آزمایشگاه را در کنار دروس عملی نادیده گرفت.» به اعتقاد علیرضا فیزیک، علم اندازه گیری و پیشگویی وقایع است. در فیزیک با رویدادهایی که در طبیعت وجود دارد، آشنا میشویم. من از کودکی به انجام بازیهای پازلی، معمایی و فکری علاقه داشتم و همین علاقهمندی من باعث شد تا درس فیزیک را دوست داشته باشم. درس خواندن همیشه برای من لذت بخش بوده و هست. من معلمان زیادی نداشتم؛ اما از تجربیات دانشآموزان نخبه و مدالآور سالهای گذشته کمک گرفتم تا موفق شوم. او از کم و کاستیهایی که در باشگاه دانشپژوهان جوان وجود داشت، حرف میزند: «در تابستان در یک اردوی دو ماههای 10 نفر انتخاب می شوند که طلای کشوری هستند و پنج نفر برای تیم ملی المپیاد برگزیده می شوند. کم لطفیهای برخی از مسئولان باشگاه باعث شد تا برخی از دانش آموزان شهرستانی ناراضی شوند. نبود امکانات آموزشی و رفاهی کافی یکی از مهمترین کمبودهای این مرکز بود که مسئولان باید به آن رسیدگی کنند. برخی از دانشآموزان شهرستانی به خوابگاه نیاز داشتند؛ اما امکانات و تجهیزات لازم برای آنها فراهم نبود.در پاسخ به صحبتهای علیرضا، عباسعلی مظفری، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور در گفت وگو با اصفهان زیبا میگوید: گاهی دلتنگی و دوری از خانواده در طول اردو دانشآموزان را آزار میدهد و همین موضوع باعث میشود تا آنها بهانهگیر شوند و توقع بیشتری از ما داشته باشند. این مکان در بهترین نقطه پایتخت قرار دارد و مسئولان امکانات مناسب و مطلوبی را فراهم کردهاند تا به دانش آموزان در دورههایی که به اردو می آیند کمتوجهی نشود.به گفته او، استان اصفهان شرایط خوبی برای پرورش استعدادهای درخشان دارد و توقع ما از دانش آموزان اصفهانی بیشتر است.مظفری از تأسیس باشگاه دانش پژوهان در اصفهان خبر میدهد و میگوید: در آیندهای نزدیک این مرکز در اصفهان راهاندازی میشود تا دانشآموزان و استعدادهای درخشان اصفهان بتوانند در این حوزه بیشتر وارد شوند.معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور بیان می کند: ما راغب هستیم که در راستای ارتقای تحصیلی به دانشآموزان در سراسر کشور کمک کنیم و هر کس در این باشگاه، مدال بیاورد عضو باشگاه میشود و ما از توانمندی های او برای عضوهای جدید استفاده میکنیم و رسانه ها میتوانند در این زمینه راهگشا باشند.