سود زیاد تسهیلات بانکی، بلای جان صنعتگران شهرضا

یکی از مهمترین معضلات صنعتگران و فعالان اقتصادی، سود زیاد تسهیلات بانکی و وثیقه های سنگین مورد مطالبه این مراکز اقتصادی برای اعطای وام است، این مشکلات در حالی است که کمبود سرمایه به ویژه سرمایه درگردش و سرمایه ثابت مشکل اصلی بسیاری از صنعتگران است.

ایمنا: یکی از مهمترین معضلات صنعتگران و فعالان اقتصادی، سود زیاد تسهیلات بانکی و وثیقه های سنگین مورد مطالبه این مراکز اقتصادی برای اعطای وام است، این مشکلات در حالی است که کمبود سرمایه به ویژه سرمایه درگردش و سرمایه ثابت مشکل اصلی بسیاری از صنعتگران است.
این شهرستان یکی از مهمترین مراکز صنعتی در استان اصفهان محسوب می‌شود، وجود شهرک شیمیایی رازی به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان و شهرکهایی همچون سپرآباد، امیرکبیر و اسفرجان، در کنار وجود مزیتهایی همچون بین راهی بودن و پیشینه تجاری، این شهرستان را به یکی از بهترین مناطق سرمایه گذاری استان تبدیل کرده است.
اما صنعتگران این شهرستان مشکلاتی دارند که مهمترین آنها کمبود سرمایه ثابت و درگرش است، تنها منبع تأمین این سرمایه نیز بانکها هستند اما شرایط ویژه حاکم بر روند اعطای تسهیلات بانکی نه تنها این معضل را حل نکرده است بلکه باعث شده تا برخی از واحدهای صنعتی در آستانه ورشکستگی و مزایده اموال از سوی بانک قرار گیرند.
علی یزدانی از فعالان صنعتی مستقر در شهرک رازی شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: رکود حاکم بر بازار بر کسی پوشیده نیست، ممکن است آمارها رشد اقتصادی را نشان دهد اما واقعیت موجود کاهش تقاضا را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بار مالی سنگینی را بر صنایع تحمیل می‌کند و از سوی دیگر ناقص بودن زنجیره تولید در کشور که منجر به خام فروشی و صادرات بدون رنامه شده نیز صنایع را با مشکل مواجه کرده است.
این فعال صنعتی اذعان کرد: متأسفانه نخستین راهکار برای مقابله با بحران اقتصادی ایجاد شده در هر واحد صنعتی، تعدیل نیروی انسانی است که این مسئله هرچند مطابق میل صاحبان صنایع نیست اما در مقابل فروش کارخانه و تعطیلی کلی واحد صنعتی، بهترین راهکار است.
مرتضی باطنی از دیگر فعالان اقتصادی این شهرک نیز در گفت و گو با ایمنا بیان کرد: بانکها ما را بیچاره کرده‌اند، انگار کسی به فکر صنایع باقی مانده نیست.
اما اسرافیل احمدیه - رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان در گفت و گو با ایمنا، خبر از ارائه تسهیلاتی داد که استفادهاز آنها برخی از مشکلات این صنعتکران را برطرف می‌کند:
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح رونق صنایع در این استان، عنوان کرد: طرح رونق در صنایع از خردادماه سال گذشته شروع شد و در شهریورماه همان سال ثبت نام در سامانه مربوط به آن به اتمام رسید، در استان اصفهان حدود ۴۷۰۰ مورد در این سایت ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۸۱ مورد مربوط به شهرستان شهرضا بوده است.
وی ادامه داد: در استان از مجموع موارد ثبت نام شده، حدود ۲۳۰۰ مورد به بانکها معرفی شده که از این تعداد حدود ۱۱۷۰ مورد منجر به دریافت ۸۱۳ میلیارد تومان تسهیلات شد، این در حالی است که در شهرستان شهرضا از مجموع موارد ثبت نام شده حدود ۱۳۳ مورد به بانکها معروفی شد و نهایتاً ۵۳ مورد تسهیلات سرمایه درگردش به میزان ۵۷ میلیارد تومان دریافت کردند.
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان تصریح کرد: در بین همه سرمایه گذاریها سرمایه درگردش، بانک مرکزی دوره گردش یکساله را برای آن در نظر گرفته بود اما باز هم گفته شده که برای یکسال دیگر قابل تمدید است بنابراین اگر صاحبان صنایع مشکلی در این زمینه دارند مراجعه کنند تا این مشکل برطرف شود.
احمدیه گفت: ۱۲۲ نفر از شهرضا هم برای دریافت سرمایه ثابت ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۷۶ مورد به بانکها معرفی شدند و در تاکنون ۲۲ مورد موفق به دریافت تسهیلاتی به میزان ۱۲ میلیارد تومان شدند.
وی اظهار کرد: بانکها زیاد تمایلی به پرداخت سرمایه ثابت ندارند، ما هم این مشکل را قبول داریم و باید در سطح کلان کشور این معضل برطرف شود.
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان بیان کرد: خانه صنعت معدن استان تحقیقی از ۲۰۰ واحد دریافت کننده تسهیلات سرمایه درگردش در استان انجام داد و در آن تحقیق اشتغال این واحدها را در بازه زمانی خرداد تا اسفند ۹۴ مورد مقایسه قرار داد که منفی ۴.۵ درصد بوده است، در همان تحقیق بازه زمانی خرداد تا اسنفد ۹۵ نیز بررسی شده که ۹.۷ درصد رشد داشته است.
احمدیه اضافه کرد: در همان تحقیق اعلام شد که در بازه زمانی اسفند ۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن نیز ۱۲.۶ درصد رشد اشتغال داشته است.
وی گفت: برخی اوقات به یک واحد صنعتی وام نمی‌دهیم چون مشکل فروش دارد در حالی که تولید دارد در چنین شرایطی پرداخت تسهیلات به این واحدها باعث بدهکاری بیشتر آنها خواهد شد پس باید اقدامات حمایتی برای ایجاد بازار فروش هم اقداماتی انجام شود.
رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان عنوان کرد: برای پرداخت وام از تأمین اجتماعی اشتغال واحدهای مختلف استعلام شده، برای ارزش افزوده و انرژی مورد نیاز واحدها هم رکود یا رونق واحدها مورد بررسی قرار گرفته است.



ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار