فروش محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی در اولویت قرار دارد
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: هدفگذاری بازاریابی و فروش برای سال جاری 7 میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت است که تحقق این هدف رکورد جدیدی در فروش شرکت خواهد بود.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: هدفگذاری بازاریابی و فروش برای سال جاری 7 میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت است که تحقق این هدف رکورد جدیدی در فروش شرکت خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود اکبری در رابطه با آخرین وضعیت تولید و فروش این شرکت اظهار کرد: هدفگذاری بازاریابی و فروش برای سال جاری 7 میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت است که تحقق این هدف رکورد جدیدی در فروش شرکت خواهد بود.
وی افزود: بیشترین افزایش تولید در بخش ورقهای گرم و تختال است و تولید محصولات سرد و پوششدار با ظرفیتهای قبل انجام خواهد شد.
*تمرکز بر بازار داخل برای فروش محصولات
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: از آنجاییکه نیاز بازار داخل به ورقهای فولادی بیش از سایر بخشها بوده و رویکرد شرکت در درجه اول تأمین نیاز صنایع داخلی است، بر همین اساس تولید این بخش افزایش پیدا کرده است.
اکبری در همین راستا خاطرنشان کرد: تمرکز بر بازارهای داخلی به معنای عدم عرضه محصول به بازارهای جهانی نیست، چرا که به دست آوردن برند و جایگاه شناختهشده و معتبر در بازارهای جهانی کار آسانی نیست و این مهم باید حفظ شود؛ همچنین در برخی از محصولات، از جمله تختال، تولید مازاد وجود دارد که تنها راهحل رفع آن، صادرات محصول است.
*رشد 19 درصدی فروش محصولات در چهار ماهه ابتدایی سال
وی به آخرین آمار تولید و فروش چهارماهه سال جاری فولاد مبارکه اشاره کرد و اذعان داشت: میزان فروش محصولات در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال 95 رشد 19 درصدی را نشان میدهد و این عدد از یکمیلیون و 817 هزار تن در سال 95 به دو میلیون و 180 هزار تن برای سال جاری رسیده است.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه از رشد عرضه داخلی محصولات این شرکت خبر داد و گفت: در بازه زمانی چهار ماهه ابتدایی سال، عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار داخل با رشد 53 درصدی روبهرو شده است و از رقم یکمیلیون و 238 هزار تن در سال 95 به یکمیلیون و 890 هزار تن در سال جاری رسیده است.
اکبری تأکید کرد: آمار صادراتی محصولات فولاد مبارکه نشان میدهد که صادرات این شرکت در چهارماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته که طبق آمار میزان صادرات این شرکت از 812 هزار تن در سال 95 به 290 هزار تن در سال 96 رسیده است.
*صادرات هدفمند با تأکید بر رفع نیاز داخلی
وی یادآور شد: بیشترین میزان صادرات، مربوط به محصول تختال بوده است و صادرات برخی دیگر از محصولات همچون محصول گرم کاهش یافته است و از 606 هزار تن در سال 95 به 104 هزار تن در سال 96 کاهش یافته است که افت 83 درصدی را نشان میدهد.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در خصوص رشد قیمتهای داخلی بیان کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار بر این افزایش قیمتهای داخلی، رشد قیمتهای جهانی بوده است و رشد قیمتی قابل توجه الکترود که از 2 هزار دلار به ازای هر تن به 20 هزار دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.
*رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی
وی رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی را یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت محصولات دانست و اضافه کرد: قیمت قراضه سنگین در بازار داخل 320 تومان به ازای هر کیلوگرم در ماههای اخیر رشد کرده و از 950 تومان در هر کیلوگرم به حدود 127 تومان در هر کیلوگرم رسیده است.
اکبری در ادامه در رابطه با رشد قیمت سنگآهن گفت: قیمت سنگآهن ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان است که با افزایش قیمت این محصول، قیمت سنگآهن هم به همان نسبت افزایش مییابد.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه یادآور شد: بر اساس چشمانداز 1404 فولاد مبارکه، افزایش تولید محصولات فولادی و حفظ سهم 45 درصدی از تولید فولاد خام کشور برای این شرکت در نظر گرفته شده است و مهمترین استراتژیهای شرکت، سرمایهگذاری در راستای تأمین مواد اولیه، کاهش هزینههای تولید و افزایش سودآوری است که به حفظ حقوق صاحبان سهام منجر میشود.
*بهرهبرداری از گندلهسازی سنگان
وی تصریح کرد: به دلیل وجود مشکلاتی در خصوص تأمین مواد اولیه گامهایی در جهت رفع این مشکل برداشته شده است که از این جمله میتوان به واحد 5 میلیون تنی گندلهسازی سنگان که به بهرهبرداری رسمی رسیده است، اشاره کرد.
اکبری بیان کرد: پروژه افزایش ظرفیت تولید مجتمع فولاد سبا از 700 هزار تن به یکمیلیون و 600 هزار تن به اتمام رسیده و در آینده به طور رسمی افتتاح خواهد شد که با بهرهبرداری از این پروژه، به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه خواهد شد.
*استفاده از حداکثر توان تولید در فولاد مبارکه
معاون فروش و بازاریابی فولاد افزود: از سال 95 فولاد مبارکه با حداکثر ظرفیت تولید مشغول به کار است و مشکلی در زمینه تأمین نیاز داخل ندارد و این در حالی است که تقاضا برای محصولات فولاد مبارکه نیز در بورس کالا افزایش یافته است.
وی در رابطه با تأمین ورقهایی با ضخامت 3 میلیمتر و کمتر گفت: با توجه به تقاضای حقیقی واحدهای مصرفکننده این نوع ورقها، میزان نیاز صنایع لوله و پروفیل در حدود 5.1 میلیون تن است.
اکبری خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته به میزان یکمیلیون و 316 هزار تن ورق برای شرکتهای لوله و پروفیل تأمین کرده و از این میزان 976 هزار تن مربوط به ورقهای 3 میلیمتر و کمتر بوده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد اذعان داشت: میزان واردات ورقهای 3 میلیمتر و کمتر در حدود 866 هزار تن است و با احتساب تولید 200 هزار تنی واحدهای کوچکتر مانند نورد لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان این میزان در مجموع به حدود 2 میلیون تن میرسد که از این میزان حدود 510 هزار تن در شرکتهای نوردکار مصرف میشود.
اکبری در پایان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خالی شرکت فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز در صورتیکه جهت توانمندسازی و افزایش تولید این شرکتها سرمایهگذاری شود، نیاز داخلی میتواند بدون واردات تأمین شود و در این صورت حدود 300 هزار شغل جدید نیز در کشور ایجاد خواهد شد.