آشنایی با ادویه‌ها هل، تقویت کننده‌ای برای معده

مهسا تنگسیر کارشناس ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازارگیاهان دارویی درباره هل چنین نظری دارد: هل میوه‌ای کوچک به اندازه بند انگشت با پوست تیره و دانه‌های خوشبو است و از تیره زنجبیل‌هاست. این گیاه انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد.هل یکی از چاشنی‌های معطر برای استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباهاست که در این بین هندی‌هـــا و پاکستانی‌هــــا بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هستند.

اصفهان زیبا: مهسا تنگسیر کارشناس ارشد گیاهان دارویی و عضو گروه علمی بازارگیاهان دارویی درباره هل چنین نظری دارد: هل میوه‌ای کوچک به اندازه بند انگشت با پوست تیره و دانه‌های خوشبو است و از تیره زنجبیل‌هاست. این گیاه انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد.هل یکی از چاشنی‌های معطر برای استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباهاست که در این بین هندی‌هـــا و پاکستانی‌هــــا بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هستند.
این گیاه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. مطابق این نظر جویدن دانه‌های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می‌تواند بوی نامطبوع دهان را نیز خنثی کند. دانه‌های آن خواص گرمابخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کند. اشتها را تحریک می‌کند و عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد.یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند این گیاه جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می‌توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ‌ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می‌شود، خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند. دیگر آنکــــه خاصیـــت داروی اکســـپکتورانت را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و ســـینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند. ضمنا چنان‌که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی موثر است. همچنین کلیه‌ها را تقویت می‌کند و گفته می‌شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است. ضمنا ضدنفخ و بادشکن است و به هضم غذا هم کمک می‌کند. از آن به عنوان دارو برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب نیز استفاده می‌کنند. مصرف دم‌کرده آن مفرح، مقوی معده، لطیف و بادشکن است و نوشیدن دم کرده داغ آن موجب تسکین کولیت، سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و بیحالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود.در صورتی که عرق بدبویی دارید یا دهان شما بوی خوبی نمی‌دهد، شش گرم هل را با غلافش به‌صورت چای دم کنید و در طول یک روز به مرور بنوشید. البته مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می‌دهد و همچنین برای روده‌ها مضر است.

طرز تهیه دم کرده هل: مقدار 30 گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید. هل را همچنین می توان موقع دم کــــردن چای، به آن اضافــــه کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار