راه‌اندازی سامانه خدماتی 193 برای اولین بار در کشور

قائم‌مقام مشارکت‌های بهزیستی کشور با حضور در اصفهان و رونمایی از سامانه خدماتی 193 خبر داد: این سامانه تلفنی برای ارائه خدمات به خیرین راه‌اندازی شده و از طریق آن افرادی که کمک‌های نقدی یا غیر نقدی برای گروه خاص به انتخاب خود داشته باشند می‌توانند با تماس گرفتن اعلام آمادگی کرده و بیش از 2 هزار و 500 وسیله نقلیه به‌صورت رایگان اعلام آمادگی کرده‌اند که تا در طی 24 ساعت پس از تماس به فرد خیر مراجعه کرده و کالای اهدایی او را به مقصد انتخابی برسانند.

مینا عباسپور- اصفهان امروز: قائم‌مقام مشارکت‌های بهزیستی کشور با حضور در اصفهان و رونمایی از سامانه خدماتی 193 خبر داد: این سامانه تلفنی برای ارائه خدمات به خیرین راه‌اندازی شده و از طریق آن افرادی که کمک‌های نقدی یا غیر نقدی برای گروه خاص به انتخاب خود داشته باشند می‌توانند با تماس گرفتن اعلام آمادگی کرده و بیش از 2 هزار و 500 وسیله نقلیه به‌صورت رایگان اعلام آمادگی کرده‌اند که تا در طی 24 ساعت پس از تماس به فرد خیر مراجعه کرده و کالای اهدایی او را به مقصد انتخابی برسانند.

دکتر محمدعلی کوزه‌گر با تأکید بر اینکه بودجه‌های این سازمان به‌صورت غیرمتمرکز صرف خدمات به مددجویان می‌شود افزود: در سال ۹۵ میزان برآورد شده آمار خدمات غیر نقدی که ارزش‌گذاری کرده‌ایم مبلغ 990 میلیارد تومان بوده است. ضمن اینکه کمک‌های نقدی با مبلغ ۵۶۰ میلیارد تمان علی‌رغم اینکه عدد بزرگی است اما باید گفته شود که این کمک‌ها به‌صورت مستقیم و متمرکز به داخل سازمان و حساب بهزیستی وارد نمی‌شود بلکه در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی در مناسبت‌های مختلف مستقیماً توسط مردم و خیرین به مراکز مختلف این سازمان واریز و اهداشده است. ما مردم به خود مراکز کمک می‌کنند. مثل شیرخوارگاه‌ها. ممکنه آمار ما در اصل افزون‌تر هم باشد.

کمک نقدی 560 میلی‌تر تومانی در سال 95 به بهزیستی

وی افزود: اعتبارات کل سازمان در حدود ۲ هزار هفت‌صد هزار تومان در سال است که این تنها 10 درصد پتانسیل ماست و در صورت رعایت عدالت توزیعی بستر مسئولیت‌پذیری اجتماعی فعال‌شده و این میزان افزایش میابد. قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی افزود: وقتی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم و باکار کردن سود دریافت می‌کنیم در قبال آن نسبت به جامعه مسئول هستیم و باید سلامت جامعه تأمین شود. وی اظهار داشت: غربی‌ها دو یا سه دهه است که روی این نقش‌پذیری کار می‌کنند و ما هم وقتی به گذشته خود و آموزه‌های دینی خودمان نگاه می‌کنیم این امر مهم شمرده‌شده است و احکامی چون کار خیر، زکات و زکات فطره وجود دارد و این فرهنگ دینی ما است. کوزه‌گر بابیان این‌که کمک کردن حتماً نباید زیاد باشد و حتی هزار تومان نیز در بحث خیر جمعی مهم است، ابراز داشت: ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری در کشور توسط رسانه‌ها و با انعکاس خبر‌های بهزیستی و بازتاب نقاط ضعف و کاستی‌ها به جامعه ممکن است. وی تصریح کرد: کمک‌ها و خدمات به بهزیستی در حال افزایش است و خدمات فقط ریالی نیست و کمک‌های غیر نقدی هم وجود دارد. سعی می‌شود کمک‌ها به خیریه‌هایی که بضاعت کمتر دارند سوق داده شوند؛ اصفهان پایه‌گذار سامانه 193 خدمات شهری بوده است و تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده تا کمک خیرین به مراکز از این طریق صورت پذیرد. وی ادامه داد: شرکت‌ها باید به مسئولیت اجتماعی خود توجه کنند؛ شرکت‌های خودروسازی که مسبب برخی آسیب‌های اجتماعی هستند باید در قبال این آسیب‌ها به جامعه هدف و بهزیستی کمک کنند.

240 هزار معلول در اصفهان

کوزه‌گر اعلام کرد: جامعه آماری معلولان کشورمان حدود میلیون و 300 هزار نفر است، 65 درصد از این جمعیت یا قریب به 800 هزار نفر مختص به مردان و 35 درصد این آمار مربوط به زنان است. طبق آمار اعلام‌شده حدود 240 هزار معلول در استان اصفهان شناسایی‌شده‌اند و بیش از 120 هزار نفر از آنان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. سهم کلان‌شهر اصفهان نیز حدود 100 هزار معلول است که به‌طور تقریبی نیمی از این جمعیت را مردان و 50 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد. همچنین در اصفهان 80 تشکل امور معلولان وجود دارد که 50 تشکل آن درزمینه‌های مختلف فعال است. بر پایه آمار موجود، بیشترین معلولیت‌ها در استان به ترتیب شامل معلولیت ذهنی، معلولیت جسمی و حرکتی، ناشنوایی و کم شنوایی، بیماران اعصاب و روان، نابینایی و کم بینایی است.

23 درصد شیوع بیماری‌های سلامت روان در اصفهان

هم چنین مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان شیوع بیماری‌های روانی در استان اصفهان تصریح کرد: میزان شیوع این بیماری در جامعه طی آمار چهار سال گذشته 8/23 درصد است و پیش بینی می‌شود که امروز رشد داشته باشد. صادقی همچنین با تاکید بر اینکه این روزها باید بیش از درمان بیماران روانی به دنبال مسئول و متولی اصلی سلامت در جامعه باشیم، تصریح کرد: در سلامت روان جامعه و به ویژه سلامت روان زنان متولی اصلی تعیین و برنامه‌ای جامع در این خصوص تدوین شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار