حراج‌ فصل بازار مسکن اصفهان

قیمت‌های حبابی در بازار رهن‌ و اجاره یا همان بازارگرمی صاحب‌خانه‌ها به صورت کامل تمام شد و امروز قیمت‌ها در این بازار واقعی هستند، زیرا تاکنون نیمی از بازار تابستانی مسکن تمام شده است و اگر صاحب‌خانه‌ها موفق به اجاره‌دادن ملک خود نشوند شاید مجبور‌باشند یک‌ سال منتظر مستاجر بمانند. ازطرفی تعداد خانه‌های فروشی اصفهان روز به روز در حال افزایش است. در مناطقی که تا چند روز پیش هیچ خانه‌ای برای خرید وجود نداشت، امروز بیش‌ از 10 ها خانه‌ برای فروش به مشاوران املاک سپرده‌ شده‌است تا با این تعداد خانه‌ فروشی و کاهش قیمت‌ رهن‌ و اجاره در هفته‌ دوم‌ مرداد، بازار مسکن اصفهان وارد فاز جدیدی شود.

اصفهان زیبا: قیمت‌های حبابی در بازار رهن‌ و اجاره یا همان بازارگرمی صاحب‌خانه‌ها به صورت کامل تمام شد و امروز قیمت‌ها در این بازار واقعی هستند، زیرا تاکنون نیمی از بازار تابستانی مسکن تمام شده است و اگر صاحب‌خانه‌ها موفق به اجاره‌دادن ملک خود نشوند شاید مجبور‌باشند یک‌ سال منتظر مستاجر بمانند. ازطرفی تعداد خانه‌های فروشی اصفهان روز به روز در حال افزایش است. در مناطقی که تا چند روز پیش هیچ خانه‌ای برای خرید وجود نداشت، امروز بیش‌ از 10 ها خانه‌ برای فروش به مشاوران املاک سپرده‌ شده‌است تا با این تعداد خانه‌ فروشی و کاهش قیمت‌ رهن‌ و اجاره در هفته‌ دوم‌ مرداد، بازار مسکن اصفهان وارد فاز جدیدی شود.

بازار‌ خرید و فروش
میانگین قیمت‌ آپارتمان‌ها و خانه‌های فروشی اصفهان در هفته‌ دوم مرداد به ترتیب افزایش و کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت آپارتمان‌های فروشی در هفته‌ اول مرداد برابر با 316 میلیون تومان بود که در این هفته به 352 میلیون تومان رسید تا شرایط ایده‌آل آپارتمان‌های ارزان‌ تمام شود. در مقابل شرایط خرید خانه‌ها بهتر از هفته‌ اول مرداد بود؛ زیرا میانگین قیمت خانه‌های فروشی شهر اصفهان از یک میلیارد و 814 میلیون تومان به 888 میلیون تومان در هفته‌ دوم مرداد رسید. اما برای بررسی چرایی این نوسانات باید به سهم بازه‌های قیمتی مختلف توجه کرد. تعداد آپارتمان‌های کمتر از 200 میلیون و بیشتر از 700 میلیون تومان به صورت همزمان در هفته‌ دوم مرداد با کاهش‌ همراه بوده‌است ولی افزایش بازه‌ 400 تا 700 میلیون تومان از 8 درصد در هفته‌ اول مرداد به 20 درصد در این هفته‌ دلیل اصلی تغییر متوسط قیمت آپارتمان است. اما بازه‌ قیمتی 200 تا 400 میلیون تومان برای دومین هفته‌ متوالی بالاتر از 60 درصد باقی ماند؛ معمولا این بازه دارای بیشترین سهم‌ است ولی بازه‌ 4 درصدی بیشتر از 700 میلیون تومان در طول این هفته‌ کمترین سهم را طی ماه‌های گذشته داشت.در مـــورد خانه‌هــــای فروشی هنوز 92 درصد از آنها بالاتر از 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند و حتی خانه‌های بالاتر از 700 میلیون تومان اصفهان از هفتم تا 13 مرداد با افزایشی 8 درصدی به 38 درصد از کل خانه‌های فروشی رسیده‌است، ضمن‌اینکه دلیل کاهش متوسط قیمت خانه در این هفته‌ نسبت به هفته‌ قبل عرضه‌ 8 درصد خانه‌ فروشی با قیمت‌ کمتر از 200 میلیون تومان نیست؛ زیرا اگر این 8 درصد از جامعه‌ آماری حذف شود باز هم متوسط قیمت‌ها به 920 میلیون تومان می‌رسد که نصف هفته‌ گذشته است.دلیل کاهش متوسط قیمت خانه در طول این هفته‌ کمتر شدن خانه‌های میلیاردی است که تاثیر زیادی بر روی میانگین می‌گذارند. اگر هفته‌ اول مردادماه 50 خانه با قیمتی بالاتر از دو میلیارد عرضه شده‌ بود، در این هفته‌ خانه‌های میلیاردی معمولا کمتر از دو میلیارد تومان قیمت‌ داشتند.

بازار رهن‌ و اجاره
گرمای‌ بازار رهن‌و اجاره در دومین هفته‌ از مرداد‌ آنقدر زیاد بود که حتی تعداد زیادی خانه برای کرایه قرار گرفت. تعداد خانه‌های اجــــاره‌ای اصفهــان در این بازه‌ زمانی نسبت به یک‌ سال گذشته بی‌سابقه‌است و جالب اســـت بدانیــــد
با اینکه‌ تعداد خانه‌های اجاره‌ای در این هفته‌ زیاد بود؛ اما میانگن قیمت‌ رهن و اجاره‌ بالا نرفت.اطلاعات جامعه آماری مورد بررسی نشان می‌دهد که متوسط قیمت رهن و اجاره در این هفته‌ به ترتیب معادل 15 میلیون و 890 هزار تومان است. گران‌ترین خانه و آپارتمان اجاره‌ای اصفهان 200 میلیون تومان پول رهن‌ داشتند و اجاره‌ آنها حداکثر به چهار میلیون تومان می‌رسید. در مجموع هفته‌ دوم مرداد هم از نظر قیمتی و هم از نظر حجم عرضه زمان خوبی برای ورود به بازار‌ رهن‌و اجاره‌ توسط مستاجران‌ بود و همان طور که پیش‌بینی می‌شد شرایط این بازار نسبت به ابتدای فصل تابستان از زمین تا آسمان‌ تغییر کرده‌است. در خرداد و تیر تعداد املاک اجاره‌ای کم بود، به همین دلیل صاحب‌خانه‌ها ملک‌ خود را با هر قیمتی اجاره می‌دادند. آن زمان پیش‌بینی شد که این وضعیت تا اواسط تابستان تغییر خواهد کرد که چنین شد. اگر قصد اجاره‌ یک خانه یا آپارتمان را دارید اکنون بهترین زمان است.

وضعیت مناطق مختلف اصفهان در بازار مسکن
دو محله‌ میرزا‌ طاهر و جی دارای بیشترین تعداد خانه‌ و آپارتمان فروشی در هفته‌ دوم‌ مرداد بودند. البته خانه‌های فروشی در میرزا‌طاهر و آپارتمان‌ها در محله‌ جی قرار داشتند. محله‌ میرزا‌طاهر برای نخستین‌بار در این لیست قرار می‌گیرد و میزبان خانه‌هایی است که 45 درصد از آنها قیمتی میلیاردی دارند. در مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته همیشه نصف خانه‌های فروشی این محله‌ قیمتی بیشتر از 999 میلیون تومان داشتند. از هفتم تا 13 مرداد نیز میانگین قیمت خانه در این محله برابر یک میلیارد‌ و 650 میلیون تومان بود که ارزان‌ترین و گران‌ترین خانه‌ها به ترتیب 700 میلیون و دو میلیارد و 700 میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند.اما 10 درصد از آپارتمان‌های فروشی اصفهان در هفته‌ مورد بررسی در محله‌ جی هستند. محله‌ای که قیمت‌ آپارتمان‌های فروشی‌اش معمولا بین 200 تا 270 میلیون تومان است. میانگین قیمت‌ آپارتمان در این محله به 248 میلیون تومان می‌رسد. این محله نیز مانند میرزا‌ طاهر به ندرت در لیست پرفرو‌ش‌ترین محلات اصفهان قرار می‌گیرد.

نام‌ هفته‌ دوم مرداد: حراج فصل خانه!
تحـــولات بازار مسکن همگـــی قابل پیش‌بینی هستند، مانند کاهش قیمت رهن‌ و اجاره یا ارزان‌ شدن آپارتمان، ولی تقریبا هیچ‌ کدام از کارشناسان و مشاوران‌ املاک افزایش عرضه‌ خانه‌ به خصوص در محلات لوکس اصفهــــان را پیش‌بینی نکرده‌بودند. در واقع هنوز کاملا مشخص نیست که چرا در مرداد حجم خانه‌های فروشی تا این حد افزایش پیدا کرده است؟ به خصوص در مناطقی مانند میرزا‌طاهر که بالاشهر اصفهان محسوب می‌شود.تحقیقات در این محله نشان می‌دهد که تعداد زیادی صاحب‌ خانه به صورت هماهنگ املاک خود را برای فروش قرار داده‌اند، البته هیچ‌ کدام از آنها قیمت‌ شکنی نکرده‌اند ولی افراد زیادی می‌پرسند که آیا این حرکت یکسان برنامه‌ریزی‌شده‌است؟ از طرفی در مناطقی مانند زینبیه‌ نیز خانه‌های فروشی در مرداد ‌ افزایش چشم‌گیری پیدا کرده‌‌است. بعضی از مشاوران‌ املاک در توجیه‌ این رفتار می‌گویند که این صاحب‌خانه‌ها از ابتدای سال قصد فروش داشته‌اند ولی با توجه به پیش‌بینی‌ بانک جهانی و دیگر کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت مسکن در تیر‌ منتظر تغییرات ماندند و حالا به فکر فروش خانه‌ خود هستند.البته تعداد زیادی از صاحب‌خانه‌ها در مناطق لوکس اصفهان در گذشته به دنبال ساخت‌ و ساز بودند ولی عدم‌ رونق بازار مسکن و فروش نرفتن آپارتمان‌ها در این مناطق باعث‌ شده تا به فکر فروش و سرمایه‌گذاری در بخش دیگری باشند. اما برای تحلیل کاملا این رفتار باید منتظر ماند و دید که آیا این وضعیت در هفته‌های آینده نیز ادامه پیدا می کند؟ و بیشتر به سمت کدام مناطق می‌رود. به هر‌حال از نظر حجم عرضه فعلا زمان خوبی بـــرای خریــــد خانـــــه در مناطـــــق لوکـــــس شـــهـــر است.

ارسال نظر