کارت ملی هوشمند 3 میلیون اصفهانی در انتظار صدور

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: تنها یک میلیون و 467 هزار فقره کارت هوشمند در استان اصفهان صادر شده است که با توجه جمعیت بالای 15 سال استان، هنوز 3 میلیون کارت ملی هوشمند صادر نشده است.

  • مدیرکل پست استان اصفهان گفت: تنها یک میلیون و 467 هزار فقره کارت هوشمند در استان اصفهان صادر شده است که با توجه جمعیت بالای 15 سال استان، هنوز 3 میلیون کارت ملی هوشمند صادر نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید رجالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به راه‌اندازی سامانه سیماک در استان اصفهان، اظهار داشت: برای راه‌اندازی این پروژه در استان، بخشی از اداره کل پست استان را برای اجرا این سیستم در نظر گرفتیم که این اتفاق به دست حسین مهری و هیأت‌مدیره شرکت ملی پست، آقای سیستانی مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب و سایر مدیران عالی‌رتبه شهری و استانی رخ داد.

وی اصفهان را یازدهمین استان آغازکننده طرح سیماک معرفی کرد و بیان کرد: یک زیرساخت نرم‌افزاری دانش‌بنیان به‌منظور مدیریت املاک و اماکن تهیه‌شده است که شرکت ملی پست راه‌اندازی و اجرای این طرح را عهده‌دار شده است تا مدیریت اموری که مربوط به املاک و اماکن است در 28 دستگاه اجرایی و 3 دستگاه نظارتی عهده‌دار شود؛ این طرح و سامانه از مراجعات مختلف افراد به سازمان‌ها و ارگان‌ها جلوگیری شود و آلودگی‌های زیست‌محیطی و استعلامات فیزیکی را کاهش می‌دهد و سلامت سیستم اداری را ارتقا می‌دهد.

* سالیانه 70 میلیون استعلام فیزیکی در کشور

مدیرکل پست استان با اشاره به آمار 60 تا 70 میلیونی استعلامات فیزیکی در کشور، خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که به‌واسطه این استعلامات فیزیکی به کشور تحمیل می‌شود و به‌واسطه این سامانه دیگر شاهد جعل اسنادی و زمین‌خواری‌هایی که رخ می‌دهد؛ نخواهیم بود؛ جامعه هدف این سامانه ازجمله 28 دستگاه، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز خواهند بود که آموزش آن‌ها را در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهیم کرد.

وی در بخش دیگر با اشاره به‌نظام مدیریت نشانی مکان مرکز(جی نَف) که مربوط به بهنگام سازی اطلاعات و استاندارد کردن آدرس‌ها و متصل کردن کد پستی 10 رقمی به مختصات جغرافیایی مکان است؛ تصریح کرد: دو ابر پروژه سیماک و جی نَف در بحث شفافیت‌های اقتصادی، به اقتصاد مقاومتی کمک بسیار خواهد کرد؛ از سال گذشته، دولت یک سری وظایف حاکمیتی را به عهده شرکت ملی پست گذاشته است که از بسیاری از موازی کاری‌ها و فسادهای اداری و هزینه‌های اضافی که سازمان‌ها در تهیه نقشه و سیستم‌های کدینگ انجام می‌دهند؛ جلوگیری خواهد کرد.

* ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های دولت الکترونیک

رجالی ادامه داد: اگر مباحثی مانند دولت الکترونیک، شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک مطرح می‌شود باید زیرساخت‌های آن فراهم شود؛ حداقل خواست مردم این است که پلاک و کد پستی منازلشان مشخص باشد؛ این وظیفه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و در پست اصفهان نیز ما پیگیر تحول زیرساخت اداری هستیم.

وی با اشاره به غرفه اداره کل پست در نخستین نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری عنوان کرد: در روز 15 مردادماه سال جاری، برای نخستین بار همایشی را برگزار کردیم که مربوط به مباحث تجارت الکترونیک، پست هوشمند و صنعت بود؛ به سمتی می‌رویم که پست نه‌تنها در خدمت مردم که در خدمت صنعت هم قرار بگیرد و بحث تجارت الکترونیکی نیز توسعه پیدا کند؛ البته رشد کافی را در این زمینه نداشته‌ایم چراکه یک یاز وظایف پست مدیریت و نظارت خریدوفروش‌ها و تراکنش‌های مالی تجارت الکترونیک توسط شرکت پست انجام شود.

مدیرکل پست استان ادامه داد: این وظیفه پست است که درزمینهٔ بسته‌بندی، تبلیغات، حمل‌ونقل و توزیع مویرگی محصولات صنعت کشور، در کنار صنعتگران باشد؛ با این کار دست دلال‌ها قطع می‌شود و هزینه‌های بالای توزیع، کاهش می‌یابد؛ با کمک و مساعدت خانه صنعت و معدن استان، اتاق بازگانی و نظام صنفی رایانه‌ای، به جایگاه نخست تجارت الکترونیک کشور، بازگردیم؛ پست این امکان را برای کسانی که صنایع خرد، صنایع‌دستی یا حتی مشاغل خانگی دارند؛ فراهم کرده است که بتوانند بازار برای محصولات خود، در سطح کشور فراهم کنند و محصول خود را به دست مصرف‌کننده داخلی یا حتی خارجی برسانند چراکه در قانون و اساسنامه شرکت پست این موضوع درج‌شده است.

* به ازای هر نفر یک مرسوله الکترونیک

وی در ادامه گفت: تا سال 1400 هدف‌گذاری کرده‌ایم که سرانه 1 را برای تجارت الکترونیک داشته باشیم یعنی هر نفر در سال حداقل یک‌بار از تجارت الکترونیک استفاده کرده باشد و یک مرسوله الکترونیک را داشته باشد؛ در اصفهان بسیاری از خدمات پستی راه‌اندازی شده است که در خیلی از استان‌های کشور وجود ندارد و نمونه آن سامانه جامع استعلام خدمات نیابتی است؛ سامانه پست و دانشگاه نیز یکی دیگر از این طرح‌ها است که دانشجویان می‌توانند مدارک تحصیلی خود را به‌صورت پستی دریافت کنند؛ پستمن نیز یکی از طرح دیگر است که باید ظرف یک ماه در شهر اصفهان و ظرف 3 ماه در شهرهای بزرگ استان، راه‌اندازی شود.

* اپلیکیشن «پُست‌من» در اصفهان راه‌اندازی شد

وی پستمن را یک اپلیکیشن آنلاین درخواست پیک موتوری معرفی کرد و اظهار داشت: کلیه کسانی که در حوزه پیک موتوری فعال هستند می‌توانند از این خدمتی که شرکت پست ارائه کرده است استفاده کنند.

رجالی با ارائه گزارشی از عملکرد چهارماهه نخست سال تصریح کرد: در استان، هزار و 16 واحد پستی داریم و 223 خط پستی، ارتباط بین واحدهای پستی شهری و روستایی که هم دولتی و هم خصوصی هستند را میسر می‌کنند؛ به ازای هر 4 هزار و 802 نفر جمعیت استان یک واحد پستی و برای هر 105 کیلومترمربع یک واحد پستی داریم؛ از زمان تحویل پست اصفهان، 86 نفر کاهش نیروی دولتی را داشته‌ایم که علیرغم کاهش نیروهای دولتی به‌تناسب آن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم و توسعه پست استان محقق شد؛ در بخش دولتی و خصوصی پست، 2 هزار نفر خدمات پستی را به مردم در سطح استان ارائه می‌کنند.

* روزانه 48 هزار مرسوله به استان اصفهان وارد می‌شود

وی با اشاره به 324 قرارداد منعقدشده با افراد حقیقی و حقوقی در سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: روزانه 48 هزار مرسوله به استان وارد می‌شود و 56 هزار مرسوله از استان صادر می‌شود؛ روزانه هزار مرسوله اینترنتی وارد و 230 مرسوله اینترنتی از استان خارج‌شده است که ظرفیت استان بسیار بیشتر است؛ در کل 5 میلیون 941 هزار مرسوله به استان وارد و 6 میلیون 854 هزار مرسوله از استان در این چهارماهه خارج‌شده است.

مدیرکل پست استان با اشاره به رشد 28 درصدی ترافیک ارسال مرسولات به نسبت مشابه پارسال اعلام کرد: درزمینهٔ قرارداد با سازمان‌ها و ادارات 46فقره قرارداد امضاشده است؛ 26 هزار 617 فقره میزان ترافیک ارسال مرسولات این 46 قرارداد بوده است؛ 20 فقره قرارداد با بانک‌های مختلف امضاشده است که درزمینهٔ توزیع اخطاریه و ابلاغیه‌ها و توزیع دسته‌چک‌ها کار انجام می‌دهیم.

* کارت ملی هوشمند 3 میلیون اصفهانی در انتظار صدور

رجالی تصریح کرد: در زمینه ثبت شرکت‌ها، ارسال اسناد و ... 286 هزار فقره خدمات‌رسانی بوده است؛ 333 هزار فقره خدمات به ثبت‌احوال ارائه شده که کارت ملی هوشمند نیز جزئی از این برنامه است.

وی در پایان ابراز داشت: بیش از 1.5 میلیارد ایستگاه برای خدمات ثبت‌احوال احداث کردیم که بخش اعظمی از ظرفیت این ایستگاه‌ها استفاده‌ نشده است و تنها یک میلیون و 467 هزار فقره کارت هوشمند در استان اصفهان صادر شده است که با توجه جمعیت بالای 15 سال استان، هنوز 3 میلیون کارت ملی هوشمند صادر نشده است.

ارسال نظر