حرکت کارناوال‌های عروسی در سطح شهر منجر به تصادف می‌شود

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت کارناوال‌های مراسم عروسی در محورهای ورودی به شهر اصفهان و در انتهای شب، برای عبور و مرور مردم مزاحمت ایجاد کرده و منجر به تأخیر مأموریت آمبولانس‌ها و تصادف می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت کارناوال‌های مراسم عروسی در محورهای ورودی به شهر اصفهان و در انتهای شب، برای عبور و مرور مردم مزاحمت ایجاد کرده و منجر به تأخیر مأموریت آمبولانس‌ها و تصادف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامرضا شیران پبش از ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ازدواج سنتی پسندیده و الهی است، عروس و داماد و خانواده‌های آنان با آرزو، صرف هزینه و تلاش‌های بسیار در شبی میمون با شاهد گرفتن فامیل و دوستان آغاز یک زندگی مشترک را جشن می‌گیرند تا زندگی، زایش، پویایی و سعادت از آن حاصل شود.

وی افزود: متأسفانه اتفاقاتی ناپسند که حتی بعضاً‌ خارج از کنترل عروس و داماد و یا خانواده اول آن‌هاست مشکلاتی را همان شب اول و در ترافیک از محل جشن به خانه بخت شیرینی جشن را تلخ می‌کند، کارناوال مراسم عروسی در محورهای ورودی به شهر اصفهان و در انتهای شب، برای عبور و مرور مردم مزاحمت ایجاد کرده و منجر به تأخیر مأموریت آمبولانس‌ها و تصادف می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: متوقف کردن خودروها، ایجاد راهبندان و رقصیدن در جاده که محل عبور مردم است و یا حرکات نمایشی خطرناک توسط برخی از خود بیخود شدگان راننده که معلون نیست چقدر تعهد به پاکی جشنی سالم برای عروس و داماد دارند و یا نشستن زن و مرد و حتی کودکان بر پنجره‌های خودروها، آن هم با آن حرکات خطرناک و اشغال معبر از جمله موضوعاتی است که در شأن آن سنت الهی نیست.

شیران تأکید کرد: باید از چنین حرکاتی جلوگیری شود که برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنم پلیس راهور و یا پلیس راه و یا دادگستری از طریق دفاتر ثبت ازدواج دخالت لازمه را در سالم بر پا داشتن جشن به ویژه در عبور و مرور داشته باشند و به اخذ تعهد از زوجین و یا باشگاه و یا باغ ویلا و یا سالن که عمدتاً در خارج از شهر است بر ایمنی و سلامت عروسی بیفزایند که مسؤولیت عبور و مرور را در چند محل مشخص کرده باشند و بر ایمنی شب‌های شهر بیفزایند.

وی با بیان اینکه می‌توان خطوط ویژه بدون حصار و نرده اتوبوس‌های تندرو را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: باور این مهم ابتدا برای مجریان سخت بود اما در خیابان جی به پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل این مهم به اثبات رسید و نقش فرهنگ‌سازی آن نیز بیشتر درخشید، طی بازدیدی که از آن محور اخیراً در یک روز جمعه داشتیم و با ترافیک قابلی که در ساعاتی خاص از عصر عازم باغ رضوان بود، متوجه شدم که می‌توان یکی دو اقدام دیگر را اجرایی کرد.

شیران یادآور شد: لازم نیست در ساعاتی از روزهای پنجشنبه و جمعه و اعیاد مذهبی که خیل عظیم شهروندان به باغ رضوان می‌روند نتوانند وارد خط ویژه شوند و چنانچه بعد از ظهری جمعه نیاز است که دوربین‌های ثبت ورود خودروی سواری به خط ویژه از کار بیفتد و مردم از آن خطوط استفاده کنند معقول است.

وی با تاکید بر اینکه از محاسن نداشتن حصار یا نرده بر خطوط BRT همین دینامیکی عمل کردن استفاده از خط است، عنوان داشت: از مسؤولان حمل و نقل شهری و پلیس استدعا می‌کنم این مهم را بررسی کنند تا به کارآیی شبکه بیفزاییم چراکه این مهم می‌تواند در همه نقاط شهر که شرایط مشابه دارند اجرایی شود و خطوط دینامیکی BRT مهم است.

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: قرار نیست برای سیر کردن شکمی با غذای گرم، جایی گرفته شود و یا خاطری آزرده شود و کسی صدمه ببیند و همچنین قرار نیست و ظالمانه است به خود، چنانچه برای کسب لقمه حلالی، دیگران را بترسانیم و موجب زحمت این و آن شویم.

وی یادآور شد: بدون آموزش و برای کسب لقمه ای نان و درآمدی محدود به ناچار با موتورسیکلت خود جمعی ناوگان موتورسواران حمل غذای گرم و سرد به دفاتر و منازل می شوند و برای زود رسیدن تلاش می کنند تا شاید انعامی چرب از مشتری یگیرند به خاطر غذای داغ و زمان کوتاه سفر، و یا سفری بیشتر داشته باشند و در این مسیر تخلف ترافیکی می کنند و لابلای خودروها و در تقاطع ها، آینه خودروها را می شکنند و رانندگان خودروها را می ترسانند و مانور می دهند و جان خود را به خطر می اندازند و گوش هیچ کس بدهکار این مشکلات نیست.

شیران بیان داشت: پیشنهاد می کنم پلیس راهور رستوران‌ها را مسؤول ایمنی ترافیک بداند و رستوران‌ها با اخذ تعهد موتورسیکلت استخدام کنند؛ رستوران‌ها به شهرداری‌ها و پلیس باید تعهد بدهند که به طور کلی ایجاد مزاحمت در خیابان‌ها و به ویژه در شب‌ها در مناطق مسکونی ایجاد سر و صدای زیاد نکنند و لزومی ندارد که ساعت 11 شب سر و صدای یک موتورسیکلت پیک خوراک با گاز دادن های خارج از عرف وارد کوچه شده غذا تحویل بدهد و سپس با گاز و سرو صدا و با آزار و اذیت مردم کوچه راهی مزاحمت بعدی شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد لازم باشد جملات کوتاه ارتقای فرهنگ رفتاری در ترافیک نیاز به ویرایش داشته باشد و تنها یکی، دو نفر به اختیار خود جمله ای را بنویسند آن جمله بر تابلوهای بالاسری دینامیکی(پیام متغیر) ظاهر شود؛ در ترافیک مراقب کودکان باشیم و این پیام در آزادراه ها آمده آیا در آزادراه کودک است و آیا منظور کودکانی است که در خودرو گوش بابا، راننده را یک مرتبه و ناخودآگاه می گیرند و می کشند و یا خیر.

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در برخی سیستم‌های غربی اگر مردم بدهی خود را به دولت یا شرکتی بپردازند، شخص، شرکت ثالثی به کار گرفته شود که آن بدهی را جمع می‌کند(یعنی از مردم می‌گیرد) و به صاحب اصلی‌اش می‌رساند، به این موارد Collection Agency یا آژانس جمع‌آوری طلب‌ها می‌گویند.

وی ابراز داشت: سال‌هاست که شهرداری‌ها زحمت می کشند و مدیران مناطق نیز شبانه روز و بعضاً از دل و جان مایه می گذارند و کار می کنند تا وظیفه شان را به خوبی انجام بدهند و در اصفهان نیز عموماً این طور بوده است.

شیران تصریح کرد: قدری توجه کنید بیشتر این مدیران مناطق سخت کوش ما بیشتر همانند آن Collection Asent ها عمل می کنند و اینگونه که بودجه شهرداری مرکزی وقتی را به عنوان درآمد به آنها ابلاغ می کنند و آنها یک سال وقت دارند تا آن ارقام را به قول خودمان محقق کنند.

رئیس کمیسیون حمل نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بدیهی است که این مأمور فکر و ذکرش دائماً رسیدن به آن بودجه باشد و در این راستا بعضاً فروش تراکم و یا ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ و یک شهر نما، جهان نما بیندیشد تا ارزشی افزوده و درآمدی کسب کند و البته بسیار محتمل است که موضوعاتی مثل ایمنی معابر، خط کشی تابلو تاکسی و اتوبوس برای اهالی محل، ایتگاه های اتوبوس و موارد دیگر در اذهان برخی از این مدیران جایی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می کنم که گروهی یا تیمی یا کمیسیونی مرکب از شهردار منطقه، مسئول ترافیک یا شبکه معابر و یک نفر به عنوان نماینده تاکسی و اتوبوسرانی و یا جمعاً حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی، یک پلیس در هر منطقه تشکیل تا موضوعات مهم پوشش شبکه حمل و نقل ایجاد ایستگاه ها و خطوط ویژه و تاکسیرانی و اتوبوسرانی و خط کشی و تابلوگذاری و اجرای قوانین و پارک های دوبله و اشغال ایستگاه های اتوبوس ضمن داشتن صاحب و مسئول سر و سامانی یگیرد.

شیران در پایان افزود: همچنین مدیران مناطق نیز در این مهم دخالت و مدیریت لازمه را داشته باشند و بدین ترتیب فقط با 45 نفر در سطح شهر و 15 نفر مدیر منطقه می‌توان 15 منطقه را مجهز به عوامل دقیق حمل و نقلی و ترافیکی کرد و انتظار داشت که مشکلات ترافیک منطقه و در نتیجه کل شهر کاهش پیدا کند.

ارسال نظر