سیگار صد هزار تومانی برای لاکچری بازان!
به نظر آنها، شما وقتی مهم میشوید که سیگار نخی 100 هزار تومان بکشید، آب معدنی 70 هزارتومانی بنوشید، شلوارک دو میلیونی به پا کنید و البته دمپایی روفرشیتان را از بازار لوکس لندن به قیمت ناقابل 17 میلیون تومان خریداری کنید. جنونی به نام دیده شدن، ترکیبی که جامعهشناسان برای لاکچری بازان این شبکه اجتماعی به کار میبرند.
روزنامه جام جم : به نظر آنها، شما وقتی مهم میشوید که سیگار نخی 100 هزار تومان بکشید، آب معدنی 70 هزارتومانی بنوشید، شلوارک دو میلیونی به پا کنید و البته دمپایی روفرشیتان را از بازار لوکس لندن به قیمت ناقابل 17 میلیون تومان خریداری کنید. جنونی به نام دیده شدن، ترکیبی که جامعهشناسان برای لاکچری بازان این شبکه اجتماعی به کار میبرند.
اینستاگرام جای مناسبی برای جولان لاکچری بازها. خیلی زود وصل میشود به صفحهای که در آن سیگار با روکش طلا فروخته میشود، اجناس عجیبتری هم میتوان در این صفحه یافت، پستانک با روکش طلای 18 عیار، فندک با روکش طلای 24 عیار و البته فلش مموری طرح شمش طلا؛ صفحهای که در اینستاگرام 25هزار دنبالکننده و در تلگرام 2000 عضو دارد. اجناس لاکچری محدود به ترکیبات طلایی نیست، کانال دیگر تلگرامی با 12 هزار عضو شلوارک معمولی را دومیلیون و 300 هزار تومان قیمت زده و در آن یک کفش معمولی با تخفیف به قیمت 17 میلیون تومان به فروش میرسد.
اینها بخشی از کسب و کارهای جدید و بیدردسری است که به گفته علیاصغر توفیق، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته 61 هزار میلیارد تومان از جیب ایرانیان خارج کرد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش گسترده کالاهای خارجی در شبکههای مجازی، اعلام کرد که به دلیل گستردگی کار این شبکهها، دولت نمیتواند نظارت کافی بر خرید و فروشهای این گونه داشته باشد.
در سال 92 حدود 14 هزار میلیارد تومان خرید و فروش اینترنتی در کشور صورت گرفته که این رقم در سالهای 93 و 94 به ترتیب به 50 هزار میلیارد تومان و 61 هزار میلیارد تومان رسیده است. در این میان، برآوردها نشان میدهد اقبال زیادی به خریدهای اینترنتی میان مردم وجود دارد و البته عدد و رقمهای مذکور واریز وجه از طریق دستگاههای پوز را شامل نمیشود و تنها محصولاتی است که مردم از طریق وبگردی خریداری و وجه آن را بهصورت آنلاین پرداخت میکنند.
قربانیان لاکچری
همه زیانهای عقده لاکچری مربوط به بحثهای اقتصادی نیست، چرا که اتفاقا آسیبهای اجتماعی موضوع خیلی بیشتر است. امانالله قراییمقدم میگوید جامعه به سمتی رفته است که «افراد تشخص خود را از اشیا میگیرند» چیزی که او با عنوان جالب «شیء سروری» از آن یاد میکند.
این جامعهشناس به جامجم میگوید: فاصله طبقاتی در هر جامعهای معضلی بزرگ محسوب میشود که متاسفانه راهکاری کارآمد هم برای رفع این مشکل وجود ندارد.
او میگوید: بهبود وضعیت معیشتی مردم در گام نخست، در گرو کاهش مشکلات گوناگونی است که برخی افراد را حتی در تامین امرار معاش روزانه خود با مشکل مواجه کرده است.
قراییمقدم معتقد است تجملگرایی همواره مورد مذمت است اما اگر عموم مردم جامعه از امکانات و رفاه اجتماعی حداقلی برخوردار باشند، کمتر میتوان به رفتار لاکچری بازها ایراد گرفت.
این جامعهشناس به جامجم میگوید: قیمتگذاری و فروش اقلامی که عموم مردم توانایی خرید آن را ندارند، جنگ ثروت را در جامعه به راه میاندازد و زمینههای بروز بحرانی اجتماعی را فراهم میکند.
به گفته او، بخش عمدهای از آسیبهای اجتماعی همچون فقر، اعتیاد، سرقتهای بزرگ و کوچک ماحصل فاصله طبقاتی و شکاف اجتماعی حاکم در جامعه است.
سالار اجتهد، کارشناس مطالعات فرهنگی اما نکته جالب توجهی درباره این افراد دارد. او معتقد است اتفاقا طبقهای که میل به نمایش دادن ثروت خود دارند، معمولا از طبقه ثروتمند جامعه نیستند. البته او تحلیلش را مستثنا میکند و میگوید: بسیاری از این افراد ثروتشان را از راههای غیرمعمول بهدست آوردهاند، ثروتهایی که با رانتهای غیرقانونی تحصیل شده است یا دارای پدرانی بودهاند که توانستهاند با نفوذشان در قدرت به چنین ثروتی دست یابند که نمونههایش هم کم نیست و جالب اینکه حتی در این مورد هم این افراد در شبکههای مجازی فخر میفروشند.
به گفته او، اما نکته غم انگیز این داستان در جایی است که بسیاری از این افراد قربانی رویای زندگی لاکچری هستند. به این مفهوم که برای رسیدن به این رده حاضرند خودروی زیرپایشان را بفروشند و وام بگیرند تا بتوانند یک تیشرت چهار میلیون تومانی به تن کنند.
اینستاگرام جای مناسبی برای جولان لاکچری بازها. خیلی زود وصل میشود به صفحهای که در آن سیگار با روکش طلا فروخته میشود، اجناس عجیبتری هم میتوان در این صفحه یافت، پستانک با روکش طلای 18 عیار، فندک با روکش طلای 24 عیار و البته فلش مموری طرح شمش طلا؛ صفحهای که در اینستاگرام 25هزار دنبالکننده و در تلگرام 2000 عضو دارد. اجناس لاکچری محدود به ترکیبات طلایی نیست، کانال دیگر تلگرامی با 12 هزار عضو شلوارک معمولی را دومیلیون و 300 هزار تومان قیمت زده و در آن یک کفش معمولی با تخفیف به قیمت 17 میلیون تومان به فروش میرسد.
اینها بخشی از کسب و کارهای جدید و بیدردسری است که به گفته علیاصغر توفیق، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته 61 هزار میلیارد تومان از جیب ایرانیان خارج کرد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش گسترده کالاهای خارجی در شبکههای مجازی، اعلام کرد که به دلیل گستردگی کار این شبکهها، دولت نمیتواند نظارت کافی بر خرید و فروشهای این گونه داشته باشد.
در سال 92 حدود 14 هزار میلیارد تومان خرید و فروش اینترنتی در کشور صورت گرفته که این رقم در سالهای 93 و 94 به ترتیب به 50 هزار میلیارد تومان و 61 هزار میلیارد تومان رسیده است. در این میان، برآوردها نشان میدهد اقبال زیادی به خریدهای اینترنتی میان مردم وجود دارد و البته عدد و رقمهای مذکور واریز وجه از طریق دستگاههای پوز را شامل نمیشود و تنها محصولاتی است که مردم از طریق وبگردی خریداری و وجه آن را بهصورت آنلاین پرداخت میکنند.
قربانیان لاکچری
همه زیانهای عقده لاکچری مربوط به بحثهای اقتصادی نیست، چرا که اتفاقا آسیبهای اجتماعی موضوع خیلی بیشتر است. امانالله قراییمقدم میگوید جامعه به سمتی رفته است که «افراد تشخص خود را از اشیا میگیرند» چیزی که او با عنوان جالب «شیء سروری» از آن یاد میکند.
این جامعهشناس به جامجم میگوید: فاصله طبقاتی در هر جامعهای معضلی بزرگ محسوب میشود که متاسفانه راهکاری کارآمد هم برای رفع این مشکل وجود ندارد.
او میگوید: بهبود وضعیت معیشتی مردم در گام نخست، در گرو کاهش مشکلات گوناگونی است که برخی افراد را حتی در تامین امرار معاش روزانه خود با مشکل مواجه کرده است.
قراییمقدم معتقد است تجملگرایی همواره مورد مذمت است اما اگر عموم مردم جامعه از امکانات و رفاه اجتماعی حداقلی برخوردار باشند، کمتر میتوان به رفتار لاکچری بازها ایراد گرفت.
این جامعهشناس به جامجم میگوید: قیمتگذاری و فروش اقلامی که عموم مردم توانایی خرید آن را ندارند، جنگ ثروت را در جامعه به راه میاندازد و زمینههای بروز بحرانی اجتماعی را فراهم میکند.
به گفته او، بخش عمدهای از آسیبهای اجتماعی همچون فقر، اعتیاد، سرقتهای بزرگ و کوچک ماحصل فاصله طبقاتی و شکاف اجتماعی حاکم در جامعه است.
سالار اجتهد، کارشناس مطالعات فرهنگی اما نکته جالب توجهی درباره این افراد دارد. او معتقد است اتفاقا طبقهای که میل به نمایش دادن ثروت خود دارند، معمولا از طبقه ثروتمند جامعه نیستند. البته او تحلیلش را مستثنا میکند و میگوید: بسیاری از این افراد ثروتشان را از راههای غیرمعمول بهدست آوردهاند، ثروتهایی که با رانتهای غیرقانونی تحصیل شده است یا دارای پدرانی بودهاند که توانستهاند با نفوذشان در قدرت به چنین ثروتی دست یابند که نمونههایش هم کم نیست و جالب اینکه حتی در این مورد هم این افراد در شبکههای مجازی فخر میفروشند.
به گفته او، اما نکته غم انگیز این داستان در جایی است که بسیاری از این افراد قربانی رویای زندگی لاکچری هستند. به این مفهوم که برای رسیدن به این رده حاضرند خودروی زیرپایشان را بفروشند و وام بگیرند تا بتوانند یک تیشرت چهار میلیون تومانی به تن کنند.