واسطه‌های غیرمجاز زیارت

دلالان و واسطه ها چند سالی است که دست روی زیارت گذاشته اند. گاهی با تشکیل گروه های زیارتی غیر مجاز زائران را سرگردان می کنند و گاهی از پرونده خرید و فروش فیش های حج سر در می آورند. خرداد ماه سال جاری بود که سردار بهمن امیری مقدم، فرمانده انتظامی خراسان رضوی از دستگیری عامل سرگردانی 400 زائر که از مشهد با یک شرکت غیرمجاز عازم عراق شده و امکان برگشت برایشان وجود نداشته است، خبر داد.

اصفهان زیبا: دلالان و واسطه ها چند سالی است که دست روی زیارت گذاشته اند. گاهی با تشکیل گروه های زیارتی غیر مجاز زائران را سرگردان می کنند و گاهی از پرونده خرید و فروش فیش های حج سر در می آورند. خرداد ماه سال جاری بود که سردار بهمن امیری مقدم، فرمانده انتظامی خراسان رضوی از دستگیری عامل سرگردانی 400 زائر که از مشهد با یک شرکت غیرمجاز عازم عراق شده و امکان برگشت برایشان وجود نداشته است، خبر داد. کشف ۵۰ هزار ویزای جعلی زائران اربعین نیز یکی دیگر از دسته گل های دلالان بود که دو سال پیش حاشیه های زیادی را در پی داشت.

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در این خصوص می‌گوید: حدود ۴۵ درصد اعزام‌های انفرادی یا کاروانی‌ زائران توسط دفاتر زیارتی غیرمجاز انجام می‌شود‌. به گفته محسن نظافتی مردم به دلیل نداشتن آگاهی به این دفاتر مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام می‌کنند در حالی که روند ثبت نام در دفاتر مجاز کاملا متفاوت است. نظافتی در گفت و گو با پایگاه خبری خانه ملت، فعالیت دفاتر زیارتی غیرمجاز را وجود ضعف در برخورد توسط قوه قضائیه و نیروی انتظامی با دفاتر مذکور دانسته و عنوان می کند: امروزه دفاتر زیارتی غیرمجاز متعددی در حال فعالیت هستند، سازمان حج و زیارت هر موقع که از فعالیت مراکز غیرمجاز مطلع شده، این مهم را به مراجع قضایی ارائه کرده است تا برخورد لازم صورت بگیرد. به گفته مدیر کل حج و زیارت استان اصفهان از نیمه دوم سال گذشته تا کنون بیش از 100 دفتر، شخص و گروه زیارتی غیرمجاز در استان شناسایی شده است. غلامعلی زاهدی در گفت‌ و‌ گو با اصفهان زیبا، اظهار می کند: «این دفاتر و اشخاص با دلالی، واسطه گری و اخذ ویزا اقدام به برگزاری مسافرت های گروهی زیارتی می کنند».

جریمه 10میلیون تومانی
زاهدی در این خصوص می گوید: «گران فروشی خیلی در این دفترها اتفاق نمی افتد، حتی این دفاتر با قیمت کمتر به زائران خدمات می دهند که این خدمات از حیث کیفی، پایین تر از خدمات دفاتر مجاز است». مدیر کل حج و زیارت اصفهان ادامه می دهد: «ضمن اینکه از حیث امنیتی و بیمه زائران نیز، این اعزام ها با مشکل همراه است». مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز با یادآوری اینکه افرادی که توسط دفاتر زیارتی غیرمجاز به عتبات عالیات اعزام می‌شوند از امنیت کافی و بیمه برخوردار نیستند، می گوید: «این درحالی است که خدمات ارائه شده نیز با قالب اعزام‌های متعارف و صحیح تفاوت چشمگیری دارد. زاهدی درباره نحوه برخورد با این دلالان نیز ادامه می دهد: «مرجع قضایی و دادگاه رأی نهایی را صادر می کند؛ اما قانونگذار ضمن پلمب دفاتر غیر مجاز می تواند بر اساس مصوبه هیئت دولت، از یک تا 10 میلیون تومان فرد اطی را جریمه نقدی کند».

واگذاری فیش حج تنها از طریق دفاتر مجاز
سال گذشته خبری مبنی بر بازگرداندن شماری از زائران اصفهانی اربعین از مرزها منتشر شد. زاهدی شمار این زائران را حدود 200 نفر عنوان کرده و می گوید: «این افراد به دلیل استفاده از ویزای تقلبی، نتوانستند از کشور خارج شوند». این مقام مسئول در خصوص قانونی بودن خرید و فروش فیش های حج نیز تاکید می کند:‌ «طبق قانون، واگذاری فیش های حج تنها از طریق 200دفتر مجاز زیارتی در سطح استان امکان پذیر است». مدیر کل حج و زیارت استان اضافه می کند:« دفتر زیارتی مراحل انتقال را با حضور طرفین انجام می دهند». او با بیان اینکه دفاتر زیارتی مجاز به هیچ عنوان آگهی خرید و فروش فیش منتشر نمی کنند، تاکید می کند: «اگر کسی از طریق آگهی اقدام به فروش یا خرید کند، مسئولیت عواقب آن به عهده خود شخص است». زاهدی در خصوص شناسایی دلالان خرید و فروش فیش عنوان می کند: « یکی دو پیگیری قانونی در این خصوص گزارش های مردمی خاصی به سازمان حج و زیارت استان گزارش نشده است؛ چرا که با اطلاع رسانی های مکرر سازمان شهروندان کمتر به دام فرصت طلبان و دلالان می افتند».زاهدی اضافه می کند:«تا کنون شش هزار و 368 نفر در قالب 44 کاروان و 41 پرواز، راهی سرزمین وحی شده اند ». او با بیان اینکه امسال، شش هزار و 560 زائر اصفهانی و چهارمحالی از فرودگاه شهید بهشتی اعزام می شوند، ادامه می دهد: «از این تعداد، حدود دو هزار و 900 نفر مرد هستند».این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه تاکنون مشکل خاصی در اعزام ها به وجود نیامده است، بیان می کند: «به جز یک تاخیر به دلیل نقص فنی پرواز دیگر پروازها بدون مشکل انجام شده است». زاهدی در پایان اظهار می کند: «به احتمال زیاد نخستین گروه از زائرین اصفهانی، پانزدهم شهریور به استان باز می گردند».

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار