تامین منافع ملی همه ایرانیان

رئیس جمهور در جلسه بررسی اصول و خط مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی، به تبیین اصول و راهبردهای فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی دولت آینده پرداخت و راه 4 سال آتی دولت را مشخص کرد. وی همچنین به دفاع از تک تک وزرای پیشنهادی پرداخت و از مجلس شورای اسلامی خواست به همه اعضای کابینه رای اعتماد دهد.

اصفهان زیبا: رئیس جمهور در جلسه بررسی اصول و خط مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی، به تبیین اصول و راهبردهای فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی دولت آینده پرداخت و راه 4 سال آتی دولت را مشخص کرد. وی همچنین به دفاع از تک تک وزرای پیشنهادی پرداخت و از مجلس شورای اسلامی خواست به همه اعضای کابینه رای اعتماد دهد.

روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با یادآوری شایعات مطرح شده در فضای مجازی و حقیقی درباره چگونگی انتخاب وزیران پیشنهادی گفت: رئیس جمهور در معرفی 17 وزیر تحت تأثیر هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده است؛ همه جناح‌ ها و تشکل‌ ها پیشنهادهایی را کتبی و شفاهی داشتند؛ اما هیچ فشاری نبوده است. به گزارش ایرنا، وی افزود: شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه فهرست وزیران با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشته شده است؛ این شایعه درستی نبوده و آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم، عینا در دولت یازدهم نیز به آن عمل کردم. روحانی افزود: رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر و بزرگ ما و فردی که با او 50 سال رفاقت دارم، معمولا در همه مسائل با ایشان مشورت می ‌کنم و ایشان با کمال محبت آنچه مصلحت کشور است را تذکر می‌ دهند. وی با بیان اینکه معرفی وزیران پیشنهادی در چهارچوب قانون اساسی است، اظهارکرد: امروز رئیس‌ جمهوری 17 وزیر را معرفی می ‌کند و در روزهای آینده یک وزیر باقیمانده علوم را معرفی می کنم که البته دوست داشتم امروز وی را معرفی کنم؛ اما به تأخیر افتاد؛ از جمله آنکه فردی که با او صحبت کرده بودم، در دقایق آخر اعلام انصراف کرد و در ساعت ‌های باقیمانده فرصت صحبت و هماهنگی نبود و بعد از رأی اعتماد وزیران برای وزارت علوم سرپرست معرفی می ‌کنم و در فرصت باقیمانده وزیر علوم را به مجلس معرفی خواهم کرد. وی در تبیین مسیر دولت دوازدهم گفت: حراست از حقوق همه مردم را چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند، وظیفه خود می‌دانم. به گزارش ایرنا، روحانی افزود: اینک که ملت ایران با اکثریت قاطع، بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رئیس جمهوری منتخب رأی داده است، من خود را به تحقق آن برنامه متعهد می‌دانم و حراست از حقوق همه مردم را -چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند- وظیفه خود می‌دانم و برای تأمین «آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت» که اهداف اساسی برنامه چهار ساله دولت است، از همه نخبگان و صاحبنظران، مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، برگرفته از همان برنامه ارائه ‌شده در دوران انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تأیید مردم قرار گرفت. رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد. دولت، شجاعانه؛ اما با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. روحانی با بیان اینکه دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط‌ زیست و عرصه اجتماعی گرفته تا سیاست خارجی، شرط عقل است، تصریح کرد: واقع‌بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم‌گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بنیان عمل دولت خواهد بود.

بر رعایت کامل حقوق شهروندی پافشاری خواهیم کرد
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: ما در دولت یازدهم، منشور حقوق شهروندی را به عنوان نقشه راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم ودر دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد. روحانی تصریح کرد: دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی، سرلوحه عملِ دولت در عرصه سیاست داخلی است. وی هدف همه اقدامات دولت، معطوف به تأمین منافع ملی همه ایرانیان و ارتقای کیفیت زندگی آنان ذکر کرد و افزود: دولت دوازدهم خواستار «آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور» است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد را لازمه قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می داند. رئیس جمهوری ادامه داد: همه دستگاه‌ها مکلفند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و بالاخص کاهش احتمال بروز فساد در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا داشته باشند و این نیازمند شفاف سازی و ارتقای رویه های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضائیه است.

مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند
رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: تجربه‌ نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم ما اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها، صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، به رغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود. روحانی خاطرنشان کرد: مردم، مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند و می‌‌دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ است. اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است، مردم از ما انتظار درمان درد دارند، نه کتمان بیماری؛ مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند. وی با بیان اینکه ما دو گزینه بیشتر پیش‌رو نداریم، افزود: یا از سر اختیار و با تدبر و تأمل، اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه فراوان، به صورت منفعلانه به مهار دشواری ها و بحران های ناشی از نپرداختن درست به مسائل تن دهیم.

انتصاب زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی
به گزارش ایرنا، رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود از چهار اولویت‌ سیاست داخلی سخن گفت: ایران جامعه‌ای گسترده، دارای تنوع‌های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها، از اولویت‌های دولت دوازدهم خواهد بود. روحانی ادامه داد: وزیران دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیر کلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل‌های مردم نهادکشور تأکید داشت؛ دولت دوازدهم نیزحق شهروندان را در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چهارچوب قانون حمایت خواهد کرد. روحانی افزود: دولت یازدهم با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا، در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری دارد. همچنان که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند.

اولویت‌های سیاست فرهنگی
روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم کماکان بر زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی و دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای با مقوله‌های فرهنگی و هنری تلاش خواهد کرد. رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: دولت بر این باور است که برخوردهای محدودکننده و سلیقه‌ای با فضای مجازی -که در ادامه رویکردهای محدودکننده دسترسی به فناوری در گذشته است - نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع و مصالح جامعه ایران باشد. روحانی ایجاد دسترسی آزاد، باکیفیت و ارزان به فضای مجازی و بسترسازی برای استفاده آزاد و مسئولانه و در چهارچوب قانون و اخلاق از فضای مجازی، محرک توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی است.

فضای مجازی را نمی توان قفل زد
رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه فضای مجازی را نمی توان قفل زد، گفت: برخی نظرشان این است که اگر در یک بزرگراه مثلا بزرگراه تهران - شمال یک روز تصادف شد و کسی زیر ماشین رفت وخانواده آن شکایت کرد، قاضی می تواند اتوبان را برای همیشه ببندد. وی ادامه داد: ما می گوییم نمی شود این کار را کرد؛ مردم خرج کردند و یک اتفاقی رخ داده است، باید کاری کنیم تصادف رخ ندهد نه اینکه بزرگراه را ببندیم؛ اگر بزرگراه را ببندیم، می روند کوره راه ها را پیدا می کنند؛ تصادفات، واویلا می شود. رئیس دولت دوازدهم اظهارکرد: شما نمی دانید چه خبر خواهد شد، بگذارید از فضا به خوبی و درست استفاده کنیم. روحانی خطاب به وزیران دادگستری، ارتباطات، اطلاعات و کشور آینده گفت: فضای مجازی را نمی توان قفل زد؛ این قفل را روحانی باز نکرده است؛ مردم بازکردند و قفلی که مردم با اراده باز می کنند، نمی شود بست. وی افزود: حال ممکن است قفلی را رئیس جمهور بازکرده باشد، کسی بیاید قفلی بزند و درد سر درست کند، بنابراین باید از این فضا درست استفاده کنیم البته اگر حواسمان جمع نباشد ودقت های لازم را انجام ندهیم و اصول و قانون را مراعات نکنیم، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: همین فضای مجازی که می تواند برای علم ودانش، ارتباطات، شغل و کسب کار ایجاد کند، اگر درست دقت نکنیم و حواسمان جمع نباشد ممکن است خطر آفرین نیز باشد.

سایر دستگاه های اطلاعاتی با وزارت اطلاعات هماهنگ شوند
رئیس جمهوری در ادامه، درباره وزارت اطلاعات گفت: اگر دستگاه های اطلاعاتی دیگری داریم باید خودشان را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند؛ این قانون است و باید اجرا شود. وی افزود: اصل اطلاعات موازی اشکالاتی دارد که اکنون نمی خواهم وارد بحث آن شوم. روحانی با بیان اینکه کار وزارت اطلاعات سنگین است و هرکسی این وظیفه را برعهده بگیرد، مسئولیت سنگینی دارد، خاطرنشان ساخت: ما از یک طرف می خواهیم امنیت را حفظ کنیم که ضروری است و از طرف دیگر، به دنبال ایجاد آرامش برای مردم هستیم. رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: نحوه ایجاد امنیت گاهی اگر دقیق نباشد به آرامش لطمه می زند. در مجموع برای آرامش نیاز به امنیت داریم و برای امنیت نیز نیاز به آرامش داریم. وی ادامه داد: وزارت اطلاعات می تواند با رعایت کامل حقوق اساسی که در قانون اساسی و حقوق شهروندی آمده است، احترام به مردم و برخوردهای ضروری و حداقلی داشته باشد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: چرا ما با یک احتمال برویم دنبال کسی، بعد از مدتی هم روشن شود که جرم چندانی نداشته است و بعد او را آزاد کنیم. این کار برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی ما خوب نیست. وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم با مهربانی و رفاقت با مردم رفتار کنیم؛ اما در عین حال مردم یک امنیت کامل می خواهند. به اعتقاد من وزارت اطلاعات در برابر تروریسم بسیار خوب عمل کرده است. روحانی گفت: نحوه اخلاق و رفتار نسبت به جرایم موجود و دستگیری مجرمان به نسبت گذشته بهتر بوده است. من هنوز از رفتار مأموران با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم. گزارش هایی رسیده به من، مواردی نیست که مطلوب ما باشد. رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: در فضای سایبری باید اشراف اطلاعاتی را بالا ببرید؛ چون از این فضا سوءاستفاده می شود، توان کارشناسی نیروهای وزارت را بالا ببرید. تحلیل های راهبردی را بیشتر در اختیار مسئولان رده بالا قرار دهید و نقش آفرینی مثبتی برای تقویت مشارکت سیاسی انجام دهید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار