سیاست یک بام و دو هوا در ورزش اصفهان

یک بازنشسته می‌تواند رئیس هیئت شود، یک بازنشسته دیگر نه. یک نایب رئیس بانوان در مجمع انتخاباتی حق رأی دارد؛ اما یک نایب رئیس دیگر بانوان را اصلا به مجمع دعوت نمی‌کنند. یک رئیس هیئت به دلیل سکونت نداشتن در اصفهان مجبور به استعفا می‌شود؛ اما رئیس دیگر در شهر دیگری اشتغال به کار دارد و الزامی برای کناره گیری وجود ندارد.

اصفهان زیبا: یک بازنشسته می‌تواند رئیس هیئت شود، یک بازنشسته دیگر نه. یک نایب رئیس بانوان در مجمع انتخاباتی حق رأی دارد؛ اما یک نایب رئیس دیگر بانوان را اصلا به مجمع دعوت نمی‌کنند. یک رئیس هیئت به دلیل سکونت نداشتن در اصفهان مجبور به استعفا می‌شود؛ اما رئیس دیگر در شهر دیگری اشتغال به کار دارد و الزامی برای کناره گیری وجود ندارد. همه اینها را کنار هم بگذارید، می‌شود یک بام و دو هوای ورزش اصفهان.ورزش بر اساس دستورالعمل و آیین نامه اداره می‌شود؛ اما همین بخش نامه‌های تصویبی، با ابهامات متعددی همراه هستند که زمینه اعتراض و نارضایتی‌های را به همراه داشته است و در این گزارش به چند نمونه از قوانین یک بام و دو هوایی اشاره خواهد شد.

بازنشسته‌ها
ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها در ورزش به زمانی بر می‌گردد که جواد پرورش در مجمع انتخاباتی هیئت پرورش اندام و بدنسازی استان به ریاست رسید؛ اما شکایت و پیگیری رقیب او در خصوص بازنشسته بودن پرورش، باعث شد تا حکم ریاست او صادر نشود. پرورش در ایــــن مــــدت پیگیــری‌هــای زیادی را انجام داد اما در نهایت ناچار شد با نارضایتی شدید از ریاســت هیئت کنــار برود. پس از وقوع این اتفاق، اداره ورزش و جوانان استان اصفهان، شرط بازنشستگی را در فراخوان ثبت نام از کاندیداهای ریاست هیئت لحاظ کرد. در زمانی که قـــانون ممنوعیــت حضـــور بـازنـشـستـــه‌ها جــــریـــان داشت، در هیئت هایی مانند ووشو و ژیمناستیک روسای قبلی با وجود درخواست جامعه آن رشته برای ادامه فعالیت، امکان شرکت در انتخابات را پیدا نکردند.با این حال این قانون عمر مقطعی داشت و در انتخابات هیئت ورزش زورخانه ای و پهلوانی استان اصفهان، رضا اخروی بدون مشکلی برای چندمین دوره متوالی بر صندلی ریاست هیئت تکیه زد و مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در پاسخ به اعتراض دیگر کاندیدای مجمع در خصوص بازنشستگی اخروی، اعلام کرد محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و به رای دیوان عدالت اداری در خصوص رد کردن یک شکایت در این خصوص در کرمان استناد کردند تا بدین ترتیب یک قانون دو ساله بدون اینکه مبدا و مقصدش مشخص باشد، از دور خارج شود.

نایب رئیسی که حق رای دارد؛ نایب رئیسی که حق رای ندارد
بر اساس دستور العمل هیئت های ورزشی، نایب رئیس بانوان هیدت نیز دارای حق رای در مجمع انتخاباتی است؛ اما این قانون در تمام مجامع انتخاباتی به یک نحو اجرا نمی‌شود و معلوم نیست بالاخره نایب رئیس بانوان دارای حق رای است یا نه؟ این ابهام بیشتر در خصوص هیئت هایی که به دلیل برکناری یا استعفای رئیس هیئت، با سرپرست اداره می‌شود، نمود بیشتری دارد و معلوم نیست که حکم نایب رئیس بانوان پابرجاست یا خیر؟از سوی دیگر، زمانی که دوره ریاست فردی در هیئت به پایان می‌رسد، معلوم نیست که حکم نایب رئیس قانونی است یا وی نیز مشمول پایان دوره شده و دیگر حق رای ندارد.ابهامات موجود در خصوص رای دادن نایب رئیس بانوان، موجب شده تا هر از چند گاهی انتخابات هیئت های ورزشی با چالش‌هایی مواجه شود؛ اما تاکنون اقدامی برای روشن شدن وضعیت صورت نگرفته است.

شرط سکونت در استان
سکونت در استان یکی از شرایط ریاست هیئت های ورزشی بیان می‌شود و منتفی شدن این شرط، با پایان دوره مسئولیت مساوی خواهد بود؛ همان طوری که چند سال قبل و همزمان با ریاست هوشنگ عشایری در هیئت والیبال استان اصفهان، وی از اصفهان به شیراز منتقل شد و با وجودی که دو سال از دوران ریاست وی در هیئت سپری شده بود، از مسئولیتش استعفا کرد.در خصوص هیئت هندبال استان اصفهان نیز این اتفاق رخ داد و پس ازاینکه فرامرز می آبادی از سوی ابوالحسن مهدوی به عنوان دبیر فدراسیوون معرفی شد، پس از چند ماه از ریاست هیئت استعفا کرد تا تمرکزش را معطوف فعالیت در فدراسیون کند.عمر دبیری می آبادی در فـــدراسیــــون هندبال به دو سال هم نرسید؛ اما به خاطر قانون سکونت، وی ناچار به انتخاب بین ریاست هیئت اصفهان و دبیری فدراسیون هندبال شد. در زمان ریاست مصطفی رئیسی در هیئت تکواندو استان اصفهان نیز، مخالفان او، ماموریت‌های هفتگی به تهران را بهانه ای برای انتقاد قرار دادند و رئیسی از این بابت تحت فشار زیادی قرار گرفت.با این حال قانون سکونت درباره تیمور باجول رئیس هیئت والیبال استان اصفهان صدق نکرده و وی دو سالی است که در تهران مشغول فعالیت است؛ اما همچنان ریاست هیئت اصفهان را برعهده داشته و بحثی نیز درباره استعفای او مطرح نشده و به نظر می‌رسد در فرصت کوتاه باقی مانده از دوره ریاست باجول نیز، اقدامی برای اجرای دستورالعمل اشاره شده، صورت نگیرد.

آنچه هست و آنچه نیست
آنچه خواندید سیاست یک بام و دو هوایی است که سال‌هاست در ورزش اصفهان حاکم بوده و همچنان نیز خواهد بود. بخشی از این اتفاق از تصمیمات سلیقه ای متولیان ورزش نشأت می‌گیرد؛ اما به نظر می‌رسد بخش عمده آن را باید به مشخص نبودن قانون مرتبط دانست که راه را بر تعاریف و تفاسیر متفاوت از قوانین یکسان باز کرده است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار