رونمایی از کانسپت جدید ب ام و Z4
ب ام و میگوید که در طراحی کانسپت Z4 از رودسترهای قبلی خود کمک گرفته اما هرگز ب ام و به عقب بازنگشته است و قدمهای آن کاملا رو به جلو است. در واقع تیم طراحی در برخی از بخشها سنت شکنی کرده و رویه جدیدی را برگزیده است.
کمپانی ب ام و بالاخره از مدل مفهومی Z4 در پبل بیچ رونمایی کرد.
پس از پیش بینیها و شایعات متعدد، کانسپت ب ام و Z4 رونمایی شد تا تصویری از شکل این خودرو رودستر که به زودی به مرحله تولید خواهد رسید، در اختیار ما قرار دهد. معاون ارشد گروه طراحی ب ام و آقای Adrian van Hooydok در مراسم معرفی این مدل مفهومی گفت: «کانسپت ب ام و Z4 زبان طراحی جدید ب ام و را در همه جهات و با همه جزئیات نمایش میدهد. از نمای پویای جلو تا استایل جذاب جانبی و ظاهر زیبا در عقب. خطوط و حجم پردازیهای بدنه، به خوبی میتوانند حس قدرت و هیجان را به وجود بیاورند.»
ب ام و میگوید که در طراحی کانسپت Z4 از رودسترهای قبلی خود کمک گرفته اما هرگز ب ام و به عقب بازنگشته است و قدمهای آن کاملا رو به جلو است. در واقع تیم طراحی در برخی از بخشها سنت شکنی کرده و رویه جدیدی را برگزیده است. به عنوان مثال، چینش چراغهای جلو حالت عمودی دارد که برخلاف رویه معمول ب ام و یعنی چینش افقی چراغها است. به علاوه به جای میلههای متداول در جلو پنجره، از شبکه فلزی استفاده شده است.
جلو پنجره این کانسپت، مستقیما در زیر کاپوت قرار گرفته است. یک تکه فیبر کربنی در نمای جلو خودرو، خودنمایی میکند و از نظر بصری، جلوه زیبایی در بخشهای مختلف به وجود میآورد. طراحی زاویه دار جلو پنجره، هماهنگی خوبی با کاپوت کشیده و ظاهر خمیده آن دارد. خطوط شکسته و ورودیهای هوای بسیار زیبا، جذابیت آن را دو چندان میکنند.
در عقب خودرو و در پشت هر چرخ، ورودیهایی برای هوا وجود دارد که در هماهنگی با سپر، چراغها و شکل متوازیالاضلاع سراگزوزها بینظیر است. چراغهای عقب حالت L شکل دارند و در مجموع میتوان گفت که کانسپت Z4 ب ام و، طراحی بی نقصی دارد.
ظاهر کابین کمی پیچیده و نامانوس به نظر میآید. داخل کابین کاملا به هدف راحتی راننده و دسترسی او به همه چیز طراحی شده است. بخشی که به راننده مربوط است، تریم مشکی و سمت دیگر، تریمی با رنگ دیگری دارد و شیفترهای تعویض دنده هم قرمز رنگ هستند. نمایشگر اطلاعات سرعت و دور موتور دیجبتالی است و در مرکز داشبورد هم نمایشگر مربوط به سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار گرفته که این دو نمایشگر، هر دو ارتفاع یکسانی دارند تا راننده کاملا به همه چیز اشراف داشته باشد.
سمتی که مربوط به شاگرد است، از چرم قهوهای ساخته شده و با رنگ بیرونی خودرو هماهنگ است. این تفاوت در رنگ، و وجود دو رنگ متفاوت در داخل کابین، باعث میشود که جلوه بصری خاصی به سرنشینان القا شود چراکه به نظر میرسد این کابین، از اتصال دو خودروی مجزا به وجود آمده است.
ب ام و از قوای محرکه کانسپت Z4 سخنی به میان نیاورده ولی بر اساس آخرین شایعات، سه گزینه مختلف قابل انتخاب خواهد بود. ضعیفترین نسخه از موتور 4 سیلندری بهره میگیرد که 195 اسب بخار قدرت تولید میکند. نسخه قویتر هم موتور 4 سیلندری دارد که قادر است 248 اسب بخار قدرت تولید کند اما در قدرتمندترین نسخه، از موتور 6 سیلندری استفاده شده که که 335 اسب بخار قدرت تحویل راننده خواهد داد. برخلاف تویوتا سوپرا جدید که تنها با جعبه دنده خودکار عرضه خواهد شد، خریداران Z4 میتوانند از میان گزینههای دستی و اتوماتیک انتخاب کنند.
ب ام و میگوید که این کانسپت، نگاهی کلی از نسخه تولیدی این خودرو در اختیار ما قرار میدهد که قرار است سال آینده معرفی شود. به هر حال، ظاهر زیبای آن، غیرقابل انکار است.