گزارش از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را آغاز کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

سیدعباس صالحی ۵۴ ساله دکترای فلسفه دارد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

ربیعی: برنامه‌های صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های بخش فرهنگ ندارد

نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید.

خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راه‌کار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.

ربیعی افزود: به جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی چه برنامه‌ای ارائه داده‌اید؟ در توضیحات خود دیدگاه‌تان را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی را به صورت دقیق توضیح دهید.

میرزایی نکو: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد، خط فکری شما اگر معلوم نباشد، آش همان آشُ و کاسه می‌شود مسلخ اصلاح‌طلبان و روشن‌فکران به دست تعصب، تحجر و دلواپسی و به قول جانباز اصلاحات رای ما هم می‌شود «قدرت به مثابه کالا».

قاسم میزایی نکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.


این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.

نماینده مردم دماوند تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کنلل در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوان‌مان توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟

نماینده رامیان: عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد

نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ نیاز به کسی ندارد که فقط مدیر باشد بلکه نیازمند کسی است که خود هم اهل فرهنگ و مدارا باشد و باید به کسی سپرده شود که فرهنگ را بشناسد.

علیرضا ابراهیمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.


وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.

ابراهیمی تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.

نماینده تهران: معرفی صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به فال نیک می‌گیریم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای جامعه و میراث امروز برای فردا است که از این رو معرفی فردی شایسته برای این وزارتخانه و فرزند حوزه و دانشگاه را به فال نیک می‌گیریم.

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.


وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار