خواب سریع با کاهو!

الهام طاهری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی به خواص یکی از قدیمی‌ترین میوه ها اشاره می‌کند: کاهو از قدیمی‌ترین سبزیجاتی است که منشا آن از آسیای مرکزی و هندوستان است. جالب است بدانید سبزی کاهو در ایران، شش قرن قبل از میلاد مسیح استفاده می‌شده و بعد از آن به رم راه یافته است.به طور‌کلی دو نوع کاهو وجود دارد. یکی کاهوی اهلی و پرورشی که در سالاد استفاده می‌شود که کاهوی گرد و کاهوی ایرانی از این نوع هستند و دیگری کاهوی وحشی و خودرو است. منابع غذایی کاهوی ایرانی بهتر از کاهوی گرد است‌.

اصفهان زیبا: الهام طاهری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی به خواص یکی از قدیمی‌ترین میوه ها اشاره می‌کند: کاهو از قدیمی‌ترین سبزیجاتی است که منشا آن از آسیای مرکزی و هندوستان است. جالب است بدانید سبزی کاهو در ایران، شش قرن قبل از میلاد مسیح استفاده می‌شده و بعد از آن به رم راه یافته است.به طور‌کلی دو نوع کاهو وجود دارد. یکی کاهوی اهلی و پرورشی که در سالاد استفاده می‌شود که کاهوی گرد و کاهوی ایرانی از این نوع هستند و دیگری کاهوی وحشی و خودرو است. منابع غذایی کاهوی ایرانی بهتر از کاهوی گرد است‌.

کاهوی گرد فیبر فراوانی دارد؛ اما باعث تولید نفخ و درد معده می‌شود.کاهو از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و از لحاظ خواص، ویتامین سی بالایی دارد و باعث تصفیه و رقیق شدن خون می‌شود. زیرا سرشار از نمک‌های معدنی با خاصيت قليايی است‌. دارای آهن است و برای خون‌سازی بسیار مفید است. ضمنا به خاطر طبع سردی که دارد، خواب‌آور بوده و آرامش‌بخش است.

ضد تورم و ضد تشنج است و ملین بودن و ادرار‌آور‌ی دو خاصیت دیگر این سبزی است‌.سلولز موجود در کاهو هم باعث می‌شود حرکات روده بیشتر شود و از یبوست و بواسیر جلوگیری کند. برای درمان ديابت نیز ماده غذايی مناسبی است. برای کم کردن ورم غدد لنفاوی هم می‌توان از کاهو استفاده کرد. دیگر آنکه برای بهبود درد سینه می‌توان کاهو را پخت و میل کرد‌. همچین کاهوی پخته باعث افزایش شیر زنان شیرده می‌شود. استفاده از کاهو به دلیل داشتن املاح زیاد به ویژه منگنز و روی برای جلوگيری از ريزش و سفيد شدن مو مفيد است. خاصیت خنک‌کنندگی هم دارد و برای آفتاب سوختگی بسیار مفید است. قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را کمتر می‌کند و نیز مصرف کاهو برای کاهش جوش‌های صورت مناسب است.

ضمنا بد نیست بدانید که نور خورشید به برگ‌های بیرونی کاهو بیشتر تابیده و از نظر مقدار ویتامین بهتر از برگ‌های درونی هستند.تخم کاهو هم طبع سرد و خشک دارد و خواب‌آور است. زکام را بر‌طرف می‌کند و برای درد سینه مفید است.علاوه بر این برای حفظ پوست و مرطوب نگهداشتن آن می‌توان از عصاره کاهو استفاده کرد. ماسک کاهو هم باعث شادابی پوست می‌شود. بنابراین افرادی که دارای پوست خشکی هستند و رطوبت نیاز دارند، بهتر است از کاهو استفاده کنند. یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق آب لیمو را با عصاره کاهو مخلوط کرده و پوست را با آن ماساژ دهید تا باعث جلوگیری از چین چروک و طراوت پوست شود. همچنین می‌توان با کاهو زخم‌های مجاری ادرار و مثانه را بهبود داد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار