عملکرد مدیریتی خود را بهبود دهید
در این نوشتار ۱۲ ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی آمده است که اگر مدیریت شرکت، سازمان یا کسب و کاری را بر عهده دارید به احتمال فراوان به کارتان خواهد آمد. از این چند ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی در زندگی کاریتان بهره بگیرید تا فرد درون آیینه به رویتان لبخند بزند.
در این نوشتار ۱۲ ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی آمده است که اگر مدیریت شرکت، سازمان یا کسب و کاری را بر عهده دارید به احتمال فراوان به کارتان خواهد آمد. از این چند ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی در زندگی کاریتان بهره بگیرید تا فرد درون آیینه به رویتان لبخند بزند. به ندرت پیش میآید هفتهای را بگذرانم و با یک مدیر یا مدیر اجرایی مواجه نشوم که از عملکرد گروهش گلایه دارد. در بیشتر موارد کسی که در آیینه به مدیر خیره میشود مقصر است.
۱. برای گفتگوهای دو نفره فرصت بیشتری ایجاد کنید.
آسان است که اجازه بدهیم مشغلههای روزمره ما را از گذراندن وقت با کیفیت با اعضای تیممان بازدارد. هرطور شده زمانی را در تقویم شلوغتان پیدا کنید تا فقط صحبت کنید. اعضای تیمتان برای این تلاش و زمانی که بهصورت رو در رو با آنها سپری میکنید قدردان خواهند بود.
۲. مدیریت ذرهبینی را متوقف کنید
رئیسی که ذرهبینی مدیریت میکند برای هیچکس محبوب نیست. آدمهای خوب وقتی با دقت تحت نظر نیستند بهترین عملکرد را دارند. به آنها فضا بدهید و بگذارید نشانتان بدهند چهکارهایی میتوانند بکنند.
۳. رویکردتان را به «اعتماد» تغییر دهید
به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران اعتمادتان را جلب کنند، سعی کنید نخست شما اعتماد کنید. همه ما اگر مجبور نباشیم کوهها را جابهجا کنیم تا ذرهای اعتماد شما را بهدست بیاوریم سپاسگزار خواهیم بود. به تجربه من، اعضای تیمتان در واکنش به این رویکرد، نهتنها سریعتر به شما اعتماد میکنند، بلکه سخت تلاش میکنند تا فراتر از انتظارات شما باشند.
۴. بیرون گود ننشیند
من وقتی با کارمندان یک خردهفروشی مهم مصاحبه میکردم با این نوع مدیر بیملاحظه و دوستنداشتنی آشنا شدم. این آدم مدیری است که محکم در صندلی خودش فرو میرود و کارمندان را از سکوی نظارت تماشا میکند و آنها را زیر باران انتقادهای مکرر و بیاساس قرار میدهد. هیچکس این شخصیت را دوست ندارد یا محترم نمیداند. از میزتان فاصله بگیرید و خودتان را از نزدیک در جریان امور کسبوکارتان قرار دهید و شخصاً با تیمتان و چالشهایشان آشنا شوید.
۵. سعی نکنید در هر گفتگویی باهوشترین فرد باشید
من شرح وظایف شما را نگاه کردم و هیچ بندی ندیدم که شما را ملزم کند همیشه باهوشترین فرد در اتاق باشید. به یاد داشته باشید، کار شما استخدام و پرورش آدمهایی است که باهوشتر از شما هستند.
۶. اطلاعرسانی را به تیمتان افزایش دهید
همهی افراد تیمتان میخواهند بدانند شرکت چگونه عمل میکند و آیا تیم فروش آن قرارداد بزرگ را بهدست آورد یا نه. به طور مرتب یک سری جلسات بهروزرسانی برگزار کنید تا نتایج و دستاوردهای شرکت را برای تیمتان بهطور خلاصه شرح دهید. مطمئن شوید آنها فرصت سؤال پرسیدن را دارند. یک روش خوب این است که یک مدیر اجرایی دیگر را به هر جلسه دعوت کنید تا به سؤالهای مهمتر و راهبردیتر رسیدگی کند. مدیران اجرایی از وقتی که با تیمتان میگذرانند قدردانی خواهند کرد و اعضای تیمتان با مدیران اجرایی آشنا میشوند و در عین حال از عملکرد سازمان مطلع میشوند. این یک فرآیند برد - برد حقیقی است.
۷ نسبت 1:3 را یاد بگیرید و با آن زندگی کنید
برای بهبود عملکرد مدیریتی ۳ برابر بیشتر از بازخورد سازنده (نوع منفی)، بازخورد مثبت بدهید. فقط به یاد داشته باشید بازخورد مثبت باید بهجا باشد و ماهیت آن رفتاری باشد.
۸. گفتگوهای دشوار را به تأخیر نیندازید
آدمهای خوب برای بهتر شدن نیاز به اطلاعات اولیه دارند. وقتی از بازخورد سازنده خودداری میکنید هیچکس نفع نمیبرد.
9. بیشتر مطالعه کنید
اگر مطالعه نکنید و نیاموزید، با همان سرعتی که پیش آمدهاید، رو به عقب حرکت میکنید. از مجلههای صنعت گرفته تا آخرین نشریات کسبوکار و کتابهای پرفروش؛ برای بهروز نکردن مطالعاتتان هیچ بهانهای پذیرفته نیست؛ البته خودتان را به موضوعات صنعت و کسبوکار محدود نکنید. هر موضوع یا ژانری که ایدهها، رویکردها و پیشینهها را به شما عرض کند برای مطالعه مناسب است. یافتهها و بینشهایتان را با اعضای تیمتان به اشتراک بگذارید. اگر خودتان یا اعضای تیمتان ایدههایی یافتند که میتوانید برای بهبود عملکرد به کار بگیرید، آن را تشویق کنید.
۱۰ به اعضای تیمتان کمک کنید بیشتر مطالعه کنند
برای بهبود عملکرد مدیریتی یک گروه گفتگو درباره مطالعات ایجاد کنید و به آن بودجه اختصاص دهید. برای شروع این گروه، با چند عنوان ابتدایی آغاز کنید و سپس اجازه دهید عنوانهای آینده را خودشان انتخاب کنند. مطمئن شوید زمانی را به دیدن کتابها و گفتگو درباره آنها اختصاص میدهید. یک مدیر نیروی انسانی یک باشگاه گفتگو درباره مطالعات ایجاد کرده بود و هرماه با بودجه خودش جلسهای بهصرف نهار پیتزا یا چیزهای دیگر ترتیب میداد و کارمندان از آن استقبال میکردند. یک مهندس ارشد نرمافزار هر ماه یکی از جلسات هفتگی شرح وضعیت را به جلسه گفتگو تبدیل میکرد. رویکردی پیدا کنید که برای فرهنگ و برنامه زمانیتان مناسب باشد.
۱۱. برای تیمتان زمان بیکاری اختصاص دهید
ما بیشتر کسبوکارهایمان را طوری اداره میکنیم که انگار در وضعیت عجلهای ابدی هستیم. برای بیکاریهایی که مغز را تحریک میکنند فرصتی ایجاد کنید. چند بار در سال تیمتان را به گردش ببرید. اگر میتوانید از این گردشها برای توفانهای مغزی خلاقانه در محل کار استفاده کنید، از آن استقبال کنید. من یک مدیر خدمات مشتریان را میشناسم که در کسبوکارهایی (در صنایع نامرتبط) مشغول است که به خاطر خدمات مشتریان ستودنی هستند. او به طور مرتب زمانی را به گردشهای خارج از شهر همراه با تیمهایاش در کسبوکارهای مختلف اختصاص میدهد. آنها همیشه وقتی به دفتر کار برمیگردند ایدههایی برای تقویت عملکردشان دارند.
۱2. با اصول رهبری تجدید عهد کنید
وقتی اوضاع به هم میریزد، مقصر مربی است. وقتی اوضاع خوب پیش میرود، حاصل کار تیم است.
حرف پایانی
شما شغل دشواری دارید. در شرایطی هستید که باید نتایج فوقالعادهای بهدست بیاورید و بهطور مداوم همه چیز را بهبود دهید. شکی نیست که انجام امور از طریق افراد دیگر کاری سخت و اغلب طاقتفرسا است. با این حال، همه تلاش شما برای ایجاد محیط کاری سالم و عاری از ترس و استرس غیرضروری، در مأموریتتان برای تقویت دستاوردها فواید عظیمی به همراه خواهد داشت.