چند راه ساده برای سلامت پوست

داشتن پوستی سالم و شاداب از آرزوهای هر فردی است؛ اما این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد و به راحتی می توان به این هدف رسید. اگر دوست دارید بدانید چطور، نظر دکتر رضا غیاثوند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را که از دید تغذیه است، بخوانید.

اصفهان زیبا: داشتن پوستی سالم و شاداب از آرزوهای هر فردی است؛ اما این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد و به راحتی می توان به این هدف رسید. اگر دوست دارید بدانید چطور، نظر دکتر رضا غیاثوند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را که از دید تغذیه است، بخوانید.

مصرف میوه و سبزی
مصرف میوه، سبزی و مواد غذایی تازه کلید جوانی است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنندزیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار زیادی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری می‌کنند؛ بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، به خصوص در پوست که در تماس با محیط اطراف است، فلج کرده و مانع عملکرد تخریبی آنها می‌شوند. برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان‌ کافی در میوه و سبزی باید آنها را به صورت خام و تازه مصرف کرد، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر میزان آنتی‌اکسیدان آنها را کاهش می‌دهد؛ البته گوجه‌، ذرت و هویج استثنا هستند.

مصرف مایعات به اندازه کافی
مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود. پس با مصرف مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست فراهم می‌شود تا خشک نشود. متخصصان توصیه می‌کنند شش تا هشت لیوان آب در روز نوشیده شود. قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی کافئین هستند که یک ماده دیورتیک‌(ادرارآور) است و باعث دفع آب به صورت ادرار می‌شود.‌ نکته دیگر اینکه دو تا سه ساعت قبل از خواب نباید آب زیاد نوشید، زیرا ممکن است مــوجـب افــــزایـــش ورم صبحگاهی و کشیدگی بیش از اندازه پوست شود.

پخت غذا به روش اصولی
پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. این بدین معناست که در هر نوبت گرم کردن غذا، فرایندهای تخریبی اکسیداسیون به سرعت بالا می‌رود. به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری دریافت می‌شود که عامل اصلی پیری پوست است. نخوردن غذای پخته هم اشتباه است و نباید مصرف غذاهای پخته شده برای مصون ماندن از اثرات مخرب آن کلا قطع شود؛ اما باید مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز کرد. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

کنترل کالری دریافتی
کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و کم کردن وزن به سرعت پوست را چروک می‌کند. زیرا با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده، چروک می‌خورد.‌البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد (هرچه سن بالاتر باشد، احتمال چروک شدن بیشتر است)، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن بود.کسانی که قصد کاهش وزن دارند، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند، چرا‌که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است.

مصرف غذاهای ضد پیری زودرس
برخی مواد غذایی که مانع پیری زودرس می‌شوند عبارتند از:بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها که علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین ث و بیوفلاوینوئیدها هستند که ضد سرطانند. این مواد غذایی در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی موثر بوده و مانع شل شدن پوست می‌‌شوند. مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی)، انواع توت‌، گوجه‌، فلفل دلمه‌ای‌، طالبی‌‌، توت ‌فرنگی‌، خربزه‌، هندوانه‌، آلبالو‌، گیلاس‌، ‌کیوی‌، سیب‌ زمینی و سبزی‌های برگ سبز مثل کلم بروکلی‌ که حاوی ویتامین ث فراوانی هستند. انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش نیز از جمله موادی هستند که حاوی بیوفلاونوئید زیادی هستند.کلروفیل نیز یکی از موادی است که مانع پیری زودرس می‌شود. جعفری، یونجه، اسفناج‌، کلم بروکلی، تره، نعناع، مرزه‌، برگ چغندر و ریحان از مهم‌ترین منابع کلروفیل هستند. لازم به ذکر است کلروفیل خام و پخته خواص یکسانی دارد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار