ملاقات با آزادی

در ادامه تلاش‌های ارتش عراق برای بیرون راندن گروهک تروریستی داعش از سراسر خاک عراق، فرمانده عملیات آزادسازی تلعفر، از تسلط کامل نیروهای عراقی بر این شهر راهبردی خبر داد. این درحالی است که تا بعدازظهر روز گذشته، 70 درصد شهر در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته و «عبدالامیر رشید یارالله» گفته بود: نیروهای مبارزه با تروریسم محله قلعه و باغ‌های تلعفر را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز بنای قلعه به اهتزاز درآوردند.

اصفهان زیبا: در ادامه تلاش‌های ارتش عراق برای بیرون راندن گروهک تروریستی داعش از سراسر خاک عراق، فرمانده عملیات آزادسازی تلعفر، از تسلط کامل نیروهای عراقی بر این شهر راهبردی خبر داد. این درحالی است که تا بعدازظهر روز گذشته، 70 درصد شهر در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته و «عبدالامیر رشید یارالله» گفته بود: نیروهای مبارزه با تروریسم محله قلعه و باغ‌های تلعفر را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز بنای قلعه به اهتزاز درآوردند.

وی اعلام کرد: عملیات نظامی تا آزادسازی تلعفر ادامه دارد و رسانه‌ها باید در انتقال اخبار دقت لازم را داشته باشند. چون اخباری در مورد آزادسازی کامل تلعفر منتشر شده بود که صحت نداشت. فرمانده این عملیات تاکید کرد: عملیات تا زمان آزادسازی کامل شهر العیاضیه و مناطق اطراف آن و نیز مناطق باقی مانده در مرکز تلعفر ادامه خواهد داشت.نیروهای عراقی درحالی توانستند کنترل کامل تلعفر را به دست بگیرند که گفته می‌شد هنوز نزدیک به دو هزار نفر از عناصر داعش در این شهر حضور دارند.

تلعفر که در 80 کیلومتری غرب موصل و 150 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد، در سال 2014 به کنترل شبه نظامیان داعش درآمد. عملیات آزادسازی این شهر که همواره به عنوان راه اتصال میان مرکز خلافت داعش در موصل با سوریه به شمار می آمده است، از 20 آگوست آغاز شد و سرانجام روز گذشته به پایان رسید.تاكنون اكثر ساكنان تلعفر از این شهر خارج شده و در مناطق صحرایی مجاور این شهر در اردوگاه‌هایی كه برای آوارگان به‌صورت موقت ایجاد شده، اسكان داده‌ شده‌اند. براساس گزارش‌ها، 49 هزار نفر از غیرنظامیان عراقی از این منطقه خارج شده‌اند؛ اما منابع نظامی عراقی به روزنامه العربی الجدید گفتند كه حدود 50 هزار غیرنظامی عراقی كه اغلب آنها از قومیت‌های تركمان و عرب‌های سنی بودند، هنوز تا روز گذشته در تلعفر حضور داشتند؛ چراکه داعش نوعی اقامت اجباری برای آنها ایجاد كرده بود و هر كسی تلاش كند از این شهر فرار كند، با مجازات از سوی تروریست‌های داعش مواجه می‌شد.در عملیات آزادسازی تلفعر که گفته می‌شود، بیش از 40 هزار نیروی نظامی عراقی در آن مشاركت می‌کردند، گروه حشد الشعبی نیز نقش پررنگی ایفا کرده است.

این ایفای نقش اما به مذاق بعضی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پرونده عراق خوشایند نیست؛ چراکه آنها به دنبال گسترش نفوذ و قدرت خود در عراق‌ِ پساداعش هستند و قدرت گرفتن گروهی همچون حشدالشعبی خارج از معادلات آنهاست. از همین روی، آنها بارها تلاش کردند تا آزادسازی تلعفر را به تعویق بیندازند تا شاید نیروهای حشدالشعبی در این عملیات مشارکت نداشته باشند؛ آنچه سرانجام هم رخ نداد؛ زیرا اغلب نیروهای حشد الشعبی را ساکنان منطقه تعلفر تشکیل می‌دهند و طبیعی است که برای آزادی خاکشان وارد جنگ شوند. از سویی دیگر، با به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یکی از شاخه های نظامی گروه‌های مسلح عراق توسط پارلمان این کشور، هیچ یک از بازیگران حاضر در این پرونده نمی‌توانند به حضور نیروهای این گروه در جریان عملیات آزادسازی اعتراض کنند. بافت ترکیبی این شهر یکی از دلایل دیگری است که اهمیت آن را دوچندان می‌کند؛ بسیاری از طیف‌ها و جریان‌های قومیتی از جمله ایزدی‌ها، ترکمن‌های شیعه و سنی، عرب‌ها و کردها در این شهر حضور دارند که دقیقا مدل کوچکی از موصل را نمایان می‌کند و به آ‌ن موصل دوم گفته می‌شود.

همین مسئله موجب شده است تا بازیگران بیشتری در این عملیات درگیر شوند؛ قرار گرفتن در میان سه ضلعی عراق، ترکیه و سوریه، حمایت ایران از نیروهای حشدالشعبی و حضور معنادار آمریکایی‌ها برای آزادسازی این شهر، معادله‌ها را قدری پیچیده کرده است. موضع آمریکایی‌ها در این باره بیش از همه معطوف به نیروهای حشدالشعبی بود؛ چرا که آنها این گروه را امتداد ایران در عراق و سوریه می دانند. در همین حال، سخنگوی رسمی هیئت الحشد الشعبی گفته بود كه مشاوران ایرانی و مشاوران حزب‌الله همان‌گونه كه در عملیات‌های پیشین در كنار نیروهای عراقی بوده‌اند، در این عملیات نیز با هماهنگی دولت عراق و فرماندهی كل نیروهای مسلح این كشور به نیروهای حشدالشعبی مشاوره نظامی خواهند داد.این درحالی است که گفته می‌شود در سفر اخیر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به عراق، درباره وضعیت و سرنوشت حشدالشعبی بعد از پاکسازی تلعفر نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته و واشنگتن تلاش کرده است تا برای به حاشیه راندن حشدالشعبی با بغداد وارد مذاکره شود. مذاکراتی که به گفته منابع آگاه، یکی از بندهای آن، تحویل تمامی مناطق به نیروهای محلی و پلیس فدرال و عدم استقرار نیروهای حشدالشعبی در این منطقه است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار