18 غذای خطرناک از دید سازمان جهانی بهداشت

در اکتبر سال 2015، سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارشی از 18 غذای خطرناک منتشر کرد و برخی از آن‌ها را هم‌رده با گاز ناشی از سوخت‌های دیزلی قرار داد.

در اکتبر سال 2015، سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارشی از 18 غذای خطرناک منتشر کرد و برخی از آن‌ها را هم‌رده با گاز ناشی از سوخت‌های دیزلی قرار داد.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، سازمان جهانی بهداشت دراکتبر سال 2015 نام 18 غذای خطرناک را منتشر کرده است که سوسیس و کالباس در راس آن قرار دارد. این گزارش اعلام کرده است گوشت فراوری شده به طور حتم موجب افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان و به خصوص سرطان روده می‌شود و خطر آن هم‌رده با گاز‌های دیزلی است.

در ادامه این گزارش برخی از غذاهایی که در نقاط مختلف جهان علیرغم آنکه برای سلامتی انسان به شدت مضر است، مصرف می‌شود نام برده شده است. گرچه برخی از این غذاها برای ذائقه ایرانی قدری عجیب است اما دانستن آن خالی از لطف نیست.

قورباغه آفریقایی: قورباغه‌ها و به خصوص گوشت پای آن‌ها در نقاط مختلفی از جهان طرفدار دارند. به خصوص در برخی از کشورهای آفریقایی که نه تنها پاهای غورباقه‌ها را می‌خورند بلکه از خوردن همه بدن غورباغه نیز لذت می‌برند. اما قورباغه‌ها طیف وسیعی از انواع سموم مضر برای انسان را در خود دارند. به خصوص قورباغه‌های جوان‌تر که گوشت لذیذتری هم دارند.

هشت‌پا زنده: اکثر ما ترجیح می‌دهیم وقتی غذا به بشقاب ما می‌رسد مرده باشد، اما کره‌ای‌‌ها خیر! کره جایی است که شما می‌توانید هشت‌پای زنده سفارش دهید. این هشت‌پاها به همراه انواع چاشنی و طعم‌ها سرو می‌شوند. اما خطر درواقع بالشتک‌های چسبناک روی پاهای آن‌ها است که گاهی به صورت غریضی به گلو می‌چسبند و موجب مرگ می‌شوند.

بادام زمینی: بادام زمینی خوراکی خوبی است تا زمانی که به آن حساسیت نداشته باشید. بادام زمینی بیشترین خوراکی است که آلرژی و حساسیت نسبت به آن موجب مرگ و میر شده است. موضوع زمانی مهم می‌شود که بدانید یک درصد از مردم جهان نسبت به این مغز خوشمزه و مقوی حساسیت مرگ‌آور دارند.

آبسنث: آبسنث نوعی نوشیدنی با الکل بسیار بالا است که از نوعی چوب، رازیانه، آویشن و دیگر گیاهان معطر ساخته می‌شود و هنگام مصرف باید با آب رقیق شود. این نوشیدنی قوی به جادوی سبز نیز مشهور است. اما دارای ماده‌ای سمی به نام توجون است که دارای تاثیرات روانی و موجب اعتیاد هالوکینوژن می‌شود. این نوشیدنی می‌تواند موجب اختلالات روانی، اختلالات اجتماعی و حتی ایجاد تمایل به خودکشی شود.

قارچ‌های وحشی: قارچ‌های خوراکی انواع مختلفی دارند و بسیار مقوی هستند. در دل طبیعت نیز قارچ‌های بسیاری یافت می‌شوند که برخی از آن‌ها با وجود ظاهر سالم و خوشمزه‌ای که دارند به شدت سمی هستند. سالانه تعداد زیادی از گردشگران در نقاط گوناگون دنیا به خاطر ماجراجویی و خوردن قارچ‌های وحشی جان خود را از دست می‌دهند.

فوگو (ماهی پنبه‌ای): فوگو یک نوع ماهی است که در ژاپن صید می‌شود و خوشمزه‌ترین غذای سمی جهان است. سرآشپزهای ژاپنی سالانه چندین‌بار در برنامه‌های آموزشی که توسط سازمان بهداشت ژاپن برگذار می‌شود یاد می‌گیرند چگونه بخش‌های سمی این ماهی را جدا کنند. بخش‌هایی که هزار و 200 بار از سیانید سمی‌تر است و خوردن یک قسمت کوچک آن می‌تواند مرگبار باشد.

هارکل: هارکل گوشت کوسه است که به منظور تخمیر و فساد کنترل شده در برخی مواد خوابانده و سپس خشک می‌شود. این غذا در گرینلند طرفداران زیادی دارد اما مشکل اینجا است که این نوع از کوسه دستگاه دفع ادرار ندارد و همه سموم بدن آن به صورت بالقوه در گوشت آن جمع می‌شود.

آکی: آکی یک میوه جامائیکایی بسیار لذیذ است که معمولا گردشگراني كه به جامائيكا سفر مي‌كنند به خاطر بی اطلاعی از سمی بودن آن در خوردن زیاده روی می‌کنند. سالانه تعداد بسیاری از گردشگران در جامائیکا به خاطر مصرف بیش از حد این میوه مسموم و در برخی موارد کشته می‌شوند. همین موضوع باعث شده است سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن واکنش نشان دهد.

کاساوا: کاساوا یک نوع ریشه قهوه‌ای رنگ شبیه به هویج است که در آفریقا و جنوب آمریکا به صورت گسترده کاشت و مصرف می‌شود. سازمان جهانی بهداشت درباره آن هشدار داده است که حتما قبل از خورن به صورت کامل پخته شود. خوردن این گیاه به صورت خام یا نیم‌پز باعث می‌شود آنزیم‌هاي آن در بدن تبدیل به سیانید شود.

بادام هندی: بادام هندی نیز از آن دسته غذاهایی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هرگز بادام هندی را خام نخورید. بادام‌های هندی در بازار بخارپز یا بو داده شده‌اند تا مواد سمی موجود در آن‌ها از بین برود.

ریواس: گیاهی خوشمزه و ترش است که انواع سبز تا بنفش رنگ دارد. اما برخی از انواع این گیاه دارای سموم مختلفی است که اگر زیاد مصرف شود موجب دل درد، استفراغ و در مواردی نادر موجب مرگ می‌شود.

جوانه لوبیا: جوانه‌های لوبیا یکی از بدترین غذهایی است که اگر در شرایط استریل تولید نشود می‌تواند خطرناک باشد. شرایطی که جوانه‌ها لوبیا در آن نگهداری می‌شود همان شرایطی است که باکتری‌های ای-کولی در آن رشد می‌کنند. به همین خاطر خطر ابتلا به ای-کولی بعد از مصرف این جوانه ها وجود دارد. تنها در آلمان در سال 2011 بالغ بر 22 نفر به خاطر مصرف جوانه لوبیا کشته شدند. همزمان در تمام اروپا صدها نفر به همین علت به کام مرگ کشیده شدند.

شلفیش: شلفیش نوعی لابستر (خرچنگ) است. اگر به غذاهای دریایی آلرژی داشته باشید این غذا می‌تواند به شکل باور نکردنی کشنده باشد. برخی افراد پس از مصرف مبتلا به خارش، تورم و خس خس سینه و دردهای شکمی می‌شوند. برای دیگران ممکن است به شوک آنافیلاکتیک منتهی شود که تنفس را متوقف و تهدید کننده زندگی است.

صدف: حتی اگر به غذاهای دریای آلرژی نداشته باشید بهتر است از خوردن صدف‌های دریایی خام اجتناب کنید. خوردن صدف می‌تواند باعث ابتلا به هپاتیت آ، تیفوئید و دیازنتری شود. چرا که این صدف‌ها در مناطقی با سطوح پایین اکسیژن و نور زندگی می‌کنند.

انگور آسیایی وحشی: مربایی که در آسیا از توت‌ها و انگورهای وحشی درست می‌شود بسیار خوشمزه است اما باید توجه کرد برگ و چوب این درختان وحشی در هنگام فراوری در غذا وارد نشده باشد. چوب این درخت‌ها می‌تواند موجب کور شدن و حتی مرگ شود.

شیر خام: شیری که از سوپر مارکت خریداری می‌کنید پخته شده و پاستوریزه است. شیر خام می‌تواند موجب بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ شود. بعد از خرید شیر خام حتما باید آن را جوشاند چرا که احتمال دارد شامل سالمونلا، لیستریا و ای-کولی باشد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار