توسعه فرودگاه اصفهان با ساخت ترمینال خارجی جدید

نشست خبری مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با برخی از اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت برگزار شد. طی این نشست مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان بابیان اینکه فرودگاه اصفهان جزو هفت فرودگاه بین‌المللی كشور محسوب می‌شود، گفت: اين فرودگاه به لحاظ تعداد مسافر ورودي و خروجي حائز سومین رتبه و ازنظر پذيرش مسافران داخلي رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

مهناز احمدی- اصفهان امروز : نشست خبری مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با برخی از اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت برگزار شد. طی این نشست مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان بابیان اینکه فرودگاه اصفهان جزو هفت فرودگاه بین‌المللی كشور محسوب می‌شود، گفت: اين فرودگاه به لحاظ تعداد مسافر ورودي و خروجي حائز سومین رتبه و ازنظر پذيرش مسافران داخلي رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. حسن امجدی اذعان داشت: فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان به خاطر موقعیت گردشگري و استراتژيك اصفهان جايگاه ویژه‌ای در كشور دارد. وي با اشاره به اينكه گردشگري يكي از بزرگترين صنايع دنيا و موتور توسعه هر كشوري است، ادامه داد: همه کشورها می‌توانند از طريق صنعت گردشگري درآمد قابل‌توجهی حاصل کنند.

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه معین پایتخت

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان عنوان کرد: پس از به نتیجه رسیدن برجام صنعت گردشگري رشد چشمگیری داشته، به‌طوری‌که قبل از دولت يازدهم ٦١ هزار گردشگر از طریق فرودگاه به اصفهان سفر كردند و اين آمار در سال ٩٥ به 351 هزار گردشگر افزایش‌یافته که این رقم نشانگر پنج برابر شدن آمار ورود مسافران خارجی به اصفهان است. امجدی فرودگاه را دروازه طلایی ورود گردشگر داخلی و خارجی دانست و یادآور شد: موانعی برای توسعه فرودگاه اصفهان وجود دارد که باید هرچه زودتر برطرف شوند. وی به موقعیت استراتژیک استان اصفهان در کشور اشاره کرد و بیان داشت: استان اصفهان در مرکز کشور و در مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرارگرفته که روزانه بیش از 60 درصد پروازهای کشور از فراز فرودگاه اصفهان عبور می‌کند. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان توضیح داد: اصفهان، استان معین پایتخت و 12 استان دیگر است و اگر به هر دلیلی یک پرواز موفق به فرود نشود، فرودگاه جایگزین برای فرود آن پرواز در نظر گرفته می‌شود و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان جایگزین فرودگاه امام خمینی (ره)، مهرآباد و بسیاری از فرودگاه‎های مهم کشور است.

افزایش پروازهای خارجی از فرودگاه اصفهان

امجدی با اشاره به اینکه در تاریخ‌های 5 مردادماه 95، 4 دی‌ماه 95 و 7 دی‌ماه 95، فرودگاه اصفهان میزبان فرود پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد شد، تصریح کرد: در تاریخ 4 دی‌ماه 95 بیش از 21 پرواز در شرایط اضطراری در پارکینگ فرودگاه شهید بهشتی اصفهان پارک شد، درحالی‌که ظرفیت پارکینگ فرودگاه شهید بهشتی پذیرای 10 پرواز اضطراری در روز است. وی افزود: در سال گذشته 12 پرواز اضطراری و طی سه ماهه نخست امسال نیز سه پرواز اضطراری در فرودگاه اصفهان فرود آمده است. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان پیرامون اقدام های فرودگاه اصفهان با آژانس‌های هواپیمایی برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری، بیان داشت: در این باره چندین جلسه با آژانس داران در راستای جذب گردشگر داخلی و خارجی برگزارشده است و از 19 شهریورماه به‌صورت هفتگی پرواز به دمشق توسط شرکت هواپیمایی «شام‌ویکس» برقرار خواهد شد. امجدی با اشاره به پروازهای جدید فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، گفت: پرواز مستقیم اصفهان- وین به‌صورت چهار روز در هفته و همچنین پرواز مستقیم اصفهان-ازمیر چهارشنبه هر هفته برقرار است؛ علاوه بر این پرواز مستقیم اصفهان-سن ‌پترزبورگ به‌صورت یک روز در هفته و پرواز مستقیم اصفهان-تفلیس نیز دو روز در هفته انجام می‌شود.

برقراری روزانه 14 پرواز خارجی از فرودگاه اصفهان

وی خاطرنشان کرد: تعداد 23 هزار و 454 پرواز از یکم تیرماه 94 تا 31 خردادماه 95 در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان صورت گرفت که رشد 2/13 درصدی را به همراه داشته است. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی 2 میلیون و 704 هزار و 441 مسافر در پروازهای این فرودگاه جابه جا شده‌اند که بیانگر رشد 15 درصدی در این زمینه است. امجدی اعلام کرد: در حال حاضر 19 پرواز به مقاصد داخلی و 14 پرواز خارجی از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برقرار است و پرواز مستقیم اصفهان-آدنا و اصفهان- مسکو نیز از دیگر مسیرهای جدید پروازهای خارجی از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است. وی اظهار داشت: روزانه 70 پرواز داخلی و 12 پرواز خارجی از مبدأ فرودگاه شهید بهشتی اصفهان انجام می‌شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان شرکت‌های آتا، ایران‌ایر، ایرتور، آسمان، تابان، ماهان، زاگرس، معراج، کیش‌ایر، نفت و کاسپین را از شرکت‌های هواپیمایی فعال داخلی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برشمرد و گفت: همچنین شرکت‌های ترکیش‌ایر، العراقیه، العربیه، فلای‌دبی، تیل‌ویند، اتریش‌ایر، پگاسوس و چام‌وینگز از شرکت‌های هواپیمایی فعال خارجی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است.

افزایش مساحت ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان درباره عمر ناوگان هواپیمایی کشور، بیان داشت: متأسفانه تحریم‌ها باعث جلوگیری از ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور شده و عمر این ناوگان حدود 24 سال است، این مسئله موجب تأخیر همه پروازهای کشور شده است که البته امیدواریم در شرایط پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید عمر ناوگان هوایی کاهش چشمگیری پیدا کند. او درباره آماده‌سازی زیرساخت‌های فرودگاه اصفهان برای توسعه گردشگری، بابیان اینکه فرودگاه دروازه طلایی هر شهر و نیازمند توجه فراسازمانی دارد. گفت: برای توسعه فرودگاه اصفهان نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف داریم. امجدی افزود: خوشبختانه مجوز توسعه پارکینگ فرودگاه اخذشده و مشاور آن انتخاب‌شده و قرار است تا پایان امسال طرح مشاور برای افزایش فضای پارکینگ فرودگاه ارائه شود. وی با اشاره به CIP فرودگاه اصفهان و ایجاد CIP موقت در این فرودگاه، گفت: CIP موقت فرودگاه کلنگ زنی شده و قرار است طی 15 ماه آینده اجرایی شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به محدودیت ترمینال فعلی فرودگاه اصفهان یادآور شد: کلنگ زنی این طرح انجام‌شده و قرار است مساحت ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان از 6 هزار مترمربع به 14 هزار مترمربع افزایش یابد. امجدی توضیح داد: اراضی که در اختیار فرودگاه اصفهان است تقریباً اشباع‌شده و ما با محدودیت اراضی مواجه هستیم و توسعه فرودگاه باید از طریق دولت پیگیری شود.

میانگین تأخیر هر پرواز در اصفهان 16 دقیقه است

وی از سرمایه‌گذاری شرکت وینسی فرانسه در راستای توسعه فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت: مقررشده است، این شرکت برجسته و معروف در امر بازسازی و توسعه فرودگاه‌های کل دنیا، ۱۲۰ میلیون دلار در بازه زمانی ۳۶ ماه سرمایه‌گذاری کرده و ترمینال جدیدی در فاز نخست به مساحت ۲۵ هزار مترمربع ایجاد کند که در فاز دوم به ۳۵ هزار مترمربع افزایش خواهد یافت. در فاز یک ظرفیت فرودگاه به چهار میلیون و 500 هزار نفر و در فاز دو به 9 میلیون نفر افزایش می‌یابد. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان بابیان اینکه با انجام این اقدامات 4هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود، افزود: این اتفاق در درون‌زایی و برون‌زایی اقتصاد کشور نقش مهمی و همچنین در بحث گردشگری می‌تواند پاسخگوی گردشگران داخلی و خارجی باشد و فرودگاه اصفهان را در زنجیره فرودگاه‌های جهانی قرار دهد. وی درباره توسعه اراضی فرودگاه که مهمترین گلوگاه محسوب می‌شود، عنوان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با امضای تفاهمنامه‌ای از طریق وزارت دفاع، اراضی قابل‌توجهی برای توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به این فرودگاه تحویل داده شود که در این صورت تغییر بسیار شگرفی در توسعه صنعت گردشگری استان اصفهان رخ خواهد داد. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان درباره تأخیر در پروازهای استان اصفهان گفت: میانگین تأخیر در پروازهای ورودی و خروجی از مبدأ فرودگاه شهید بهشتی اصفهان 16 دقیقه به ازای هر پرواز است که بخش عمده این تأخیرها مشکلات ناشی از تحریم‌است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار