آیین‎های حمام، میراث ناملموس

این نگاه که کاربری یک بنای تاریخی مثل حمام عمومی باید حفظ شود، درست است، ولی باید توجه کرد که اجرای این ایده به پیش‎بینی‎های اولیه و ایجاد زیرساخت‎های عمرانی نیاز دارد و اگر قرار باشد کاربرد امروزی این بناها حمام باشد، باید استفاده از آب در مرمت دیده شود.

اصفهان امروز- محمدعلی صرامی:

این نگاه که کاربری یک بنای تاریخی مثل حمام عمومی باید حفظ شود، درست است، ولی باید توجه کرد که اجرای این ایده به پیش‎بینی‎های اولیه و ایجاد زیرساخت‎های عمرانی نیاز دارد و اگر قرار باشد کاربرد امروزی این بناها حمام باشد، باید استفاده از آب در مرمت دیده شود. در دو حمام علیقلی آقا و دردشت این موضوع دیده نشده و تغییر کاربری آنها به حمام نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد. کاربری حمام می‎تواند در طرح مطالعاتی مرمت بقیه حمام‎های تاریخی اصفهان در نظر گرفته شود، ازجمله حمام شاه زیر نظر اداره میراث، حمام قاضی زیر نظر شرکت مسکن‎سازان و حمام شازده زیر نظر سازمان نوسازی شهرداری. حفظ کاربری حمام این بناهای تاریخی، می‎تواند به احیای فضای اجتماعی و فرهنگ عمومی حمام که ازلحاظ انسان‎شناسی، مردم‎شناسی و میراث ناملموس مهم و در حال از بین رفتن است، کمک کند. در مرحله بعد، این طرح موجب رونق گردشگری هم خواهد شد.

حمام شاه‎علی، مالک خصوصی دارد و مرمت‌شده و این موضوع در آن دیده نشده است. حمام شیخ بهایی را به تازگی از نزدیک ندیده‎ام، ولی شنیده‎ام برخلاف بیشتر حمام‎ها که وقفی بوده و امکان دخل و تصرف در آنها وجود نداشته، مالک خصوصی داشته و برای کسب درآمد تغییراتی در آن داده‌شده و گویا به‌تازگی مرمت این حمام شروع‌شده است.

متأسفانه در زنده کردن آیین‎های سنتی حمام، ترکیه گوی سبقت را از ما ربوده و حمام‎های ترکی در ترکیه و اروپا جای خودش را بازکرده و حتی به ایران هم رسیده و یکی از هتل‎های اصفهان هم حمام ترکی راه انداخته است. آیین‎های سنتی حمام، عمومی و چندفرهنگی است و ترکیه نمی‎تواند آن را مصادره به مطلوب کند. ما درزمینه فرهنگ و معماری گرمابه گاه حتی جلوتر از ترکیه بوده‎ایم و کتاب «نگاره‎های گرمابه» که چندی پیش درباره فرهنگ عمومی حمام چاپ شد، این پیشینه را نشان می‎دهد. به دلیل ماهیت ناملموس این آیین‎ها، تأثیر فراموش‌شدن پنهان و خزنده آنها بر فرهنگ سنتی‎مان را بعدها می‎فهمیم.

مدیر حمام موزه علیقلی آقا
ارسال نظر