خط قرمز در رب گوجه

رب گوجه از چاشنی های پر مصرف است که هر چند خواص خود گوجه را ندارد؛ اما می تواند تا حدودی به بدن خاصیت بخشد؛ اما به شرط تهیه و مصرف صحیح آن.در این باره مینا سخایی، كارشناسان تغذيه چنین گفت:آنچه هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگى بسيار اهميت دارد، استفاده از رب گوجه فرنگى با ناخالصى‌هاى كمتر است.

اصفهان زیبا: رب گوجه از چاشنی های پر مصرف است که هر چند خواص خود گوجه را ندارد؛ اما می تواند تا حدودی به بدن خاصیت بخشد؛ اما به شرط تهیه و مصرف صحیح آن.در این باره مینا سخایی، كارشناسان تغذيه چنین گفت:آنچه هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگى بسيار اهميت دارد، استفاده از رب گوجه فرنگى با ناخالصى‌هاى كمتر است.

براى پى بردن به وجود ناخالصى در رب، مى‌توانيد آن را روى يک سطح صاف و سفيد مانند پشت سينى، بريزيد و با شی مسطح ديگرى مانند شيشه يا ته ليوان، روى آن فشار آوريد تا رب پخش شود و به صورت يک لايه نازک در ميان دو سطح قرار بگيرد. در اين صورت، ناخالصى‌هايى مانند هسته، پوسته، ذارت خارجى، چوب و ساير مواد زايد به راحتى قابل تشخيص خواهد بود. رب گوجه فرنگى بايد يک دست و عارى از هرگونه ناخالصى و ذرات تيره، پوسته‌هاى گوجه و هسته باشد و نيز عارى از هرگونه طعم يا بوى تند و زننده مانند بوى كپک يا ماندگى باشد. تنها چاره اصلى جلوگيرى از مشكلاتى كه ممكن است با مصرف رب تقلبى رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردى است كه مجوز و پروانه بهداشتى دارند و نيز معرفى افراد سودجو و متقلبى است كه چنين محصولاتى را توليد مى كنند.

پيش از باز كردن در رب بايد سطح خارجى قوطى را به خوبى با مايع ظرفشويى بشوييد و سپس در قوطى را باز كنيد. رب گوجه در برابر فساد بسيار حساس است.براى ماندگارى بيشتر رب و جلوگيرى از كپک زدن آن، بهتر است پس از بازكردن در قوطى رب، محتوى قوطى را در يک ظرف شيشه‌اى دردار خالى كنيد و آن را در يخچال قرار دهيد. همچنين هنگام استفاده از آن از قاشق تميز استفاده كرده و پس از مصرف، در شيشه را محكم ببنديد و در يخچال قرار دهيد. قرار گرفتن لايه‌اى از كپک روى رب گوجه هم اتفاقى هميشگى است. براى پيشگيرى از كپک رب نيز مى‌توان يک لايه روغن روى سطح آنها ماليد تا اكسيژن به سطح آن نرسد و در نتيجه رشد كپک‌ها متوقف شود. رب گوجه‌فرنگى در تهيه بيشتر غذاها كاربرد دارد و به دليل طعم و بوى دلپذير آن، چاشنى مناسبى براى انواع غذاهاى گوشتى و سرخ كردنى است. در صنعت نيز از رب گوجه براى تهيه انواع كچاپ و چاشنى‌هاى غذايى، استفاده مى‌شود.يكى از مواردى كه بعضى اوقات هنگام مصرف رب مشخص نمى‌شود، تقلبى بودن آن است. برخى از سودجويان، با اضافه كردن سبزى‌هايى مانند كدوى پخته يا سيب‌زمينى پخته و له شده، پودر نشاســته و ساير مواد ديگر در تركيب رب گوجه و حرارت دادن آنها با هم، این چاشنی تقلبى را به بازار عرضه مى‌كنند. بنابراین در خرید حتما دقت کنید./گروه سلامت

ارسال نظر