کنسرت ناظری‌ها بی خطر بود

یک عضو شورای شهر اصفهان در جلسه علنی دیروز شورا به برگزاری کنسرت در کاخ چهلستون اعتراض کرد و خواستار ارائه گزارشی در خصوص خسارات احتمالی ارتعاشات صدا به این میراث جهانی اصفهان شد... .

اصفهان زیبا: یک عضو شورای شهر اصفهان در جلسه علنی دیروز شورا به برگزاری کنسرت در کاخ چهلستون اعتراض کرد و خواستار ارائه گزارشی در خصوص خسارات احتمالی ارتعاشات صدا به این میراث جهانی اصفهان شد. از سوی دیگر، اما مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا برگزاری این کنسرت را مطابق با پروتکل‌ها و سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی کشور دانست و تاکید کرد که جای نگرانی وجود ندارد؛ هر چند که ممکن است بعضی معتقد باشند بهتر است این بناها در زرورق نگهداری شوند. همچنین معاون میراث فرهنگی این اداره کل با تاکید بر حضور یک تشکیلات منسجم حفاظتی در بنا برای انجام و نظارت بر فعالیت‌های حفاظتی و امنیتی، برای ارائه گزارش به شورا اعلام آمادگی کرد.

اصفهان سه میراث جهانی بیشتر ندارد: مسجد جامع عتیق، میدان نقش جهان و کاخ موزه چهلستون. بناهایی که زمانی برای اصفهانی‌ها ساخته‌شدند، بعد در فهرست میراث ایرانیان به ثبت رسیدند و حالا چند سالی است که متعلق به همه مردم جهان شده‌اند. بنابراین هر اتفاق جدیدی مرتبط با این بناها نگرانی‌هایی را در پی خواهد داشت. عجیب نیست که وقتی تصمیم‌های جدیدی درباره این بناها گرفته می‌شود، تن و بدن علاقه‌مندان و فعالان میراث بلرزد و بپرسند که حواستان به بناها هست؟ می‌دانید که مهم‌تر از برگزاری هر رویدادی در این کالبدهای ارزشمند، باید از پس وظیفه حفاظت تمام و کمال از آنها برآیید؛ چون شما اولین و آخرین نسلی نیستید که می‌خواهید از این فضاهای ارزشمند استفاده کنید؟! این هفته صدای اعتراض میراث‌دوستان اصفهان به خاطر برگزاری سه شب کنسرت ناظری‌ها در کاخ موزه چهلستون شنیده شد.

اعتراض میراثی در شورا
عضو کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در تذکر خود در صحن علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به برگزاری کنسرت‌های متعدد در اصفهان گفت: «بسیار خوشحالم که بزرگان موسیقی ایران همچون شهرام و حافظ ناظری در اصفهان به اجرای کنسرت می‌پردازند. این مایه خرسندی ماست که زنان و مردان موسیقی ایران نیز در چارچوب قانون به اجرای کنسرت بپردازند و شاهد اجرای کنسرت‌های موسیقی‌های مختلف در اصفهان باشیم. » مهدی مزروعی ادامه داد: «اما باید شهرداری اصفهان و سازمان میراث فرهنگی گزارشی در خصوص خسارات احتمالی ناشی از ارتعاشات صدا به مجموعه کاخ چهل‌ستون اصفهان آماده و ارائه کنند. رفت‌وآمدهای مردم به خاطر کنسرت نیز می‌تواند برای بنا خطرساز باشد، باید مکان‌هایی مناسب و درخور شهر اصفهان برای برگزاری و اجرای کنسرت‌ها و دیگر مراسم‌های فرهنگی فراهم شود تا شاهد برگزاری این نوع مراسم‌ها در اماکن تاریخی نباشیم.»

به هر کنسرتی مجوز اجرای چهلستون نمی‌دهیم!
اما مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به این نگرانی‌ها در گفت و گو با اصفهان زیبا تصریح کرد: «برگزاری این کنسرت کاملا کنترل شده بود و اصلا جای نگرانی ندارد. حتی نماینده یونسکو در ایران هم به برنامه دعوت شده بود.»فریدون اللهیاری افزود: «در همین دو سه ماه اخیر ما با تقاضاهای زیادی برای برگزاری برنامه در چهلستون مواجه بودیم. به همین دلیل پروتکلی تعریف کردیم که فقط برنامه‌های خیلی خاص و فاخر متناسب با شأن این مجموعه اجازه اجرا داشته باشند و آن برنامه‌ها هم از نظر نصب چیدمان صوتی، اجرای سن، چیدمان صندلی‌ها و مزاحمت ایجاد نکردن برای گردشگران، دارای ضوابطی باشند.» اللهیاری که در بازدید اخیرش از متروی اصفهان خواستار نصب دستگاه‌های اندازه گیری ارتعاشات بر بدنه ابنیه ثبت ملی شده‌ای مانند سی و سه پل و مدرسه چهارباغ شده و اظهار امیدواری کرده بود که مردم بتوانند میزان ارتعاشات را به طور مستقیم رصد کنند، در پاسخ به این سوال که آیا امکان انجام چنین عملی در چهلستون هم وجود دارد، توضیح داد: «در ماجرای مترو ارتعاشات پایدار و مرتب است؛ اما در برنامه‌های چهلستون همه چیز موقتی و کنترل شده است؛ بنابراین این دو مورد با هم متفاوت اند.»او با اشاره به بروشورهای میراث جهانی که در حاشیه این کنسرت توزیع شدند، گفت: «یکی از سیاست‌های سازمان این است که در بناهای میراث جهانی پویایی و فعالیت‌های فرهنگی وجود داشته باشد. یعنی برنامه‌هایی که مبتنی بر میراث ملی ایران هستند در سایت‌های جهانی برگزار شوند. به همین دلیل هم این کنسرت در کاخ گلستان اجرا شده و بعد از چهلستون اصفهان قرار است در تخت جمشید و میراث جهانی استان‌های دیگر هم اجرا شود.»اللهیاری افزود: «اداره کل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی یکی از برگزارکنندگان این کنسرت محسوب می‌شد. برگزاری این برنامه‌ها در چهارچوب معرفی مجموعه‌های جهانی و آشتی مردم یا دریافت دقیق‌تر مردم از میراث ملموس و ناملموس کشور است.»او ادامه داد: «اتفاقا خوب است که در مدیریت شهری این برنامه ریزی و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که در اصفهان هر کس می‌خواهد برنامه‌های بزرگ فرهنگی اجرا کند، بداند جاهایی در شأن برنامه وجود دارد، این بارگزاری‌ها به سمت سایت‌های میراثی نیاید و ما دائم مجبور به پاسخگویی نباشیم که چرا نمی‌توانیم اجازه اجرا بدهیم. او افزود:«اگر شورای محترم و شهرداری پیش قدم شوند بسیار خوب است. چون بخشی از برنامه‌هایی که در چهلستون برگزار می‌شدند، توسط شهرداری‌ بود و ما هر چه تلاش می‌کردیم این اتفاق نیفتد، چون شهرداری محدودیت‌هایی داشت ما ناگزیر به همکاری می‌شدیم.»

آمادگی ارائه گزارش به شورا را داریم
معاون میراث فرهنگی اصفهان نیز از انجام تست‌های مختلف پیش از شروع کنسرت خبر داد و گفت: «نظافت بعد از برنامه، جانمایی، تنظیم جهت و میزان صدای باندها و حتی نوع سازها با نظر شورای فنی این اداره کل انجام می‌شود؛ مثلا سازهای کوبه‌ای بزرگ و خشن ممنوعیت دارند. همچنین مجوزهای قانونی از همه سازمان‌های مرتبط از جمله اداره امور پایگاه‌های جهانی اخذ شد.»او در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان زیبا مبنی بر امکان ارائه گزارشی از اندازه‌گیری دقیق ارتعاشات با سیستم‌های کامپیوتری گفت: «آزمایش‌های شورای فنی به صورت میدانی و توسط کارشناسان قبل و در حین اجرای برنامه انجام شد. مثلا در ایوان و پشت باندها در حین اجرای برنامه شما می‌توانید راحت با نفر کناری صحبت کنید. آزمایش‌های ما در محل ثابت کرد که جای نگرانی وجود ندارد.»ناصر طاهری با تاکید بر اینکه مستندات هماهنگی‌های به عمل آمده با تیم‌های حفاظت، انتظامات، حراست، نظافت و شورای فنی موجود است، تصریح کرد: «ما به عنوان دستگاه متولی میراث دغدغه حفاظت از بناها را داریم، یگان حفاظت تمام مدت حضور داشتند و آمادگی ارائه گزارش به شورای شهر را هم داریم.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار