افزایش 8 برابری دوچرخهسواری شهری در اصفهان
آمارهای شهری نشان از افزایش استفاده از دوچرخه برای ترددهای شهری در اصفهان دارد که تأثیر محسوسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته است، اصفهانیها برای نجات از دود و آلودگی، دوچرخه را انتخاب کردهاند چراکه نهتنها ورزش میکنند و سلامت میمانند بلکه در جهت کاهش آلودگی هوا گام برمیدارند.
مینا عباسپور - اصفهان امروز : آمارهای شهری نشان از افزایش استفاده از دوچرخه برای ترددهای شهری در اصفهان دارد که تأثیر محسوسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته است، اصفهانیها برای نجات از دود و آلودگی، دوچرخه را انتخاب کردهاند چراکه نهتنها ورزش میکنند و سلامت میمانند بلکه در جهت کاهش آلودگی هوا گام برمیدارند. اصفهان که از دیرباز به شهر دوچرخهها معروف بوده در سالهای اخیر هم پیشتاز شهرهای کشور در رونق دوچرخهسواری شهری برای حفظ سلامت شهروندی و کاهش ترافیک و آلودگی هوا براثر حملونقل بوده است که در این مسیر فعالیتهای مؤثر شهرداری و شورای شهر اصفهان بیشک مفید و موفق بوده است. ابتکار سهشنبههای بدون خودرو از جانب شهرداری اصفهان نیز تحولی بود که به فرهنگسازی مثبت تبدیل شد و استقبال عالی در بین مسئولین، کارمندان و عموم مردم از آن شد بهطوریکه در سهشنبهها کاهش ترافیک و آلودگی در اصفهان مشهود بوده است. اکنون در اصفهان بیش از صد ایستگاه تحویل وامانت دوچرخه وجود دارد و برخی این ایستگاهها هم در حال مکانیزه شدن است، همچنین نمادها و ِالمانهای زیبای شهری به شکل دوچرخه در اکثر نقاط و چهارراههای اصفهان به چشم میخورد و جاذبهای برای عکاسی توریستها شده است. شهرهای اصفهان و یزد و کاشان از دیرباز اهمیت خاصی در فرهنگ دوچرخهسواری داشته و مردم این شهرها به این ورزش شهروندی علاقه نشان دادند بهطوریکه اکثر پیرمردها در این شهرها با دوچرخه تردد میکنند. در کشورهای توسعهیافته نیمی از مردم دوچرخهسوارند و برای تردد روزانه بیشتر از دوچرخه استفاده میکنند، در کشورهای پیشرفته شرق آسیا هم یکسوم مردم از دوچرخه استفاده میکنند، در آلمان سهم متوسط دوچرخه برای سفرهای شهری، از سالهای ۱۹۹۵ به بعد از ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است. امروزه، سهم دوچرخـه از سـفرهای محلـی در هلند ۳۰ درصد، دانمارک ۲۰ درصد، آلمان ۱۲ درصد و سوئد ۱۰ درصـد اسـت. امروزه با بالا گرفتن درصد مرگومیر ناشی از سکته و بیماریهای چاقی و کمتحرکی و نیز سفارش پزشکان به ورزش، درصد بیشتری از مردم جهان به دوچرخهسواری روی آوردند تا ضمن حرکت بهسوی محل کار و انجام تردد روزانه، ورزش و تحرک نیز داشته باشند. اینکه شهرداریها و دولت بتوانند استفاده مردم از دوچرخه را با ایجاد مسیرهای دوچرخهرو شهری و نیز ایستگاههای امانت دوچرخه تسهیل کنند، قدم مثبتی در افزایش فرهنگ خوب دوچرخهسواری است تا ضمن افزایش و رونق ورزش همگانی به کاهش آلودگی هوا و مشکل ترافیک هم کمک شود، دولتها هم باید بتوانند دوچرخههای ارزان و باکیفیت و وامهای خرید دوچرخه در اختیار مردم قرار دهند.
توسعه زیرساختهای دوچرخهسواری در «شهر دوچرخهها»
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه فرهنگ دوچرخهسواری در جامعه ما باید گسترش یابد، گفت: با برنامهریزی صورت گرفته، زیرساختهای دوچرخهسواری در شهر دوچرخهها توسعه مییابد. نصیر ملت درباره حمایت فرهنگی از استفاده از دوچرخه و حملونقل پاک، اظهار داشت: امروزه در شهری زندگی میکنیم که مؤلفههای زیستمحیطی، زندگی کردن در شهر را بسیار سخت کرده است. وی تصریح کرد: هر اقدامی که باعث کاهش آلایندههای موجود در هوای شهر شود اقدام بسیار ارزشمندی است و دستگاههای مختلف شهری بایستی با حمایت از آن طرح در اثرگذاری آن کمک کنند. وی درباره حمایتهای فرهنگی از این طرح در شورای شهر پنجم گفت: یکی از اصلیترین دغدغههای شورای شهر پنجم، مسائل زیستمحیطی است و قطعاً در این حوزه با هماندیشی کارشناسان محیطزیست در تلاش هستیم که با شناسایی راهکارهای عملیاتی شرایط زیستمحیطی را بهبود بخشیم. ملت ادامه داد: فرهنگ دوچرخهسواری در جامعه ما باید گسترش یابد و یکی از راهکارهای استفاده مردم از دوچرخه تبیین هزینه فایده استفاده از دوچرخه است.
سرانه 4 درصدی دوچرخهسواری فاجعه است
همچنین سخنگوی شورای اسلامی اصفهان در مورد آزادسازی دوچرخهسواری بانوان در شهر گفت: مسئله دوچرخهسواری بانوان به گفته استاندار اصفهان منع قانونی ندارد و جرم تلقی نمیشود. ما باید این مسائل را تبدیل به تخلف و جرم نکنیم ولی این مهم نیاز به تعامل دارد و به مدیران شهری وابسته نیست. مجموعهای از نهادها در این مورد دخیل هستند و باید با گفتگوهای مستمر این مهم محقق شود. مهدی مقدری اضافه کرد: نمیشود از شهری صحبت کرد که زنان در آن مشارکت داشته باشند ولی فضا مهیا نشود. در بسیاری از شهرها این مسئله حلشده و امیدواریم اول فرهنگ دوچرخهسواری را در شهر افزایش دهیم. وی ادامه داد: طبق آمار معاونت حملونقل، سرانه استفاده از دوچرخه در اصفهان به نصف تقلیل کرده است و امروز ۴ درصد سرانه مصرف دوچرخه در شهر اصفهان است. وی اظهار کرد: اینیک فاجعه برای شهری است که به شهر دوچرخهها شهرت داشته است. کاهش استفاده از دوچرخه باید ریشهیابی و معضل کمبود دوچرخه نیز باید حل شود اما درنهایت باید بگویم که تحقق دوچرخهسواری بانوان در شهر تنها منوط به نظر شورا نیست و وعده دادن در این مورد هم کار درستی نیست.
وجود 50 دوچرخه سرا در اصفهان
اما در ادامه مدیر توسعه حملونقل پاک شهرداری اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز، از وضعیت توسعه دوچرخهسواری در اصفهان اینگونه خبر داد: بر اساس آمار دوچرخه سراهای اصفهان طی دو سال گذشته با افزایش 8 برابری استفاده مردم و شهروندان از دوچرخه بودهایم. محمد پور ابوطالب اظهار داشت: در راستای توسعه زیرساختهای دوچرخهسواری و ترغیب مردم به استفاده از این وسیله، تمهیدات مختلفی در نظر گرفته و اجرا کردهایم. ازجمله سیستم اشتراک تحویل دوچرخه که طی آن افراد میتوانند دوچرخه را از ایستگاهی گرفته و به ایستگاه دیگری تحویل دهند. وی ادامه داد: همچنین در طول شب و نیز روزهای پنجشنبه و سهشنبهها استفاده شهروندان از دوچرخههای موجود در دوچرخهسراها رایگان خواهد بود. پور ابوطالب همچنین اشاره داشت: این امکان را فراهم کردهایم که شهروندان اعم از آقا و بانو، دوچرخههای شخصی خود را در محل دوچرخه سراهای موجود در سطح شهر بهصورت رایگان تعمیر و تنظیم کنند.
«پردیس شرق» اصفهان، بزرگترین پیست دوچرخهسواری کشور
مدیر توسعه حملونقل پاک شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شرق اصفهان مشغول به راهاندازی پیست بزرگ دوچرخهسواری بانام «پردیس شرق» هستیم که بزرگترین مجموعه دوچرخهسواری در کشور است که تاکنون پیست آسفالت و کوهستان آن به بهرهبرداری رسیده و پیشبینی میشود تا پایان سال کل این مجموعه چند هکتاری به بهرهبرداری برسد. پور ابوطالب در انتها گفت: با حضور در تشکلهای مردمی دوچرخهسواری همراه حمایت خود از این فعالیت را نشان داده و سعی در فرهنگسازی استفاده از دوچرخه در توسعه سیستم حملونقل پاک داشتهایم که بنا به آمار موجود و افزایش میزان استفاده شهروندان در تمامی سنین از دوچرخه، نشانگر تأثیرگذاری این اقدامات بوده است.