فلوراید خوب یا بد؟

محبوبه خسروی نژاد، کارشناس ارشد و مسئول واحد اطلاع ‌رسانی دارو مرکز بهداشت درباره فلوراید چنین می‌گوید: فلوئور به عنوان مکمل رژیم غذایی برای پیشگیری از فساد دندان کودکان در مناطقی که میزان فلوئور آب آشامیدنی کافی نیست، مصرف می‌شود.

اصفهان زیبا: محبوبه خسروی نژاد، کارشناس ارشد و مسئول واحد اطلاع ‌رسانی دارو مرکز بهداشت درباره فلوراید چنین می‌گوید: فلوئور به عنوان مکمل رژیم غذایی برای پیشگیری از فساد دندان کودکان در مناطقی که میزان فلوئور آب آشامیدنی کافی نیست، مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر
یون فلوئور باعث پایداری کریستال‌های اپاتیت استخوان‌ها و دندان می‌شود. فلوراید ممکن است مانع رشد و نمو باکتری‌های ایجاد‌کننده پلاک دندان شود و رسوب فلوراید روی سطح مینای دندان سبب افزایش مقاومت آن در مقابل اسید و گسترش فساد دندان می‌شود.فلوراید‌ها به سهولت و تقرببا به طور کامل از مجرا‌ی گوارشی جذب می‌شوند. ضمنا محل ذخیره این یون در استخوان‌ها هست و این دارو از طریق کلیه دفع می‌شود.

موارد منع مصرف
این دارو در مناطقی که آب آشامیدنی حاوی میزان کافی فلوراید است، نباید مصرف شود.
این دارو در بیماران مبتلا به درد مفاصل و زخم گوارشی و بی‌کفایتی شدید کلیه نباید مصرف شود. هشدار: مصرف بیش از حد یون فلوئور طی دوره نمو دندان در کودکان ممکن است سبب بروز فلوئوروزیس دندان شود.
عوارض جانبی: سفید شدن دندان‌ها و به ندرت ایجاد رنگ قهوه‌ای متمایل به زرد روی دندان‌ها گزارش شده است.
نکات قابل توصیه: در صورت لک شدن دندان‌ها مراجعه به پزشک یا دندانپزشک ضروری است.

مقدار مصرف
در کودکان برای پیشگیری از فســـاد دنــدان و همچنین به عنوان مکمل غذایی در مناطقی که میزان فلوراید در آب آشامیدنی کمتر از 0,7 است، بر مبنای میزان فلوراید آب آشامیدنی و سن کودک مقدار 0,25_ یک میلی‌گرم در روز مصرف می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار