هوشمندانه در شهر تردد كنيد

توسعه شبکه‌های حمل ونقل به دلیل محدودیت ظرفیت عمرانی، محدودیت بودجه و صدمه به محیط زیست متناسب با رشد روزافزون تولید وسایل نقلیه نیست. از طرف دیگر، توسعه شبکه راه‌ها با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری های کلان و زمان زیاد جهت اجرا به تنهایی نمی تواند به عنوان راه حل قطعی و مناسب در جهت حل معضل ترافیک کلانشهرها محسوب شود. تکیه بر روش‌های سنتی برای كنترل و مدیریت تردد نیز دیگر امکان‌پذیر نیست.

اصفهان زیبا: توسعه شبکه‌های حمل ونقل به دلیل محدودیت ظرفیت عمرانی، محدودیت بودجه و صدمه به محیط زیست متناسب با رشد روزافزون تولید وسایل نقلیه نیست. از طرف دیگر، توسعه شبکه راه‌ها با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری های کلان و زمان زیاد جهت اجرا به تنهایی نمی تواند به عنوان راه حل قطعی و مناسب در جهت حل معضل ترافیک کلانشهرها محسوب شود. تکیه بر روش‌های سنتی برای كنترل و مدیریت تردد نیز دیگر امکان‌پذیر نیست.

از این رو یکی از جدیدترین و موثرترین راهکارهای مدیریت ترافیک، ایده به کارگیری سیستم‌های هوشمند حمل و نقل است که می تواند افقی تازه ای برای دستیابی به تحرکات پویا و روان در جامعه ارتباطی و اطلاعات و ارائه خدمات بهتر به شهروندان ایجاد کند. شهر اصفهان نیز با تكمیل شبکه فناوری اطلاعات حوزه حمل و نقل و ترافیک در این مسیر گام برداشته است.

مهم‌ترین دستاورد سیستم های هوشمند حمل و نقل و ترافیک، بهبود برنامه ریزی و زمان بندی خدمات حمل ونقل، ارتقای کارایی و اثربخشی مدیریت حمل ونقلی، افزایش رضایت مشتریان و ذی‌نفعان از این بخش، ارتقای بهره وری شبکه راه‌ها، بزرگراه‌ها و کاهش شلوغی و تصادفات است. در شهرهای بزرگ پیشنهاد یک مسیر مناسب و با میزان کمتری از شلوغی توسط سیستم های اطلاعاتی هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روان سازی جریان ترافیک تاثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت؛ ضمن اینکه کاستن از مصرفت سوخت خودرو و کاهش آلودگی هوا، زمان سفر و بالابردن ضریب با اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن به شمار می آید.

شبکه فناوری اطلاعات حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان شامل نرم افزارهای اصفهان ترافیک(نقشه جامع ترافیک آنلاین شهر اصفهان) ترافیکال(اولین چهارراه آنلاین پنج زبانه فرهنگ ترافیک)، ترافیک یار(نرم افزار ثبت وقایع ترافیکی شهر)ترافیک پدیا(اولین کتابخانه دیجیتال تخصصی حمل و نقل و ترافیک کشور) ترافیکستان(مجموعه تولیدات چندرسانه‌ای آموزش و فرهنگ ترافیک) می شود كه به باور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با راه اندازی این نرم افزارها، بستر فناوری اطلاعات برای حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان تکمیل می شود و شهر اصفهان در افق ۱۴۰۰ در حوزه تخصصی ترافیک و حمل و نقل پاک و هوشمند، شهر نمونه خواهد شد.

صلواتی در تشریح عملكرد هر یک از این نرم‌افزارها می‌گوید: شهروندان با استفاده از نرم افزار «نقشه ترافیک آنلاین» می‌توانند ترافیک، مسیر مراکز آموزشی ورزشی، مــکان‌هـــای تفـــریــحــی، بیمــارستــان‌هـا، ظـــرفیت پارکینگ‌های شهر، هتل ها و حتی کاربـــری هـــای خدماتی مثل نانوایی ها، بانک ها و سیستم های خودپرداز را به صورت آنلاین مشاهده کنند. در واقع همه خدماتی که یک شهروند نیاز دارد در این نرم افزار قابل رویت است. از طرفی، نرم‌افزار ترافیک‌یار برای اولین بار در کشور در اصفهان رونمایی شده و قابل تسری به کل کشور است.شهروندان با استفاده از این نرم‌افزار می توانند مشکلات ترافیکی، حوادث و ... را به کارشناسان مرکز کنترل ترافیک ارائه دهند.

در واقع در نرم‌افزار ترافیک یار شهروندان ناظر هستند. وی به نرم‌افزار «ترافیک پدیا» اشاره كرده و ادامه می‌دهد: در این نرم‌افزار همه اطلاعات مورد نیاز شهروندان در زمینه حمل و نقل و ترافیک در قالب کتاب و مقاله به‌روزرسانی می‌شود تاکنون ۱۲هزار داده در این نرم افزار پیاده شده و تا پایان امسال به ۳۰هزار داده می‌رسد. این نرم‌افزار به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا سطح دانش شهروندان ارتقا یابد. نرم افزار ترافیک کال نیز اولین پرتال آموزش فرهنگ ترافیک محسوب می شود که مباحث ترافیکی را به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و پرتقالی مطرح می‌کند. در نرم افزار ترافیکستان نیز مجموعه تولیدات رسانه‌ای انیمیشن و فیلم‌های کوتاه با موضوع آموزش ترافیک طراحی شده است که در فضای مجازی توزیع می شود.وی خاطرنشان می‌كند كه باید این نرم افزارها به مرور زمان جدیدتر و به روز شود تا به لحاظ زیرساختی خللی در اطلاع‌رسانی ایجاد نشود.

به گفته صلواتی، برای داشتن یک شهر هوشمند باید آرام آرام به سمت حمل و نقل هوشمند حركت كرد.به‌کارگیری سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) به عنوان تنها ابزار حل مشکلات حمل ونقل محسوب نمی‌شود، بلکه زیربنای مناسبی جهت کاهش پیامدهای منفی قرن بیستم در عرصه حمل ونقل و ایجاد راه ورسمی جدیدتر و موثرتر به‌منظور پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل در زندگی قرن بیست و یکم است. در دوره ای كه به آن عصر اطلاعات اطلاق می شود، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان ابزاری کارآمد، موجبات تسهیل و تسریع ارائه انواع خدمات را فراهم کرده است. مهندسین حمل ونقل نیز سعی بر آن داشته‌اند تا از این فناوری به عنوان راهکاری مناسب در جهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره جسته و مشکلات آن را به حداقل ممکن کاهش دهند. به ایــن تــرتیب فنــاوری اطـــلاعات و ارتبـــاطات بـــا قابلیت رهایی اطلاعات از قید زمان و مکان تاثیر قابل ملاحظه ای را بر بهبود مدیریت سیستم های حمل و نقل‌ گذاشته است.

از جمله این سامانه‌های هوشمند می‌توان به ایجاد و گسترش سیستم‌های حمل ونقل هوشمند (ITS)، دستگاه‌های مکان یابی جهانی (GPS) و سیستم های ردیابی و هدایت وسایل نقلیه (AVL) اشاره کرد. سامانه‌های حمل ونقل هوشمند، مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که روش، ساختار، طراحی و مدیریت سیستم های حمل ونقل را تغییر می دهد. اهمیت ITS تا اندازه ای است که در ساختار حمل ونقل کشورهای توسعه یافته سازمانی به نام ITS NV سطح ملی تاسیس شده است.

در همین ارتباط مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است، شهروندان با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند با سامانه‌های نرم‌افزاری حمل و نقل تعامل برقرار و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند. همــایون یـــزدان‌پنـــاه با اشــاره به اینــكه نــرم‌افزار ترافیک‌آنلاین و نقشه ترافیک شهر اصفهان به صورت مستقیم با مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان ارتباط داردمی‌گوید: نرم‌افزار اصفهان ترافیک، تقاطع‌های سطح شهر را به روز و به لحظه به شهروندان نشان می‌دهد، ادامه داد: این نرم‌افزار در آینده نزدیک نیز ترافیک معابر سطح شهر را به تصویر می‌کشد.به باور وی، شهروندان با استفاده از نرم افزار اصفهان ترافیک می‌توانند بهترین مسیر را برای عبور خود انتخاب کنند. یزدان پناه با اشاره به اینکه نشانی پارکینگ ها و ظرفیت پارکینگ ها در این نرم افزار به نمایش گذاشته شده است، ادامه می‌دهد: در آینده نزدیک تمام اطلاعات مورد نیاز و کلیدی شهر در این نرم افزارها در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می‌گیرد. مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان با استفاده از نرم‌فزار ترافیک‌یار می توانند همیار و همدل شهرداری باشند، خاطرنشان می‌كند: با این نرم‌افزار شهروندان می‌توانند مشکلات سطح شهر را به مرکز کنترل ترافیک که به صورت سه شیفته کار می‌کند اطلاع دهند تا شهر از امنیت لازم برخوردار باشد./ گروه شهر

ارسال نظر